Rabbithole Rabbithole skrev:
800v har ju inget med cellerna att göra, det är ju bara att seriekoppla halva packet så får du dubbla spänningen.

Tesla model Y laddar ändå 250kW, där jag tycker den är lite "omodern" är att den laddar långsammare än en Zeekr över 50% SOC, där ligger största flaskhalsen hos Tesla. Sen att dom kunde bytt till dyrare 6000mAh celler och fått 95kWh hade suttit fint, men då blir det också dyrare
Fast nu är det inte så…. Dessutom är det inte bara att göra det… rätt mycket elektronik i bilen är anpassat för 400v. Du brukar skriva kloka saker men detta var inte en sådan gång :).

Ett stort problem är att många och tydligen även du tänker momentant. Det intressanta är snarare ”arean under grafen” som min gamla mattelärare hade sagt :)

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jasså, håller svindyra (1 mille+) fossilbilar sitt värde mycket bättre de första åren?
Har fått uppfattningen att alla riktigt dyra bruksbilar sjunker kraftigt de första åren oavsett drivlina.
Ja men absolut viktigare än kanske hur värdet står sig för billigare bilar. De som köpte en bil för över miljonen har oftast råd.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jasså, håller svindyra (1 mille+) fossilbilar sitt värde mycket bättre de första åren?
Har fått uppfattningen att alla riktigt dyra bruksbilar sjunker kraftigt de första åren oavsett drivlina.
Kollade som hastigast

https://www.blocket.se/annons/stock...408hk_proline_b_o_3d_kam_pano_varm/1003094331

https://www.blocket.se/annons/vastmanland/audi_q8_55_tfsi_q_340hk_s_line_b_o_matrix_vat/1000479280

Skillnad som natt och dag skulle jag säga, elbilen har varit sjukt mycket dyrare att äga.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl en ganska sund inställning att det inte drabbar mig? Jag kör en fossilbil och de brinner också (oftare) och motorer går sönder så de måste bytas, växellådor likaså, men jag har aldrig åkt runt och oroat mig för det. En bekant hade en Audi A4 som tjänstebil för kanske 10 år sen. När den skulle återlämnas efter 3 år så var växellådan (automatisk). Han hade funderingar på att köpa loss bilen, men reparation av växellådan skulle gå på omkring 50', på en tre år gammal bil, med kanske 5000 mil på mätaren. Han hade såklart inte trott att det skulle kunna hända och var glad att det inte var hans bil.
50 kSEK för en lite större komponent är ganska dyrt men 510 kSEK är helt absurt. Mercedes vill att folk som har otur med deras skitkonstruktioner ska skrota en bil som är bara 8 år gammal. Mercedes har iofs alltid pissat på sina kunder i Sverige. Jag vet inte om det är likadant i Tyskland men jag vet att när det gäller BMW, speciellt MC, så är det väldigt stor skillnad mellan hur de behandlar kunder i Tyskland och Sverige.

Växellådor med undantag för några moderna katastrofer går om man kan och vill att laga eller så köper man en bättre begagnad på skroten. Det kanske kan fungera även med batterier i vissa fall men osäkerheten om status för batterier beroende på vad de kan ha varit med om försvårar den återanvändningen.

Jag tycker generellt illa om dåliga konstruktioner oavsett drivmedel. Att få bra kvalité och värde för pengarna är viktigt för mig. Jag avskyr att slösa bort pengar på skräp även om jag har råd. Att betala dyrt för en ny bil och bli helt beroende av en märkesverkstad som både underpresterar och debiterar orimliga timpriser är jag inte det minsta intresserad av. Det är tur att det fortfarande finns gott om äldre bilar som går att både serva och reparera själv helt oberoende av verkstäder.

Jag förstår att det inte är rimligt att köra gamla bilar och göra alla jobb själv på dessa för folk som kör flera tusen mil per år. Jag har sällan kört mycket mer än tusen mil per år och i och med Covid så ligger jag numera bara på 500-600 mil per år. Kör man äldre bilar behöver man ha minst två för det kommer ibland större problem som tar lång tid att lösa för en långsam hemmamekaniker.

• Gilla
robhol
  • Laddar…
Hade jag byggt en bil så skulle det varit plats för fyra "mindre" batterier i bottenplattan enligt någon form av standard, ett under varje säte typ. Skulle varit fint även i en traktor. :)
Enligt samma princip med dubbla batterier som t.ex Makita kör med på sitt 18-voltssystem för att få högre effekt i motorsågar och trimrar.
Billigare att byta ett 25 kwh-batteri i standardform.

