358 856 läst ·
6 084 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Android Auto / Apple Carplay är ”extrautrustning” men finns i rätt många av de begagnade. Kostar 4-5,000 att efterinstallera (bara mjukvara)K Krille4 skrev:Håller helt klart med gällande förbrukningen - kör längre sträckor några gånger per år och något extra laddstopp ser jag inte som något problem. Är dock lite bortskämd med räckvidden och laddnätverket med nuvarande Tesla Model S. Saknar dock komforten och kvalitetskänslan från vår tidigare Audi Q5. Finns inte Android auto som standard - eller är det den "trådlösa" version som behöver köpas till?
/Krille
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Åkte långt i helgen med ID4:an. 110 mil torsdag–söndag med en avslutande 50 milsstint Göteborg-Stockholm via Västerås. Full bil.
Första natten bara ett kort stopp med övernattning, men trots det inget problem att hinna ladda fullt trots nästan tomt batteri. Det krävde iofs. nästan fullt tryck från 11 kW-laddaren, men det fanns.
Göteborgsstoppet är mer ointressant. På två dygn laddar man en bil fullt med vad som helst.
Hem blev det ett 43 minuters laddstopp utanför Örebro. Det var vad det tog att äta, blilen hade då mer kräm än vad som behövdes. Peakade på 135 kW och låg länge över 100. Så länge man vågar köra batteriet relativt tomt innan man laddar går laddningen ofta fort.
Det här är ingen extrem bil. Den är snart fyra år gammal, har ett 77 kWh-batteri och laddar som beskrivet ovan. Nyare bilar är absolut bättre. Med det sagt kör jag ytterst sällan längre än såhär, och naturliga pauser gör ofta att laddningen inte tar tid i sig; i alla fall inte sommartid. Vintertid saknar jag någon gång per år batteriförvärmning.
Första natten bara ett kort stopp med övernattning, men trots det inget problem att hinna ladda fullt trots nästan tomt batteri. Det krävde iofs. nästan fullt tryck från 11 kW-laddaren, men det fanns.
Göteborgsstoppet är mer ointressant. På två dygn laddar man en bil fullt med vad som helst.
Hem blev det ett 43 minuters laddstopp utanför Örebro. Det var vad det tog att äta, blilen hade då mer kräm än vad som behövdes. Peakade på 135 kW och låg länge över 100. Så länge man vågar köra batteriet relativt tomt innan man laddar går laddningen ofta fort.
Det här är ingen extrem bil. Den är snart fyra år gammal, har ett 77 kWh-batteri och laddar som beskrivet ovan. Nyare bilar är absolut bättre. Med det sagt kör jag ytterst sällan längre än såhär, och naturliga pauser gör ofta att laddningen inte tar tid i sig; i alla fall inte sommartid. Vintertid saknar jag någon gång per år batteriförvärmning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Ja, det finns flera saker att klaga på, segt infotainmentsystem och slumpmässig funktion på skyltavläsningen ibland. Andra mer ”normala” bilfunktioner blir jag närmast lycklig av när jag tänker på, som det automatiska hel-/halvljuset.
Min poäng var mest att beskriva en ganska vardaglig situation, med en resa som i allt väsentligt var Sthlm–Gbg–Sthlm. För det behövs för de flesta av oss ingen monsterprestanda, utan flertalet bilar från 20-talet klarar det rimligt bra.
Det tror jag, i alla fall för begagnatköparna, är bra info.
Min poäng var mest att beskriva en ganska vardaglig situation, med en resa som i allt väsentligt var Sthlm–Gbg–Sthlm. För det behövs för de flesta av oss ingen monsterprestanda, utan flertalet bilar från 20-talet klarar det rimligt bra.
Det tror jag, i alla fall för begagnatköparna, är bra info.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Förvärmning tror jag kom med MY24.B bhus2021 skrev:
Kan vara bra att ha koll på, speciellt om man vill snabbladda snabbt när det är kallt.
För egen del gör jag det så sällan att jag inte såg det behovet när jag köpte vår ID4 begagnad.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
https://da.se/2025/10/tesla-vander-trenden-model-y-toppar-elbilsforsaljningen/
Vad kan det bero på? Verkar vara en trend i Europa, så inte enbart i Sverige.
Har Elon verkligen så stor betydelse för antalet bilar som säljs, eller kan detta visa på något annat? Ny modell/uppdatering (Juniper), förmånlig finansiering, många tidigare Tesla-ägare som haft sin modell Y som förmånsbil i 3 år vill byta?
Har Elon verkligen så stor betydelse för antalet bilar som säljs, eller kan detta visa på något annat? Ny modell/uppdatering (Juniper), förmånlig finansiering, många tidigare Tesla-ägare som haft sin modell Y som förmånsbil i 3 år vill byta?
Kanske också för att det för många är den bästa elbilen totalt sett som finns att köpa nu? Ihop med att USA hatet har lagt sig lite?Satsuki skrev:
[länk]
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Registrerade är väl inte samma sak som sålda?
Sen tycker jag det är lite vanskligt att jämföra månad för månad, jag hade hellre sett en graf eller liknande för att se trender över tid.
