Nicke Nyfiken
Rabbithole Rabbithole skrev:
93% kapacitet kvar efter 8000mil låter normalt, och degraderingen avtar så du kommer troligen ligga över 90% väldigt länge
7,6% degradering på en bara 1-2 år gammal bil är väl ganska mycket? Eller är det normalt på en Q8 e-tron?

Degraderingen av litium-ion batteri styrs mer av "calendar aging" än "cycle aging". Dvs åldern påverkar mer än körsträckan, framför allt i början, sedan minskar den presis som du skriver.

Min Model Y har rullat lika långt men är troligen mer än dubbelt så gammal (3,5 år) och har 5,9% degradering. Det tror jag är mer normalt.

Redigerat:
Några korta noteringar från Perstads film länkad nedan.

En del elbilar sjunker med 70% på tre år.

En elbil är inte en klok investering, det är väl ingen annan bil heller men bränslebilar är inte lika dåliga.

Riktigt dyra elbilar har klarar sig bättre och är värda 44% i snitt efter tre år.

Tre år gamla elbilar är ohjälpligt omoderna får vi också veta. Hans omdömen stämmer bra med mina slutsatser men dåligt med majoritetens önskedrömmar på diverse forum.

Nicke Nyfiken
T TommyC skrev:

En elbil är inte en klok investering, det är väl ingen annan bil heller men bränslebilar är inte lika dåliga.

Riktigt dyra elbilar har klarar sig bättre och är värda 44% i snitt efter tre år.

Tre år gamla elbilar är ohjälpligt omoderna får vi också veta. Hans omdömen stämmer bra med mina slutsatser men dåligt med majoritetens önskedrömmar på diverse forum.

[media]
😂😂😂

Ja väljer man att lyssna på vad en genuin elbilshatare i USA säger, så kan man nog fortsätta att drömma sig bort i ålderdomlig teknik ett tag till.

• Gilla
possum77 och 6 till
  • Laddar…
Lite OT.
Men elmopeder dyker upp för nån tusenlapp eller 2 med dåliga batterier, nya kostar de 20-30"

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
😂😂😂
"elbilshatare i USA"
Vem refererar du till?

K
T TommyC skrev:

[media]
Berätta - vad är det som gör t ex en tre år gammal Tesla Model Y "ohjälpligt omodern"? Själv tycker jag inte ens vår 7 år gamla Tesla är "ohjälpligt omodern" men jag antar att jag som faktiskt använder en elbil dagligen har helt fel.

Lite intressant att han tycker det är köpläge på tre år gamla elbilar trots att de är ohjälpligt omoderna....

/Krille

• Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
Lyssna på
K Krille4 skrev:
Berätta - vad är det som gör t ex en tre år gammal Tesla Model Y "ohjälpligt omodern"? Själv tycker jag inte ens vår 7 år gamla Tesla är "ohjälpligt omodern" men jag antar att jag som faktiskt använder en elbil dagligen har helt fel.

Lite intressant att han tycker det är köpläge på tre år gamla elbilar trots att de är ohjälpligt omoderna....

/Krille
Lyssna på vad han säger så får du förklaringen. Min yngsta bil fyller 20 år i januari och är också ohjälpligt omodern. Den saknar som tur är alla senare skräpkonstruktioner som glastak och krav på el för att öppna dörrarna. Rostskyddet är tyvärr ganska mediokert men det innebär ändå att det är mycket bättre än VW, Tesla och flera andra moderna bilar. Prova nästa gång du besiktigar din Tesla att fråga bilprovaren vad dom tycker om rostskyddet. Jag provade de två senaste gångerna och fick samma svar hos två olika stationer. En gammal bil har många fördelar inklusive reparerbarhet och billiga reservdelar. Man vet dock aldrig när det eventuellt uppstår brist på någon väsentlig del.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag skulle vilja ha en elbil som är precis som min gamla vanliga bil, bara att jag kan tanka den med el istället för bensin/etanol. Manuell växellåda, manuella reglage för värme, normala visare på instrumentbrädan, ingen jäkla skärm som man nästan måste ta av sig glasögonen för att se vad det står på etc etc. Enda "moderna" finessen som jag använder är farthållare.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skulle vilja ha en elbil som är precis som min gamla vanliga bil, bara att jag kan tanka den med el istället för bensin/etanol. Manuell växellåda, manuella reglage för värme, normala visare på instrumentbrädan, ingen jäkla skärm som man nästan måste ta av sig glasögonen för att se vad det står på etc etc. Enda "moderna" finessen som jag använder är farthållare.
Ett problem i det fallet är att begreppet "vanlig bil" är i ständig förändring. Även bränsledrivna bilar har i ökande grad skärmar i stället för visarinstrument och manuella reglage. Vad gäller växellåda är de flesta elbilar enväxlade. Då finns det inte mycket att växla manuellt. Men delvis håller jag med. Många funktioner är opraktiska att sköta via pekskärm.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Lyssna på

Lyssna på vad han säger så får du förklaringen. Min yngsta bil fyller 20 år i januari och är också ohjälpligt omodern. Den saknar som tur är alla senare skräpkonstruktioner som glastak och krav på el för att öppna dörrarna. Rostskyddet är tyvärr ganska mediokert men det innebär ändå att det är mycket bättre än VW, Tesla och flera andra moderna bilar. Prova nästa gång du besiktigar din Tesla att fråga bilprovaren vad dom tycker om rostskyddet. Jag provade de två senaste gångerna och fick samma svar hos två olika stationer. En gammal bil har många fördelar inklusive reparerbarhet och billiga reservdelar. Man vet dock aldrig när det eventuellt uppstår brist på någon väsentlig del.
Jag har lyssnat och han förklarade inte det mer än i svepande ordalag om "batteriernas utveckling", Du kan gärna förklara vad som gör en tre år gammal Model Y "ohjälpligt omodern" p g a "batteriernas utveckling"?

