358 081 läst ·
6 073 svar
358k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
30% av nypriset efter 3 år låter som köpläge för de som vill ha någon av de bilmodellerna.K Krille4 skrev:Jag har lyssnat och han förklarade inte det mer än i svepande ordalag om "batteriernas utveckling", Du kan gärna förklara vad som gör en tre år gammal Model Y "ohjälpligt omodern" p g a "batteriernas utveckling"?
Förklara också varför han då också tycker att det är "köpläge" på just dessa "ohjälpligt omoderna bilar".
Jag besiktigade faktiskt bilen i tisdags och gick med besiktningsmannen - trots 7 år och 10 500 mil fanns inga problem med rost enligt besiktningsmannen. Enda upplysningen jag fick var att det kanske var dags att byta bromsskivor fram inom något år - vilket känns fullt rimligt med tanke på ålder och miltal.
/Krille
När jag frågade de två bilbesiktarna om rostskyddet på Tesla så innehöll båda svaren ordet obefintligt. Båda klagade också på att bromsrören inte gick att inspektera då de var dolda bakom batteriet. Jag frågade aldrig vilken eller vilka modeller av Tesla detta gällde för. Har du missat filmen med Norrmannen som mätte lacktjocklek i hjulhuset på en Tesla? Har de kanske rättat till den bristen senare bilar?
Att batterierna förbättras i ganska snabb takt gäller generellt men exakt hur ofta varje biltillverkare tar något större steg har jag dålig koll på. Jag hakar mest upp mig på konsekvenserna av de ganska ovanliga batteribränderna samt kostnaden för ett nytt batteri den dag det eventuellt behöver bytas. Exemplet med 510 kSEK för ett mindre batteri till en 8 år gammal Mercedes hybrid borde skrämma bort många presumptiva köpare men många lever på förhoppningen att sådana problem inte drabbar dom.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Det är väl en ganska sund inställning att det inte drabbar mig? Jag kör en fossilbil och de brinner också (oftare) och motorer går sönder så de måste bytas, växellådor likaså, men jag har aldrig åkt runt och oroat mig för det. En bekant hade en Audi A4 som tjänstebil för kanske 10 år sen. När den skulle återlämnas efter 3 år så var växellådan (automatisk). Han hade funderingar på att köpa loss bilen, men reparation av växellådan skulle gå på omkring 50', på en tre år gammal bil, med kanske 5000 mil på mätaren. Han hade såklart inte trott att det skulle kunna hända och var glad att det inte var hans bil.T TommyC skrev:
Fast nu svävar du iväg långt ifrån frågorna och drar upp sådant som inte ens berördes i videoklippet du hänvisade till.T TommyC skrev:30% av nypriset efter 3 år låter som köpläge för de som vill ha någon av de bilmodellerna.
När jag frågade de två bilbesiktarna om rostskyddet på Tesla så innehöll båda svaren ordet obefintligt. Båda klagade också på att bromsrören inte gick att inspektera då de var dolda bakom batteriet. Jag frågade aldrig vilken eller vilka modeller av Tesla detta gällde för. Har du missat filmen med Norrmannen som mätte lacktjocklek i hjulhuset på en Tesla? Har de kanske rättat till den bristen senare bilar?
Att batterierna förbättras i ganska snabb takt gäller generellt men exakt hur ofta varje biltillverkare tar något större steg har jag dålig koll på. Jag hakar mest upp mig på konsekvenserna av de ganska ovanliga batteribränderna samt kostnaden för ett nytt batteri den dag det eventuellt behöver bytas. Exemplet med 510 kSEK för ett mindre batteri till en 8 år gammal Mercedes hybrid borde skrämma bort många presumptiva köpare men många lever på förhoppningen att sådana problem inte drabbar dom.
Du påstår "Tre år gamla elbilar är ohjälpligt omoderna får vi också veta. Hans omdömen stämmer bra med mina slutsatser men dåligt med majoritetens önskedrömmar på diverse forum."
Så då ställer jag frågan igen "Du kan gärna förklara vad som gör en tre år gammal Model Y "ohjälpligt omodern" p g a "batteriernas utveckling"?"
