Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hur mycket mindre är bagageutrymmet i V90 än V70?
Beror på hur man använder det, skillnaden är den sluttande bakluckan, dvs glasrutenivå. Lastar du bara upp till insynsskyddet/ryggstöd är det ungefär samma. Sedan delbart baksäte med lastlucka.

Eftersom det ofta är mer än en anslutningspunkt/sladd från varje DC-laddare så lär mätningen för debitering ske efter laddaren.
Det du menar är att men betalar för den ström som går in i batteriet tillsammans med de förluster som det blir mellan laddaren och batteriet. Medans leverantören betalar för förlusten i själva laddaren?
Intressant hade varit att veta hur många kWh man betalar för som blir kWh ut från batteriet. Dvs den verkliga kostnaden.

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Det du menar är att men betalar för den ström som går in i batteriet tillsammans med de förluster som det blir mellan laddaren och batteriet. Medans leverantören betalar för förlusten i själva laddaren?
Intressant hade varit att veta hur många kWh man betalar för som blir kWh ut från batteriet. Dvs den verkliga kostnaden.
Skulle snarare säga att man betalar för den ström som kommer ut ur laddsladden

Hur sedan bilen hanterar strömmen och hur mycket som blir förluster skiljer väl mellan olika bilmodeller, framför allt beroende på hur effektiv batterikylning/värmning bilen har?
Man betalar för allt oavsett hur mycket som hamnar i batteri.

Den verkliga kostnaden står ju alltid när man laddat klart, så inte så mycket att fundera över. 🙂

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Senaste laddning med recharge-kortet, där priset ska vara 3,99 kr/kWh, men fick betala 5,99. Kundtjänst på recharge förstår inte vad som hänt eller vill inte berätta. Någon som drabbats av något liknande?

Batteristatus: tre snabbladdningar och genom denna information fås en kapacitet på batteriet mellan 102 och 104 kWh. Nytt batteri ska vara 106 kWh.
Lite oklart vart du menar att kapaciteten kommer ifrån men det finns bruttokapacitet och nettokapacitet på batteriet och tillverkarna blandar gärna friskt i vad man anger i olika reklamsammanhang beroende på vad som ser bäst ut. https://www.caranddriver.com/features/a36051980/evs-explained-battery-capacity-gross-versus-net/

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Hur mycket mindre är bagageutrymmet i V90 än V70?

Har en kompis och en kollega som båda kommer från V90 och nu har Model Y. Båda hävdar att det är bättre plats i Teslan när de ska lasta för att åka på fjällsemester med familjen.

Jag har själv aldrig "semesterpackat" V70 eller V90 så jag vet inte.
Det är främst lägre takhöjd på V90 som gör den "sämre"

Bruttokapaciteten är ju rätt ointresssant, utan för mig som ägare till bilen är nettokapaciteten det som jag måste förhålla mig till. Jag har haft en monolog om kvarvarande kapacitet, dvs nettokapacitet efter snart 8000 mil, vilket finns info tidigare i tråden. ..så 106kwh är nettokapacitet när den var ny (om den var det)

trähandtag trähandtag skrev:
Bruttokapaciteten är ju rätt ointresssant, utan för mig som ägare till bilen är nettokapaciteten det som jag måste förhålla mig till. Jag har haft en monolog om kvarvarande kapacitet, dvs nettokapacitet efter snart 8000 mil, vilket finns info tidigare i tråden. ..så 106kwh är nettokapacitet när den var ny (om den var det)
Håller med, borde vara standard att netto ska redovisas. Men man kan mäta och räkna på lite olika sätt så tillverkarna kommer alltid lyckas sminka siffrorna lite.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Skulle snarare säga att man betalar för den ström som kommer ut ur laddsladden

Hur sedan bilen hanterar strömmen och hur mycket som blir förluster skiljer väl mellan olika bilmodeller, framför allt beroende på hur effektiv batterikylning/värmning bilen har?
Man betalar för allt oavsett hur mycket som hamnar i batteri.