Edit: Nya Volvo EX60 ska väl ha batterier som hjälper till att förstärka strukturen i chassit, låter inte bra vid batteriproblem.
Diagram av bottenplatta med fyra batterier B1, B2, B3, B4 placerade i en bil eller traktor enligt en standardlayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hydrolift skrev:
Hade jag byggt en bil så skulle det varit plats för fyra "mindre" batterier i bottenplattan enligt någon form av standard, ett under varje säte typ. Skulle varit fint även i en traktor. :)
Enligt samma princip med dubbla batterier som t.ex Makita kör med på sitt 18-voltssystem för att få högre effekt i motorsågar och trimrar.

Edit: Nya Volvo EX60 ska väl ha batterier som hjälper till att förstärka strukturen i chassit, låter inte bra vid batteriproblem.
[bild]
Så är VAGs elbilar uppbyggda, dock något fler moduler, har 12st i vår ID4.

Exploderande diagram av batteripaket för elbil med moduler och komponenter, visar struktur och sammansättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Fast nu blandar du äpplen och päron, han skrev om jag tolkade det rätt om batterier. Räckvidd över tid har väldigt många andra parametrar inblandat.
Fast nu var det du som skrev att en 3 år gammal Model Y är ohjälpligt omodern för att den inte har 800V teknik och att laddkurvan är rejält mycket sämre än de bästa konkurrenterna.

Mitt konstaterande var bara att det inte har att göra med att bilen är 3 år gammal, för Model Y har aldrig varit särskilt snabbladdande och det är likadant fortfarande med de nya bilarna. Så även om du köper en ny Y idag så är förhållandet likadant.

Sedan är laddkurvan, och om det är 400V eller 800V batteri ganska betydelselöst. Det som betyder något i praktiken är tiden det tar att köra från punkt A till B. Och då är en 3 år gammal Model Y fortfarande bland de snabbaste i storleksklassen, trots alla de nya "moderna" elbilarna. Så totalt sett står den sig ganska bra fortfarande och är på inget sätt ohjälpligt omodern, vilket var grunden för hela diskussionen.

Men visst, är man orolig så är det bäst att köpa en ny fossilbil, för den kommer inte att bli omodern, eftersom den är det redan när man köper den. 🙂

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Majgårdarna och 3 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:

[bild]
Räknar man cellerna i en Model Y kan dom välja att ha 20st 800v pack med samma antal celler.
Högre spänning är ofta en bättre lösning, speciellt när vi har strömbegränsning på laddkablage och standard.

P PHPersson skrev:
Fast nu är det inte så…. Dessutom är det inte bara att göra det… rätt mycket elektronik i bilen är anpassat för 400v. Du brukar skriva kloka saker men detta var inte en sådan gång :).

Ett stort problem är att många och tydligen även du tänker momentant. Det intressanta är snarare ”arean under grafen” som min gamla mattelärare hade sagt :)
Person-härskar försöken får du gärna lägga åt sidan

Jag beskriver en grov förenkling. Det är inte speciellt svårt att skifta över till 800v på högspänningsbatteriet, klart att en del saker som drivs av 400v behöver anpassas. Och helt göras om ifall man vill dra några större fördelar. Tesla gör det när dom tycker det behövs, men hellre lägre maxeffekt på grund av 400v än att göra som Mercedes och bara ta emot 800v, och inte kunna ladda på 400v DC laddare, även om dom nu är på väg bort.

Min poäng är egentligen bara att det inte spelar så stor roll när cellerna ändå inte vill ta emot högre laddeffekt vid högt SOC så 800v hade bara gjort marginell skillnad. Man behöver uppgradera till andra celler eller ändra så att BMS tillåter högre belastning. Jag misstänker att Tesla är mer konservativa här för att inte riskera batteriets hälsa i onödan, laddkurvorna som t.ex. Zeekr 7x, och uppgraderingen som 001 ska få är imponerande. Ska bli intressant att se hur dom håller långsiktigt.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fast nu var det du som skrev att en 3 år gammal Model Y är ohjälpligt omodern för att den inte har 800V teknik och att laddkurvan är rejält mycket sämre än de bästa konkurrenterna.

Mitt konstaterande var bara att det inte har att göra med att bilen är 3 år gammal, för Model Y har aldrig varit särskilt snabbladdande och det är likadant fortfarande med de nya bilarna. Så även om du köper en ny Y idag så är förhållandet likadant.

Sedan är laddkurvan, och om det är 400V eller 800V batteri ganska betydelselöst. Det som betyder något i praktiken är tiden det tar att köra från punkt A till B. Och då är en 3 år gammal Model Y fortfarande bland de snabbaste i storleksklassen, trots alla de nya "moderna" elbilarna. Så totalt sett står den sig ganska bra fortfarande och är på inget sätt ohjälpligt omodern, vilket var grunden för hela diskussionen.