/Krille
P S Du kan vara helt säker på att ingen som läser om elbilar på Byggahus har missat att du hakat upp dig på batteribränder 😉D S
Jag kan hjälpa honom... EX90 har fått tokmycket kritik för att de inte hade 800V teknik i bilen, det har inte en 3år gammal MY heller. Laddkurvan är även den rätt så rejält mycket sämre än de bästa konkurrenterna, så absolut att den ur det perspektivet känns omodern.K Krille4 skrev:Fast nu svävar du iväg långt ifrån frågorna och drar upp sådant som inte ens berördes i videoklippet du hänvisade till.
Du påstår "Tre år gamla elbilar är ohjälpligt omoderna får vi också veta. Hans omdömen stämmer bra med mina slutsatser men dåligt med majoritetens önskedrömmar på diverse forum."
Så då ställer jag frågan igen "Du kan gärna förklara vad som gör en tre år gammal Model Y "ohjälpligt omodern" p g a "batteriernas utveckling"?"
/Krille
P S Du kan vara helt säker på att ingen som läser om elbilar på Byggahus har missat att du hakat upp dig på batteribränder 😉D S
Jasså, håller svindyra (1 mille+) fossilbilar sitt värde mycket bättre de första åren?P PHPersson skrev:
Har fått uppfattningen att alla riktigt dyra bruksbilar sjunker kraftigt de första åren oavsett drivlina.
Fast det är väl ändå väldigt långt ifrån att att man kan dra den generella slutsatsen att "tre år gamla elbilar är ohjälpligt omoderna får vi också veta. Hans omdömen stämmer bra med mina slutsatser men dåligt med majoritetens önskedrömmar på diverse forum."?P PHPersson skrev:
Krille
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Låter mer som att vissas önskedrömmar är att elbilar är skit 🙄
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
800v har ju inget med cellerna att göra, det är ju bara att seriekoppla halva packet så får du dubbla spänningen.P PHPersson skrev:
Tesla model Y laddar ändå 250kW, där jag tycker den är lite "omodern" är att den laddar långsammare än en Zeekr över 50% SOC, där ligger största flaskhalsen hos Tesla. Sen att dom kunde bytt till dyrare 6000mAh celler och fått 95kWh hade suttit fint, men då blir det också dyrare
Model Y har aldrig varit särskilt snabbladdande och det är likadant fortfarande med de nya bilarna. Men ändå är det en av de bilar i storleksklassen som går snabbast att köra 100 mil med om man tittar på Björn Nylands 1000 km test. Få bilar i storleksklassen kommer i närheten av effektiviteten Model Y har, det gäller även en 3 år gammal Y.P PHPersson skrev:
Ohjälpligt omodern...🤣
Sen är 800V hypen helt obegriplig. Men det är en annan diskussion.
Allt beror på ens preferenser men ja jag håller med dig… men samtidigt om man ställer det i relation till värdet så är det såklart graverande för en dyr produkt att utvecklingen går fort.K Krille4 skrev:
En dator är generellt en mycket sämre ekonomisk investering än en gräsklippare. Dålig jämförelse jag vet
Om vi jämför en bil från 2000 och 1990 så är det inte så stor skillnad… inget direkt nytt kom. Om vi jämför en bil från 2010 till 2020 är skillnaden enorm och av den anledningen tror jag också elbilar får en lite extra smäll.
Fast nu blandar du äpplen och päron, han skrev om jag tolkade det rätt om batterier. Räckvidd över tid har väldigt många andra parametrar inblandat.Nicke Nyfiken skrev:
Model Y har aldrig varit särskilt snabbladdande och det är likadant fortfarande med de nya bilarna. Men ändå är det en av de bilar i storleksklassen som går snabbast att köra 100 mil med om man tittar på Björn Nylands 1000 km test. Få bilar i storleksklassen kommer i närheten av effektiviteten Model Y har, det gäller även en 3 år gammal Y.
Ohjälpligt omodern...🤣
Sen är 800V hypen helt obegriplig. Men det är en annan diskussion.