391 379 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag har haft XC70 10år och MY fler år än digL Liljeros skrev:Jag har som jag skrivit tidigare ägt en v70 under 4år och en MY i 3 år så har ganska god erfarenhet av vad dom sväljer, därimellan har jag haft en golf sportkombi som var ungefär likvärdig med v70 även den och en VW Touran som även den var i paritet med V70.
V70/Xc70 må vara nån form av helig gral när det kommer till packning i Sverige och den har ett boxigt utrymme vilket gör att den sväljer ganska stora hårda saker men sett till ren volym som är relevant om man är barnfamilj så är det inte på något sätt överlägsen. Jag har inget behov av att packa flyttkartonger i bilen utan stuvar väskor påsar och dylikt med primärt kläder och annat löst i sig.
Volvons bagage är 115cm bred vid hjulhusen och ca 130 övrigt djup ca 110(max). Höjd ca 74 (max). Volym höftat över insynsskyddet 260L.
Jag tror som någon skrev att de mäter olika och jag tror heller inte att det går 260L i reservhjulsbaljan.
Men då är den verkliga kostnaden 0kr och inget att gnälla över eventuella förluster.P PHPersson skrev:
Hur gjorde du för att få gratis SuC på din Model Y? Hur länge hade du den?
Det är på Xen. Yn är inte jag som kör primärt för bagaget är för litet… skämt o sido så är det mest en kollega som kör den. Dock fick jag ett erbjudande för något år sedan att kan kunde ha flyttat den fria SuC en om jag bytte in Xen. Ångrar faktiskt att jag inte gjorde det för jag tycker Yn är en bättre bil än Xen.Nicke Nyfiken skrev:
Men bäst är BMWn...P PHPersson skrev:Det är på Xen. Yn är inte jag som kör primärt för bagaget är för litet… skämt o sido så är det mest en kollega som kör den. Dock fick jag ett erbjudande för något år sedan att kan kunde ha flyttat den fria SuC en om jag bytte in Xen. Ångrar faktiskt att jag inte gjorde det för jag tycker Yn är en bättre bil än Xen.
Helt olika bilar… BMW är bäst på många sätt men även om den är det så saknar jag lite gamla BMWs själ… som jag faktiskt tycker att Teslan har lite av, iaf i 3an och i viss mån Yn. Så nej så enkelt är det inte tycker jag. Men hade jag varit tvungen att välja hade jag tagit BMWn. Om Tesla hade haft normal support / service hade jag tagit Teslan.Nicke Nyfiken skrev:
Jag verkar vara rätt så ensam om att ge nyanserat svar på vad jag upplever. Skulle jag säga att bagaget är större i min Crafter än i en Model Y skulle inte folk hålla med utan börja argumentera om att dörrarna är krångliga att öppna eller att man inte behöver det så ofta.
Redigerat:
Kollade och fick det väldigt grovt då MY har ganska okantigt bagage till ca 200L under golvnivå. 400L upp till det ganska låga insynsskyddet och ca 200L ovan insynsskyddet. Sen ca 100L till för frunken så ish 900L.P PHPersson skrev:Jag har haft XC70 10år och MY fler år än dig. Är ute och mäter Volvon nu, Teslan står på jobbet men bagagerumsmattan är 98x106 cm.
Volvons bagage är 115cm bred vid hjulhusen och ca 130 övrigt djup ca 110(max). Höjd ca 74 (max). Volym höftat över insynsskyddet 260L.
Jag tror som någon skrev att de mäter olika och jag tror heller inte att det går 260L i reservhjulsbaljan.
Jag packar dock generellt väldigt sällan ovan insynsskyddet då jag gillar att kunna se ut genom backspegeln så skulle gissa på att det är detta som gör att jag upplever MY mycket rymligare, jag får in ca 750L under ryggstöden medan v70 snarare är 550-600L där. Stuvar man båda fullt verkar det faktiskt vara dött lopp mellan V70 och MY med ca 900L.
Det låter rimligt och stämmer väl med min uppfattning ocksåL Liljeros skrev:Kollade och fick det väldigt grovt då MY har ganska okantigt bagage till ca 200L under golvnivå. 400L upp till det ganska låga insynsskyddet och ca 200L ovan insynsskyddet. Sen ca 100L till för frunken så ish 900L.
Jag packar dock generellt väldigt sällan ovan insynsskyddet då jag gillar att kunna se ut genom backspegeln så skulle gissa på att det är detta som gör att jag upplever MY mycket rymligare, jag får in ca 750L under ryggstöden medan v70 snarare är 550-600L där. Stuvar man båda fullt verkar det faktiskt vara dött lopp mellan V70 och MY med ca 900L.
Edit: för övrigt är. X5ans bagage snarlikt också. Xen större.
Redigerat:
Att hävda att bagageutrymmet i V70 är helt överlägset Model Y fast det verkar var ganska lika är inte så nyanserat.P PHPersson skrev:
Tror inte du ska hålla dig själv så mycket högre än alla andra här på forumet ur den synvinkeln. 🙂
Fast alla verkar rätt överens om så är fallet… bara om det är mjuk packning är de ungefär lika bra. Till hundburar, kartonger, golfklubbor och allt annat som inte är flexibelt så är Volvon överlägsen.Nicke Nyfiken skrev: