tveksamt tveksamt skrev:
de kör sällan värre än vad folk cyklar, går eller kör bil i den här stan,
Nej jag anser att vanliga cyklister är ett betydligt större hot mot andra oskyddade trafikanter än vad elsparkcyklister är.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag anser att vanliga cyklister är ett betydligt större hot mot andra oskyddade trafikanter än vad elsparkcyklister är.
Det håller jag med om, men till största delen för att de är fler.
Jag tror (utan annat belägg för det än egen erfarenhet och uppfattning) att sparkcyklar (oavsett drivning) är ett osäkrare fordon än en cykel (givet samma hastighet). Den är helt enkelt mindre stabil, mindre hjul, lägre markfrigång mm.
Jag har inga problem att ta mig nerför en backe på cykel i 40 km/h, jag skulle inte få för mig tanken att göra det med pojkens sparkcykel.

Det är också mycket lättare att vara vårdslös med prylar som inte är ens egna, varför vi också får extra problem med hyrsparkcyklarna.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Ett problem jag ser med dem, främst med barn och unga utan konsekvenstänk och trafikvana, är att det är lätt att komma upp i och hålla höga hastigheter med dessa jämfört med egen trampkraft.
20km/h är i sammanhanget ändå rätt hög hastighet, och jag ser ibland folk bränna förbi i 30-40km/h.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror (utan annat belägg för det än egen erfarenhet och uppfattning) att sparkcyklar (oavsett drivning) är ett osäkrare fordon än en cykel
När det gäller "hyrfordon", som antagligen rent generellt framförs av relativt ovana förare, hävdar vissa motsatsen. Rätt eller fel har jag ingen aning om.

https://www.chalmers.se/aktuellt/nyheter/m2-elcykel-farligare-an-elsparkcykel-om-den-hyrs-pa-stan/

Två personer med hjälmar står på en asfalterad väg, en med elsparkcykel och en med elcykel, utanför byggnader och gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Satsuki
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett problem jag ser med dem, främst med barn och unga utan konsekvenstänk och trafikvana, är att det är lätt att komma upp i och hålla höga hastigheter med dessa jämfört med egen trampkraft.
20km/h är i sammanhanget ändå rätt hög hastighet, och jag ser ibland folk bränna förbi i 30-40km/h.
Skulle folk låta sina 10-åringar köra runt i trafiken på en klass 2 moped utan hjälm (alla föräldrar borde veta att hjälmen ofta hänger på styret…). Gissningsvis inte, men man tycker det är ok m sparkcykel?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När det gäller "hyrfordon", som antagligen rent generellt framförs av relativt ovana förare, hävdar vissa motsatsen. Rätt eller fel har jag ingen aning om.

[länk]

[bild]
Jag vet inte heller, och jag måste säga att jag inte är helt med på vad de faktiskt har jämfört i den där studien efter att ha kastat ett öga på den.
Det framgår inte för mig direkt om de tittat på de utvalda olyckorna eller om de faktiskt tittat på användande i övrigt också.
Jag har heller inte något att jämföra med i verkligheten, här finns inte några hyrcyklar att tala om så jag har ingen koll/känsla för det.

Min känsla kvarstår dock, rationell eller inte, att jag inte skulle känna mig bekväm i samma hastighet på en (el-)sparkcykel som på en (el-)cykel.

Oavsett tycker jag inte att hyrcyklar vore en bra ide i den här stan heller, om det inte fanns specifika ställ man behövde låsa fast dem i, då jag som sagt nog ser drällandet av dem när de inte används som det kanske största problemet.
 
Satsuki Satsuki skrev:
Skulle folk låta sina 10-åringar köra runt i trafiken på en klass 2 moped utan hjälm
När jag var i den åldern var det helt normalt... 😳😱
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Alfredo Alfredo skrev:
När jag var i den åldern var det helt normalt... 😳😱
😳🫣😬
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
K
Överväger en beg e-tron 55 då de är prisvärda och man får en begagnad bil med låga mil för 350-400 kkr. Fördelen är väl främst komforten och nackdelen den höga förbrukningen. Någon som kör modellen och kan dela med sig?

Ser också q4 e-tron 50 som ett alternativ men då får man en mindre bil för ungefär samma pris som en e-tron 55.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Överväger en beg e-tron 55 då de är prisvärda och man får en begagnad bil med låga mil för 350-400 kkr. Fördelen är väl främst komforten och nackdelen den höga förbrukningen. Någon som kör modellen och kan dela med sig?

Ser också q4 e-tron 50 som ett alternativ men då får man en mindre bil för ungefär samma pris som en e-tron 55.

/Krille
Mkt bra bil för pengarna tycker jag, som bara några gånger per år laddar på snabbladd. Att den drar 30-50% mer än många andra elbilar är inget problem när man laddar hemma. Sen köper man inte en premiumbil för att den ska vara billig att köra, utan för att den ska vara bekväm och rymlig. Se till att hitta en med mycket extrautrustning då de verkar hålla värdet bättre. Köper du av Audi kan man ofta förhandla till sig t ex fri service i 3-4 år samt nån extragrej som vinterdäck eller Android/Carplay.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Majgårdarna
K Krille4 skrev:
Överväger en beg e-tron 55 då de är prisvärda och man får en begagnad bil med låga mil för 350-400 kkr. Fördelen är väl främst komforten och nackdelen den höga förbrukningen. Någon som kör modellen och kan dela med sig?

Ser också q4 e-tron 50 som ett alternativ men då får man en mindre bil för ungefär samma pris som en e-tron 55.

/Krille
Q4 är väl samma bil som ID4? Inget jag skulle köpa begagnat.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Q4 är väl samma bil som ID4? Inget jag skulle köpa begagnat.
Ja, iD4 är iallafall billig begagnad
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Q4 är väl samma bil som ID4? Inget jag skulle köpa begagnat.
Ja, men etron 55 är Q8. så det är en hel del skillnad på bilarna.
 
Ah ser att frågan även gällde Q4, den skulle jag nog undvika, dyr i förhållande till id4 och inte mycket som motiverar det högre priset.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
B bhus2021 skrev:
Mkt bra bil för pengarna tycker jag, som bara några gånger per år laddar på snabbladd. Att den drar 30-50% mer än många andra elbilar är inget problem när man laddar hemma. Sen köper man inte en premiumbil för att den ska vara billig att köra, utan för att den ska vara bekväm och rymlig. Se till att hitta en med mycket extrautrustning då de verkar hålla värdet bättre. Köper du av Audi kan man ofta förhandla till sig t ex fri service i 3-4 år samt nån extragrej som vinterdäck eller Android/Carplay.
Håller helt klart med gällande förbrukningen - kör längre sträckor några gånger per år och något extra laddstopp ser jag inte som något problem. Är dock lite bortskämd med räckvidden och laddnätverket med nuvarande Tesla Model S. Saknar dock komforten och kvalitetskänslan från vår tidigare Audi Q5. Finns inte Android auto som standard - eller är det den "trådlösa" version som behöver köpas till?

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.