Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, användandet är också tryggt. Bilen laddar hyffsat snabbt, har bra räckvidd och verkar inte krångla när det är kallt.

Bilen kommer dit du skall utan drama, och rymmer det du behöver.
Och om jag får lägga till användarvänlig, har kört BMW ett tag nu och jämför man så är det natt och dag till Teslas fördel. BMWn är mekaniskt överlägsen men lika underlägsen när det kommer till att använda bilen… och buggig / ologisk. Personligen skulle jag säga att BMW är så krånglig att jag mycket hellre tar lite mer vägljud etc.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Satsuki
Vår hundbur är 75 djup (sluttande ”bakstycke” mot sätet) och 65 hög. Går ganska rakt ner i luckan. Denna modell stl L: Svart och gul hundbur med öppet galler, sluttande bakstycke, designad för att passa i en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är nyfiken på vilka elbilar denna skulle gå in i (utan att man måste fälla något säte, och fortfarande har plats i baksätet)?
 
P PHPersson skrev:
Och om jag får lägga till användarvänlig, har kört BMW ett tag nu och jämför man så är det natt och dag till Teslas fördel. BMWn är mekaniskt överlägsen men lika underlägsen när det kommer till att använda bilen… och buggig / ologisk. Personligen skulle jag säga att BMW är så krånglig att jag mycket hellre tar lite mer vägljud etc.
Och de uppdaterade Y Juniper och 3 Highland är betydligt tystare än innan
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Och de uppdaterade Y Juniper och 3 Highland är betydligt tystare än innan
Fast fortfarande är BMW flera steg förfinad och tystare, men nu jämför jag också med en bil som är dubbelt så dyr. Jag kunde köpt 2st MY för samma pengar.
 
P PHPersson skrev:
Och om jag får lägga till användarvänlig, har kört BMW ett tag nu och jämför man så är det natt och dag till Teslas fördel. BMWn är mekaniskt överlägsen men lika underlägsen när det kommer till att använda bilen… och buggig / ologisk. Personligen skulle jag säga att BMW är så krånglig att jag mycket hellre tar lite mer vägljud etc.
Nissan Leaf är också med och konkurrerar i denna liga, har läst 3 årig teknisk och känner ändå att det är en del funktioner jag inte begriper. Men bilen är prisvärd och tar från punkt A till B.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
VW 1,4 tsi är väl på 150hk blankt och är väl VAG koncernens volymmotor. Den har inga problem att hantera bilar upp till Tiguan/Passat och kan göra omkörningar på ett säkert sätt
Jag gissar att de säljer betydligt fler av någon mindre motor. Fast jag har inga problem att dra 1300 kg med 110 hk i en Volkswagen, det enda jag reagerar på är att förbrukningen passerar 0,6 l/10 km.
 
L Liljeros skrev:
Nissan Leaf är också med och konkurrerar i denna liga, har läst 3 årig teknisk och känner ändå att det är en del funktioner jag inte begriper. Men bilen är prisvärd och tar från punkt A till B.
Leaf har bara ett fel, laddkontakten är inte CCS2
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Leaf har bara ett fel, laddkontakten är inte CCS2
Jo det är en begränsning,dom laddare med Chademo som finns får ju allt högre felfrekvens. Tror dock att dom flesta Leaf rullar som pendlingsbil.
 
P Pin skrev:
[länk]
Bara för USA tyvärr
 
Blir spännande att se om detta är nyckeln för att Tesla ska komma in i värmen igen i Europa. Det är ju bara att konstatera att det är riktigt bra pris och blir nog tufft för konkurenterna att matcha detta.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:

[länk]
Läste någon kort notis om det, men det kanske bara gällde Model 3 just nu. $36.990 i USA, så ruggigt prisvärd där.
 
Våra reflektioner kring köp av elbil- Audi Q8 e-tron s-line år 2024 begagnad, som gått ca 7000 mil- 630 000 kr - nypris (list) 1,2 milj, men med rabatter knappt 1,1 milj. Tyvärr saknas massagestolar, annars det mesta. Skaffade denna bil då främst jag har problem att gå in i de flesta vanliga personbilar pga ryggen o nacken- de är för låga. I denna bil är det bara glida in. Tittade på andra liknade bilar och tänkte först att en IDbuzz vore fint, men den är egentligen för hög, likt många större SUVAR. Hoppas ni fattar. Dessutom har Q8 luftfjädring, vilket vi har i vår andra bil (Phaeton- inga problem att gå in då taket är lite högre). Mycket mer behaglig körning än många av dagens stötiga bilar, där kommunerna lusar ned stadskärnorna med gupp. Dessutom har denna bil en bagageutrymme som är större än många andra och ändå gott om plats i fram- och baksäte. Enda nackdelen som jag kan se är att baksätets lutning är för brant. Många bilar har ju justerbara baksäten i viss mån, men detta saknas. Frunken är praktisk, där man förvar laddkablar, samt egen 12v espressomaskin. En annan fördel med den äldre elbil är att MMI är inte nyutvecklat och har få buggar, som vi sett, samt att man känner igen sig hur allt ska fungera.

