Satsuki
Första erfarenheten av nya MYP (”juniper”);
- Tyst, tom på vägar med grov beläggning som jag vet låter mycket.
- Tydligt mjukare att köra, inte alls så stötig som den äldre modellen, men ändå stram och svarar bra. Fin väghållning även på mindre landsvägar.
- Avtagbar krok är standard
- Man sitter riktigt bra, både bak och fram, även lång tonårsson sitter 👌 bakom lika lång förare
- Bagaget är lika stort och hundburen går in utan problem 👍
- Elektriskt fällbara ryggstöd i baksätet är smidigt.
- Flera småsaker har ändrats till det bättre typ öppningsknappen inne som blivit lite större, sidospeglarna är helsvarta isf vit+svart, skärm i baksätet, plastträet har bytts ut mot kolfibersvart och lastrumsskyddet är flerdelat vilket gör det smidigare att hantera.

- Är dock inte säker på att jag gillar att växelväljaren är på skärmen, men smart att man vid nödfall kan använda knappar i taket för att växla 👍
- Gillar fortfarande inte deras torkare och spolmunstycken på torkarmarna.
- Gillar verkligen inte heller hastighetsvarningen som piper när man kör 1 km över hastighetsgränsen och som verkar behöva stängas av varje gång man startar bilen.

Och efter diskussionerna här inne, BRA med tydligt märkta och lätt tillgängliga reglage för manuell öppning av dörrarna….

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Första erfarenheten av nya MYP (”juniper”);
- Tyst, tom på vägar med grov beläggning som jag vet låter mycket.
- Tydligt mjukare att köra, inte alls så stötig som den äldre modellen, men ändå stram och svarar bra. Fin väghållning även på mindre landsvägar.
- Avtagbar krok är standard
- Man sitter riktigt bra, både bak och fram, även lång tonårsson sitter 👌 bakom lika lång förare
- Bagaget är lika stort och hundburen går in utan problem 👍
- Elektriskt fällbara ryggstöd i baksätet är smidigt.
- Flera småsaker har ändrats till det bättre typ öppningsknappen inne som blivit lite större, backspegeln är helsvart isf vit+svart, skärm i baksätet, plastträet har bytts ut mot kolfibersvart och lastrumsskyddet är flerdelat vilket gör det smidigare att hantera.

- Är dock inte säker på att jag gillar att växelväljaren är på skärmen, men smart att man vid nödfall kan använda knappar i taket för att växla 👍
- Gillar fortfarande inte deras torkare och spolmunstycken på torkarmarna.
- Gillar verkligen inte heller hastighetsvarningen som piper när man kör 1 km över hastighetsgränsen och som verkar behöva stängas av varje gång man startar bilen.

Och efter diskussionerna här inne, BRA med tydligt märkta och lätt tillgängliga reglage för manuell öppning av dörrarna….
Hastighetsvarningen är tyvärr lagkrav och finns på alla bilar, vad jag förstår måste det egentligen vara minst två knapptryckningar och återställas varje gång.

• Ledsen
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Vad är det som initierar att bilen varnar, läser den av skyltar? Inget jag skulle acceptera.

Satsuki
P PHPersson skrev:
Hastighetsvarningen är tyvärr lagkrav och finns på alla bilar, vad jag förstår måste det egentligen vara minst två knapptryckningar och återställas varje gång.
Det är jä****t irriterande… men en liten tröst om det inte går att undkomma i någon ny bil…

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
I Sverige, EU, etc? Har inte hört något om det tidigare.

Satsuki
A AndersS skrev:
Vad är det som initierar att bilen varnar, läser den av skyltar? Inget jag skulle acceptera.
Ja, självklart läser den av skyltar. Vilket normalt är toppen och inget problem, utom just i detta fallet.

A AndersS skrev:
Vet inte men tror det är EU. Sjukt störande. Även filhållning tror jag ingår i det.

Japp, där blev det en helt ny planering för kommande bilbyte och kanske ett tidigare byte till en 2023 som får behållas ganska länge med våra korta körsträckor.
Har en snart 8 år bil, men med skyltavläsning, förarassistans, mm, så den har väl redan det mesta som nya bilar har men inte eldrift.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Storsockret
Fördelen med Tesla i just frågan kring irriterande pling är att du snabbt kan få bort det genom att köpa en Commander från Enhauto. Då får man en hel del andra trevliga funktioner på köpet.

A AndersS skrev:
EU regler

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
EU regler, alla 2024+ bilar har detta, Volvo har t.ex. ett snabbkomando och kör man enhance kontroll till Tesla med S3XY buttons kan man mappa specialknappar.

Sjukt störande är pipandet iallafall

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Fördelen med Tesla i just frågan kring irriterande pling är att du snabbt kan få bort det genom att köpa en Commander från Enhauto. Då får man en hel del andra trevliga funktioner på köpet.

EU regler
Räcker med en hammare...

Magnus E K
Verkar fånigt med bara ett pip när fartgränsen överskrids. Borde skicka ett meddelande direkt till trafikverket så att fakturan för överträdelse kan skickas ut automatiskt.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Alla nya bilar har detta, osäker om man kan stänga av med servicedator, inte sett

Man kanske kan tejpa för kamerorna

P PHPersson skrev:
På X3:an räcker det att hålla in set-knappen på ratten en kort stund så stänger man funktionen. Måste dock göras om efter varje ny start.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.