Förklara också varför han då också tycker att det är "köpläge" på just dessa "ohjälpligt omoderna bilar".

Jag besiktigade faktiskt bilen i tisdags och gick med besiktningsmannen - trots 7 år och 10 500 mil fanns inga problem med rost enligt besiktningsmannen. Enda upplysningen jag fick var att det kanske var dags att byta bromsskivor fram inom något år - vilket känns fullt rimligt med tanke på ålder och miltal.

/Krille

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ett problem i det fallet är att begreppet "vanlig bil" är i ständig förändring. Även bränsledrivna bilar har i ökande grad skärmar i stället för visarinstrument och manuella reglage. Vad gäller växellåda är de flesta elbilar enväxlade. Då finns det inte mycket att växla manuellt. Men delvis håller jag med. Många funktioner är opraktiska att sköta via pekskärm.
Har ännu ingen elbil, men större pekskärm i bilen, de vanligaste funktionerna på skärmen när jag kör är relaterat till bilens klimat/värmesystem. Visst tog det någon månad att vänja sig att använda röststyrning, men nu dryga åtta år senare är det hur naturligt som helst. Min inställning var när bilen hade de funktionerna "hur använder jag det på bästa sätt för mig".

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
T TommyC skrev:
Vem refererar du till?
Samma som du.
T TommyC skrev:
Några korta noteringar från Perstads film

Nicke Nyfiken
trähandtag trähandtag skrev:
Våra reflektioner kring köp av elbil- Audi Q8 e-tron s-line år 2024 begagnad, som gått ca 7000 mil- 630 000 kr - nypris (list) 1,2 milj, men med rabatter knappt 1,1 milj. Tyvärr saknas massagestolar, annars det mesta. Skaffade denna bil då främst jag har problem att gå in i de flesta vanliga personbilar pga ryggen o nacken- de är för låga. I denna bil är det bara glida in. Tittade på andra liknade bilar och tänkte först att en IDbuzz vore fint, men den är egentligen för hög, likt många större SUVAR. Hoppas ni fattar. Dessutom har Q8 luftfjädring, vilket vi har i vår andra bil (Phaeton- inga problem att gå in då taket är lite högre). Mycket mer behaglig körning än många av dagens stötiga bilar, där kommunerna lusar ned stadskärnorna med gupp. Dessutom har denna bil en bagageutrymme som är större än många andra och ändå gott om plats i fram- och baksäte. Enda nackdelen som jag kan se är att baksätets lutning är för brant. Många bilar har ju justerbara baksäten i viss mån, men detta saknas. Frunken är praktisk, där man förvar laddkablar, samt egen 12v espressomaskin. En annan fördel med den äldre elbil är att MMI är inte nyutvecklat och har få buggar, som vi sett, samt att man känner igen sig hur allt ska fungera.

Har kört snart 900 mil varav 6 långkörningar, på 80-100 mil styck. Skaffade abonnemang Ionity och Regarge, samt Chargenode. Bilen har snittat enligt bilen 2,18 kWh/mil, faktisk förbrukning är dock något större (som alltid). Det är mycket motorväg och 1+2 vägar och håller ca 5 km/h plus mätaren, dvs nära faktisk hastighetsgräns. Har laddat hemma för ca 600 mil körning för ett pris mellan 5 och 6 kr milen (allt inräknat). Vi har kommit några år över 60 så nu måste vi stanna efter 20-30 mil för att röra på kroppen, vilket passar bra in med laddning. Med snabbladdningen så har vi fyllt 20 (40)-80 kWh på 15-20 min, dvs lika lång tid för att röra på sig, tömma blåsan, eller ta en fikapaus. Lunch eller middag kan bateriet laddas till 100 % om så önskas och vi inte står ivägen för andra. Hemma laddar vi upp till 70% normalt, utom inför långresor. Med vårt körmönster kommer vi drygt 40 mil om vi vill gå från 100 % till någon procent kvar i batteriet, men det har vi ännu inte gjort, då vi måste ta paus. Då är det lika bra fylla på med x antal kWh. Vi räknar med en förlust på ytterligare 20 % i räckvidd under vinterhalvåret.

En annan reflektion utifrån våra körning är att degraderingen av batteriet är mellan 4 och 8 kWh, dvs från 102 till 98 kWh istället för 106 kWh som när det var ny- om den nu var detta när den var ny???
Grattis till en grym bil till ett väldigt bra pris.
Det är verkligen köpläge på begagnade elbilar nu. Speciellt vissa modeller, och Q8 e-tron är en av dem där man får väldigt mycket för pengarna just nu.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Grattis till en grym bil till ett väldigt bra pris.
Det är verkligen köpläge på begagnade elbilar nu. Speciellt vissa modeller, och Q8 e-tron är en av dem där man får väldigt mycket för pengarna just nu.
Inte konstigt men på ett sätt tråkigt att det är så dyrt att köpa nya elbilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.