Har kört snart 900 mil varav 6 långkörningar, på 80-100 mil styck. Skaffade abonnemang Ionity och Regarge, samt Chargenode. Bilen har snittat enligt bilen 2,18 kWh/mil, faktisk förbrukning är dock något större (som alltid). Det är mycket motorväg och 1+2 vägar och håller ca 5 km/h plus mätaren, dvs nära faktisk hastighetsgräns. Har laddat hemma för ca 600 mil körning för ett pris mellan 5 och 6 kr milen (allt inräknat). Vi har kommit några år över 60 så nu måste vi stanna efter 20-30 mil för att röra på kroppen, vilket passar bra in med laddning. Med snabbladdningen så har vi fyllt 20 (40)-80 kWh på 15-20 min, dvs lika lång tid för att röra på sig, tömma blåsan, eller ta en fikapaus. Lunch eller middag kan bateriet laddas till 100 % om så önskas och vi inte står ivägen för andra. Hemma laddar vi upp till 70% normalt, utom inför långresor. Med vårt körmönster kommer vi drygt 40 mil om vi vill gå från 100 % till någon procent kvar i batteriet, men det har vi ännu inte gjort, då vi måste ta paus. Då är det lika bra fylla på med x antal kWh. Vi räknar med en förlust på ytterligare 20 % i räckvidd under vinterhalvåret.

En annan reflektion utifrån våra körning är att degraderingen av batteriet är mellan 4 och 8 kWh, dvs från 102 till 98 kWh istället för 106 kWh som när det var ny- om den nu var detta när den var ny???
 
  • Gilla
Andemannen och 5 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Våra reflektioner kring köp av elbil- Audi Q8 e-tron s-line år 2024 begagnad, som gått ca 7000 mil- 630 000 kr - nypris (list) 1,2 milj, men med rabatter knappt 1,1 milj. Tyvärr saknas massagestolar, annars det mesta. Skaffade denna bil då främst jag har problem att gå in i de flesta vanliga personbilar pga ryggen o nacken- de är för låga. I denna bil är det bara glida in. Tittade på andra liknade bilar och tänkte först att en IDbuzz vore fint, men den är egentligen för hög, likt många större SUVAR. Hoppas ni fattar. Dessutom har Q8 luftfjädring, vilket vi har i vår andra bil (Phaeton- inga problem att gå in då taket är lite högre). Mycket mer behaglig körning än många av dagens stötiga bilar, där kommunerna lusar ned stadskärnorna med gupp. Dessutom har denna bil en bagageutrymme som är större än många andra och ändå gott om plats i fram- och baksäte. Enda nackdelen som jag kan se är att baksätets lutning är för brant. Många bilar har ju justerbara baksäten i viss mån, men detta saknas. Frunken är praktisk, där man förvar laddkablar, samt egen 12v espressomaskin. En annan fördel med den äldre elbil är att MMI är inte nyutvecklat och har få buggar, som vi sett, samt att man känner igen sig hur allt ska fungera.

Har kört snart 900 mil varav 6 långkörningar, på 80-100 mil styck. Skaffade abonnemang Ionity och Regarge, samt Chargenode. Bilen har snittat enligt bilen 2,18 kWh/mil, faktisk förbrukning är dock något större (som alltid). Det är mycket motorväg och 1+2 vägar och håller ca 5 km/h plus mätaren, dvs nära faktisk hastighetsgräns. Har laddat hemma för ca 600 mil körning för ett pris mellan 5 och 6 kr milen (allt inräknat). Vi har kommit några år över 60 så nu måste vi stanna efter 20-30 mil för att röra på kroppen, vilket passar bra in med laddning. Med snabbladdningen så har vi fyllt 20 (40)-80 kWh på 15-20 min, dvs lika lång tid för att röra på sig, tömma blåsan, eller ta en fikapaus. Lunch eller middag kan bateriet laddas till 100 % om så önskas och vi inte står ivägen för andra. Hemma laddar vi upp till 70% normalt, utom inför långresor. Med vårt körmönster kommer vi drygt 40 mil om vi vill gå från 100 % till någon procent kvar i batteriet, men det har vi ännu inte gjort, då vi måste ta paus. Då är det lika bra fylla på med x antal kWh. Vi räknar med en förlust på ytterligare 20 % i räckvidd under vinterhalvåret.

En annan reflektion utifrån våra körning är att degraderingen av batteriet är mellan 4 och 8 kWh, dvs från 102 till 98 kWh istället för 106 kWh som när det var ny- om den nu var detta när den var ny???
93% kapacitet kvar efter 8000mil låter normalt, och degraderingen avtar så du kommer troligen ligga över 90% väldigt länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.