B bhus2021 skrev:
Man kanske kan tejpa för kamerorna
Om man använder "förarassistans" tillsammans med andra funktioner så slutar de fungera, skulle inte förvåna mig om det generar felmeddelanden och ev. problem.

• Gilla
djac
  • Laddar…
M Myckling skrev:
På X3:an räcker det att hålla in set-knappen på ratten en kort stund så stänger man funktionen. Måste dock göras om efter varje ny start.
Samma som X5an.

Satsuki
M Myckling skrev:
På X3:an räcker det att hålla in set-knappen på ratten en kort stund så stänger man funktionen. Måste dock göras om efter varje ny start.
På Teslan går det att muta genom att trycka en gång på symbolen, men det måste göras varje gång man startar bilen 🤬
Sjukt störigt…

Men bortsett från det (som tydligen är obligatoriskt nu, så jag får låta bli att skylla på Tesla) var det generellt en trevlig körupplevelse och jag upplever att flera svagheter med den äldre modellen rättats till.

Storsockret Storsockret skrev:
Fördelen med Tesla i just frågan kring irriterande pling är att du snabbt kan få bort det genom att köpa en Commander från Enhauto. Då får man en hel del andra trevliga funktioner på köpet.

EU regler
Går det även att stänga av alla andra idiotiska pling-ljud som Tesla har för sig? Tex när en passagerare öppnar dörren för att gå in?

Satsuki
P PHPersson skrev:
Går det även att stänga av alla andra idiotiska pling-ljud som Tesla har för sig? Tex när en passagerare öppnar dörren för att gå in?
Kan inte minnas att den har ett sådant ljud… får kolla.

Satsuki Satsuki skrev:
Kan inte minnas att den har ett sådant ljud… får kolla.
Alla mina Teslor har haft massa, enligt mig, sjukt störande ljud. Kan inte komma på alla nu men, öppna dörrar om inte bilen är parkerad vet jag. Ville även minnas när man startar / försöker starta med ”kortet” eller att nyckeln inte hittas?.

Edit: Ingen är juniper dock så de kanske har ändrat?

j.f.s
Som sagt, en commander från Enhauto löser problemet och har massor med andra bra features för Tesla.
App-sida för Enhauto Commander som visar funktion för att stänga av ljud vid hastighetsbegränsning, med en aktiv omkopplare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Storsockret
P PHPersson skrev:
Minns inte riktigt, det har bara gått några månader sen den såldes men jag tycks ha förträngt alla ljud Teslan hade för sig och vad man mer kunde göra med commandern :D

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Tråden börjar likna - vilken elbil ska man inte satsa på!

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S
trähandtag trähandtag skrev:
Tråden börjar likna - vilken elbil ska man inte satsa på!
Mina barn vill byta in vår Ioniq 5 mot en Ioniq 9..
Lite för stor för oss men fin bil. 2500 kg dragvikt. 110 kWh batteri. 6 eller 7 säten. Gigantisk bagageutrymme.

• Svart Hyundai Ioniq 9 står i ett bilshowroom, med en person i förarsätet och bakluckan öppen.
    Skapa konto
  • Svart Hyundai Ioniq 9 i en bilhall, sedd bakifrån med reflektioner på karossen och ett annat fordon i bakgrunden.
    Skapa konto
Satsuki
P PHPersson skrev:
Alla mina Teslor har haft massa, enligt mig, sjukt störande ljud. Kan inte komma på alla nu men, öppna dörrar om inte bilen är parkerad vet jag. Ville även minnas när man startar / försöker starta med ”kortet” eller att nyckeln inte hittas?.

Edit: Ingen är juniper dock så de kanske har ändrat?
vi har mutat ett antal pip/tut/surr som var störiga när vi hämtade den, det som kvarstår är detta med hastigheten. Och bältesvarnaren, men den finns väl överallt?
Men jag ska tänka på det och fundera på hur/när den låter, jag avskyr också onödiga tut. Ljudsanering liksom, annars reagerar man ju inte på det verkligt viktiga…

Och så har vi ställt in så den kvackar när den låser, alltid skitkul när folk hoppar till och undrar vad det var som lät 🤣

• Haha
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Vår ID4a piper knappt alls vad jag märker, men det kanske beror på hur man kör med 🤔

Satsuki
Satsuki Satsuki skrev:
vi har mutat ett antal pip/tut/surr som var störiga när vi hämtade den, det som kvarstår är detta med hastigheten. Och bältesvarnaren, men den finns väl överallt?
Men jag ska tänka på det och fundera på hur/när den låter, jag avskyr också onödiga tut. Ljudsanering liksom, annars reagerar man ju inte på det verkligt viktiga…

Och så har vi ställt in så den kvackar när den låser, alltid skitkul när folk hoppar till och undrar vad det var som lät 🤣
Och eftersom ordet ”mutat” tydligen är obegripligt för vissa medlemmar, vill jag härmed utveckla detta genom att förklara att vi stängt av/avaktiverat ljud.
Borde naturligtvis använt korrekt svenska för att säkerställa att ingen känner sig förolämpad över ordvalet och tror att det har något med ekonomi eller mottagande av ekonomisk kompensation för tjänster.

• Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår ID4a piper knappt alls vad jag märker, men det kanske beror på hur man kör med 🤔
Är den tillräckligt ny för att ha de mest paternalistiska tvångsljuden då? Det är väl saker som kom någon gång 2023/24 (som hastighetsvarningen) som inte går att mjuta permanent.

Å andra sidan har jag haft tidigare bilar som pep bäst de kunde för både det ena och det andra som varit betydligt äldre, både en italienare och en korean. Så all skit är ju inte ny.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är den tillräckligt ny för att ha de mest paternalistiska tvångsljuden då? Det är väl saker som kom någon gång 2023/24 (som hastighetsvarningen) som inte går att mjuta permanent.

Å andra sidan har jag haft tidigare bilar som pep bäst de kunde för både det ena och det andra som varit betydligt äldre, både en italienare och en korean. Så all skit är ju inte ny.
Från 2021 så där har du rätt, det går att stänga av ljudet på hastighetsvarningen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.