Sen tycker jag det är lite vanskligt att jämföra månad för månad, jag hade hellre sett en graf eller liknande för att se trender över tid.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Kan vara så, Elon har legat lågt och USA dramat blåst över lite. Sen känns Tesla som ett tryggt val där man vet vad man får. En del "uppstickare" känns fortfarande osäkraP PHPersson skrev:
Håller med ovanstående, Elon har legat lågt och det i kombination med att framförallt MY är brutalt mycket elbil för pengarna jämfört med många konkurrenter. Ingångspris på dryga 550tkr och förmånlig finansiering.
För egen del är det rent politiskt att jag troligtvis inte kommer byta till en ny MY i sommar, för dom uppgraderingarna som skett med Juniper hanterar till stor del det jag saknar med nuvarande.
Enda svagheten skulle jag säga är det som var styrkan, snabbladdningen är inte på något sätt i framkant längre. Man lider framförallt av att man är beroende av Superchargers för att kunna maxa laddningen på Long Range varianterna. Standard range är fortfarande en riktigt superladdare som har riktigt bra laddkurva.
För egen del är det rent politiskt att jag troligtvis inte kommer byta till en ny MY i sommar, för dom uppgraderingarna som skett med Juniper hanterar till stor del det jag saknar med nuvarande.
Enda svagheten skulle jag säga är det som var styrkan, snabbladdningen är inte på något sätt i framkant längre. Man lider framförallt av att man är beroende av Superchargers för att kunna maxa laddningen på Long Range varianterna. Standard range är fortfarande en riktigt superladdare som har riktigt bra laddkurva.
Det var flera som påpekade att produktionen av de billigare Y kom igång sent och att produktionen haltade.Satsuki skrev:
[länk]
De kanske hade rätt?
Enligt oberoende media var ju hatet mot Tesla så stort att man trodde Peter Hultqvist och LO skulle gå in med militär i Tesla fabrikerna.
Skall bli intressant och se den billigare model Y.
Plåttak och tygklädsel?
Blir räckvidden samma, 50mil WLTP och den blir 50 000kr billigare tror jag få väljer en ID4 med 35mil WLTP om model Y är billigare och bättre utrustad.
Tror produktionen mest var svepskäl, levtiderna för att få en bil var hela tiden extremt korta så var definitivt inte där skon klämde. Det var helt enkelt inte optimalt för den europeiska försäljningen att stötta fascister, liera sig med den extremt impopulära Trump och kasta ur sig flertalet klavertramp på X.Andreas_Hansson skrev:
Det var flera som påpekade att produktionen av de billigare Y kom igång sent och att produktionen haltade.
De kanske hade rätt?
Enligt oberoende media var ju hatet mot Tesla så stort att man trodde Peter Hultqvist och LO skulle gå in med militär i Tesla fabrikerna.
Skall bli intressant och se den billigare model Y.
Plåttak och tygklädsel?
Blir räckvidden samma, 50mil WLTP och den blir 50 000kr billigare tror jag få väljer en ID4 med 35mil WLTP om model Y är billigare och bättre utrustad.
Att den nu ser bättre inte är ju inte för att Musk bett om ursäkt utan minnet är bra men kort helt enkelt.
Försäljningen i USA mår väl inte heller helt bra då elbil främst var något som folk som identifierar sig som demokrater köpte. När subventionerna är borta finns risk att raset accelererar…
Den elbil jag tycker man bör satsa på, förnuftsmässigt, är fortfarande den billigaste som är ok och då blir det sannolikt en bil som reas ut via privatleasing, där kan man fortfarande göra klipp.Rabbithole skrev:
Men efter det så måste jag säga att Tesla ligger extremt bra till, både nya 3an, speciellt med nya batterierna, och nya Y, om man kan acceptera/önskar, en högre bil, dessutom räntefritt i fem år. Sen ska man ju lägga personliga preferenser ovanpå detta såklart och jag kan ju erkänna att mina sådana bromsar intresset för kinabilar något, annars finns det kanske något där som är bättre men som samtidigt kommer med mer osäkerhet.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Det finns verkligt många modell Y i Sverige så jag kan förstå att det känns som ett ”tryggt” val. Kanske en bil som finns i bekantskapskretsen och som man kan få personliga referenser på innan köp? Hyfsade priser och bra räckvidd?Rabbithole skrev:
Sedan rymmer Y också ganska mycket, bagaget är ganska högt för att vara en elbil med extra fack under och en frunk. Kan tänka att det är attraktivt för personer med barnvagnar, hundburar, skrymmande fritidsutrustning och personer m behov av att packa mycket inför resan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Ja, användandet är också tryggt. Bilen laddar hyffsat snabbt, har bra räckvidd och verkar inte krångla när det är kallt.Satsuki skrev:
Det finns verkligt många modell Y i Sverige så jag kan förstå att det känns som ett ”tryggt” val. Kanske en bil som finns i bekantskapskretsen och som man kan få personliga referenser på innan köp? Hyfsade priser och bra räckvidd?
Sedan rymmer Y också ganska mycket, bagaget är ganska högt för att vara en elbil med extra fack under och en frunk. Kan tänka att det är attraktivt för personer med barnvagnar, hundburar, skrymmande fritidsutrustning och personer m behov av att packa mycket inför resan.
Bilen kommer dit du skall utan drama, och rymmer det du behöver.