När man snabbladdar så kan man se hur många kWh som laddas, men är det vad som faktisk stoppas in i batteriet eller hur många man köper, men att det är färre som stoppas in i batteriet?

Laddförlusterna är generellt väldigt små, men hos säljaren ser du hur som helst bara vad som passerar kabeln. Hur bilen visar det kan nog variera.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Laddförlusterna är generellt väldigt små, men hos säljaren ser du hur som helst bara vad som passerar kabeln. Hur bilen visar det kan nog variera.
Passerar vilken kabel? In i laddaren eller in i bilen?

P PHPersson skrev:
Passerar vilken kabel? In i laddaren eller in i bilen?
Rimligen mäter de ut ur laddstationen på samma vis som bensinpumpar mäter ut ur dessa. Finns säkert någon standard för båda delarna.

Rimligen mäter de ut ur laddstationen på samma vis som bensinpumpar mäter ut ur dessa. Finns säkert någon standard för båda delarna.
Jag vet att på destinationsladdarna är det inte så, där får man även betala för förlusterna i laddaren. Iaf vissa. Men kanske annorlunda på DC laddare?

P PHPersson skrev:
Jag vet att på destinationsladdarna är det inte så, där får man även betala för förlusterna i laddaren.
Vilka förluster har du i boxen i en AC-laddare? Där sitter ju själva laddaren i bilen.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vilka förluster har du i boxen i en AC-laddare? Där sitter ju själva laddaren i bilen.
Ja de är som sagt små så i sammanhanget försumbart men känner du på dem så blir de varma av någon anledning. Antar att det är någon form av elektronik som gör något =)

Fairlane
T TommyC skrev:
50 kSEK för en lite större komponent är ganska dyrt men 510 kSEK är helt absurt.
Jag det är absurt, men har det hänt någon gång?
Växellådor ger upp, kamremmar går av, etc, men batterier till elbilar är väldigt ovanligt att de ger upp, ändå ska fokus hamnar på hur dyrt det är om det faktiskt händer. Kanske hade det varit bättre om batterierna hade gett upp ofta, då hade nog kostnaderna kommit ner.
T TommyC skrev:
Växellådor med undantag för några moderna katastrofer går om man kan och vill att laga eller så köper man en bättre begagnad på skroten.
Gemene man kan och vill inte, särskilt inte på en 3 år gammal bil.
T TommyC skrev:
Det kanske kan fungera även med batterier i vissa fall men osäkerheten om status för batterier beroende på vad de kan ha varit med om försvårar den återanvändningen.
Kanske? Vi vet ju att det finns företag som lagar/byter enskilda celler, så det är nog lite mer än kanske kan fungera?
T TommyC skrev:
Jag tycker generellt illa om dåliga konstruktioner oavsett drivmedel. Att få bra kvalité och värde för pengarna är viktigt för mig. Jag avskyr att slösa bort pengar på skräp även om jag har råd.
Enig
T TommyC skrev:
Att betala dyrt för en ny bil och bli helt beroende av en märkesverkstad som både underpresterar och debiterar orimliga timpriser är jag inte det minsta intresserad av.
Enig
T TommyC skrev:
Det är tur att det fortfarande finns gott om äldre bilar som går att både serva och reparera själv helt oberoende av verkstäder.
Ja, för den som kan och vill. För den som inte kan och inte vill är det bra att det finns alternativ.
T TommyC skrev:
Jag förstår att det inte är rimligt att köra gamla bilar och göra alla jobb själv på dessa för folk som kör flera tusen mil per år. Jag har sällan kört mycket mer än tusen mil per år och i och med Covid så ligger jag numera bara på 500-600 mil per år. Kör man äldre bilar behöver man ha minst två för det kommer ibland större problem som tar lång tid att lösa för en långsam hemmamekaniker.
Ja, eller så är man genuint ointresserad, vill bara ha en bil som fungerar. Jag tillhör själv gruppen med mer än en bil, och fixar lite saker själv, men jag är inte alls road egentligen och lever hellre bort jobbet om det inte är väldigt snabbt/enkelt eller blir alltför dyrt att leka bort. Jag skulle byta fjädrar bak på en gammal Saab 9-5 kombi för några år sen. Kollade priset på material och kollade med några verkstäder. Det blev verkstaden som fick göra jobbet. Materialet var någon tusenlapp dyrare där och så drygt en 1000-lapp för jobbet. Säg 2500 mer för att slippa slåss med skruvar som rostat fast etc, värt det för mig.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ja de är som sagt små så i sammanhanget försumbart men känner du på dem så blir de varma av någon anledning. Antar att det är någon form av elektronik som gör något =)
De är noll i en AC-laddare, det är bara en kontaktor som sitter i en sådan. Visst kan det sitta kortläsare och sånt på som drar någon watt.

B bhus2021 skrev:
De är noll i en AC-laddare, det är bara en kontaktor som sitter i en sådan. Visst kan det sitta kortläsare och sånt på som drar någon watt.
Spolen i kontaktorn drar också ström så inte konstigt att det blir lite varmt. Men mer intressant är DC laddare och ”vilken” el de debiterar.

Vid laddning hemma i helgen efter en utflykt, där det laddades från 22 % till 70 %- tyvärr syns inte i bilen hur många kWh som fyllt på, men vi ser hur många kWh som använts.
Om vi inte har några förluster i laddningen har batteriet en kapacitet på 108 kWh - vilket är konstigt då specen säger 106 kWh när bilen var ny. Vid 3,5 % förluster får man 104 kWh och vid 7% förluster får man fram 102 kWh. Jag återkommer med mer beräkningar.

Förlusterna i ombordladdaren och värmningen av batterierna under laddning är inte försumbara, kan bli många procent om det är kallt ute

Satsuki Satsuki skrev:
Vår hundbur är 75 djup (sluttande ”bakstycke” mot sätet) och 65 hög. Går ganska rakt ner i luckan. Denna modell stl L: [bild]

Är nyfiken på vilka elbilar denna skulle gå in i (utan att man måste fälla något säte, och fortfarande har plats i baksätet)?
Kan iaf meddela att den inte går in i Audi Q4 e-tron. Min har jag förvisso dragit ut till 80cm i djup, men det är alldeles för tight mot den sluttande bakluckan för att buren ska få plats.
Bilen är känns gigantiskt utvändigt men platserna invändigt känns mindre än vad de borde med tanke på bilens storlek

Har för övrigt svårt att placera Q4an. Den känns onödigt stor på något sätt med sämre bagageutrymme än en vanligt A4.

• En hundbur placerad i bagageutrymmet på en Audi Q4 e-tron med öppet baklucka, visande att den inte riktigt får plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Audi Q4 e-tron med öppen baklucka, visar otillräckligt utrymme för en 80 cm djup bur på en gård med rött hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Små bagage verkar vara en trend och har inte blivit bättre med elbilar, som i strävan med lågt luftmotstånd görs smala där bak och sluttande bak

Det är precis det som inte fungerar för oss med små bagage. Problemet med elbil idag är vikten i kombination med storlek, samt dragvikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.