Men visst, är man orolig så är det bäst att köpa en ny fossilbil, för den kommer inte att bli omodern, eftersom den är det redan när man köper den. 🙂
Precis som MY då som du precis skrev ;).
Nu var det inga jag utan tidigare skribent som efterfrågade angående batteriet och 800V samt laddkurva har med batteriet att göra. Köra 100mil fort har samt sagt massa fler parametrar inbakat.

Person-härskar försöken får du gärna lägga åt sidan

Jag beskriver en grov förenkling. Det är inte speciellt svårt att skifta över till 800v på högspänningsbatteriet, klart att en del saker som drivs av 400v behöver anpassas. Och helt göras om ifall man vill dra några större fördelar. Tesla gör det när dom tycker det behövs, men hellre lägre maxeffekt på grund av 400v än att göra som Mercedes och bara ta emot 800v, och inte kunna ladda på 400v DC laddare, även om dom nu är på väg bort.

Min poäng är egentligen bara att det inte spelar så stor roll när cellerna ändå inte vill ta emot högre laddeffekt vid högt SOC så 800v hade bara gjort marginell skillnad. Man behöver uppgradera till andra celler eller ändra så att BMS tillåter högre belastning. Jag misstänker att Tesla är mer konservativa här för att inte riskera batteriets hälsa i onödan, laddkurvorna som t.ex. Zeekr 7x, och uppgraderingen som 001 ska få är imponerande. Ska bli intressant att se hur dom håller långsiktigt.
Jag håller inte alls med dig… begränsningen för att ladda ett batteri är i stort sett alltid ström och inte effekt. Dvs hade spänningen varit dubbelt så hög hade även laddeffekten blivit dubbel.
Men håller helt med dig om att det är dumt att redan nu ta bort möjligheten till 400V laddning.

P PHPersson skrev:
Jag håller inte alls med dig… begränsningen för att ladda ett batteri är i stort sett alltid ström och inte effekt. Dvs hade spänningen varit dubbelt så hög hade även laddeffekten blivit dubbel.
Men håller helt med dig om att det är dumt att redan nu ta bort möjligheten till 400V laddning.
Begränsningen är olika på flera olika ställen, CCS2 t.ex. går bara upp till 500A, så där har vi en begränsning även om t.ex. Tesla kör högre ström i sina kablar och då kan ge 250kW. Sen har vi området på cellnivå där cellerna kan ta emot varierande laddhastighet beroende på laddnivån. Det är olika för alla varianter av celler vad som är möjligt, och på cellnivå spelar den begränsningen ingen roll om batteripacket är konfigurerat i 400v eller 800v konfiguration.

800v skulle kunna tillåta högre laddhastighet, om nu cellerna klarar av att ta emot det. Men dom skulle fortsatt tappa laddhastighet snabbt.

Har man aldrig konstruerat någon kraftomvandlare så är såklart skillnaderna mellan 400V och 800V en enkel sak. 😂

Begränsningen är olika på flera olika ställen, CCS2 t.ex. går bara upp till 500A, så där har vi en begränsning även om t.ex. Tesla kör högre ström i sina kablar och då kan ge 250kW. Sen har vi området på cellnivå där cellerna kan ta emot varierande laddhastighet beroende på laddnivån. Det är olika för alla varianter av celler vad som är möjligt, och på cellnivå spelar den begränsningen ingen roll om batteripacket är konfigurerat i 400v eller 800v konfiguration.

800v skulle kunna tillåta högre laddhastighet, om nu cellerna klarar av att ta emot det. Men dom skulle fortsatt tappa laddhastighet snabbt.
Problemet är inte på cellnivå utan vägen dit och temperatur som alstras. Det som ger värme är friktion och kan man dubbla effekten blir det halva värmeutvecklingen men också möjlighet till mindre kablar som ger lägre vikt.
Det är inte så att cellerna blivit så mycket bättre utan helheten.
Du är ute på rejält hal is när du säger att det bara är att seriekoppla batterierna eftersom det helt enkelt är fel. Sedan får du ta det som härskarteknik om du vill.
Men detta är ett exempel på elbilarnas utveckling, redan nu finns det lastbilar med 1000V laddare. Sedan kommer 1600V etc. Dvs utvecklingen går rasande fort och 800V bilar kommer i närtid vara gamla.
Men fördelen är att alla 400V laddare skall bytas ut och sedan 800V, skapar arbete och måste vara kanon för miljön!

Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Går inte att redigera ovan men skall såklart stå "kan man dubbla spänningen blir det halva värmeutvecklingen" och inte effekten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.