Den verkliga kostnaden står ju alltid när man laddat klart, så inte så mycket att fundera över. 🙂
Ja men det står alltid 0kr så svårt att räkna då ;). Jo men ändå hade det varit intressant med kr / mil på DC vs AC.
Såg idag när jag laddade i princip tomt batteri att om displayen stämmer så ”försvann” 4kWh. Vilket är ca 15% och det är inte direkt försumbart. (AC).

A AndersS skrev:
Beror på hur man använder det, skillnaden är den sluttande bakluckan, dvs glasrutenivå. Lastar du bara upp till insynsskyddet/ryggstöd är det ungefär samma. Sedan delbart baksäte med lastlucka.
V70 är definitivt bättre för boxiga saker såsom större hundburar.

Rent faktiskt volym så är MY större då reservhjulsbaljan sväljer i princip lika mycket som får plats ovan ryggstöd på v70/v90. Utöver det kan man såklart lasta över ryggstöd även på MY och har även en frunk.

Helt utan att ha mätt skulle jag gissa att man kan stuva närmare 1000L mjuk packning i MY och kanske 800L i v70/xc70 då jag ägt båda en längre tid.

• Gilla
djac
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
V70 är definitivt bättre för boxiga saker såsom större hundburar.

Rent faktiskt volym så är MY större då reservhjulsbaljan sväljer i princip lika mycket som får plats ovan ryggstöd på v70/v90. Utöver det kan man såklart lasta över ryggstöd även på MY och har även en frunk.

Helt utan att ha mätt skulle jag gissa att man kan stuva närmare 1000L mjuk packning i MY och kanske 800L i v70/xc70 då jag ägt båda en längre tid.
Att resevhjulsbaljan skulle ha samma volym som ovan insynsskyddet på en V70 är bara helt orimligt… skrev du fel?
Tror inte ens på att MY har större volym än v70in mätt på samma sätt.

K
P PHPersson skrev:
Att resevhjulsbaljan skulle ha samma volym som ovan insynsskyddet på en V70 är bara helt orimligt… skrev du fel?
De uppgifterna har redan lags in tidigare och Model Y har större volym: https://www.carsized.com/en/cars/compare/tesla-model-y-2021-suv-vs-volvo-v70-2007-estate/

Lägger man till frunken så tillkommer 117 l ytterligare för Teslan.

Diagram som jämför specifikationer mellan Tesla Model Y SUV 2021 och Volvo V70 Estate 2007, inklusive längd, höjd, och lastvolym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
P PHPersson skrev:
Jag har som jag skrivit tidigare ägt en v70 under 4år och en MY i 3 år så har ganska god erfarenhet av vad dom sväljer, därimellan har jag haft en golf sportkombi som var ungefär likvärdig med v70 även den och en VW Touran som även den var i paritet med V70.

V70/Xc70 må vara nån form av helig gral när det kommer till packning i Sverige och den har ett boxigt utrymme vilket gör att den sväljer ganska stora hårda saker men sett till ren volym som är relevant om man är barnfamilj så är det inte på något sätt överlägsen. Jag har inget behov av att packa flyttkartonger i bilen utan stuvar väskor påsar och dylikt med primärt kläder och annat löst i sig.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Teslan är en väldigt stor bil även om man försökt dölja det med formspråket. 2 meter bred är i klass med vanliga minibussar.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
De uppgifterna har redan lags in tidigare och Model Y har större volym: [länk]

Lägger man till frunken så tillkommer 117 l ytterligare för Teslan.

[bild]
Det står inget om storleken på reservhjulsbaljan?

D
P PHPersson skrev:
Det står inget om storleken på reservhjulsbaljan?
Den är stor men det blir ändå aldrig en Volvo och det är ju bara en Volvo som Volvomått har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.