P PHPersson skrev:
Beror helt på behovet, i ärlighetens namn är det nog få som åker 5 i en Zoe och inte tycker att det är lite väl mysigt. Dörrarna må vara konstiga men de är också väldigt praktiska för insteget blir bra till baksätet. Men visst kan det kännas lite konstigt att man måste öppna framdörrarna för att komma ut bakifrån, blir som en 2 sitsig bil. Men jag satt väldigt bra bak och bagaget var stort nog för en resväska och våran hundbur ihop med att det gick att fälla sätet vid behov.
Men när jag hade en i3 så hade min kompis en Zoe och jag kan säga att Zoen var så dålig och tråkig att jag aldrig någonsin skulle välja den föra en I3.
Hade vi varit 4 eller 5 i familjen hade jag inte valt någon av dem som huvudbil.

Edit: Luftmotståndet var såklart inte bra jämfört med dagens bilar men den var väldigt mycket snålare än Zoen och den gick max i 152km/h ändå =)
Zoe är absolut supertråkig, men den känns som en vanlig tråkig småbil, t.ex Clio och just det där att man får in otympliga saker när man fäller baksätet. Kanske edge case men jag hade problem med just det i i3. eUP va också bra med sina nackdelar.

Andra bilar är snålare, men Tesla Model 3 har samma bagagebekymmer på höjden. i3 kunde varit riktigt bra om man bara justerade några saker.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Zoe är absolut supertråkig, men den känns som en vanlig tråkig småbil, t.ex Clio och just det där att man får in otympliga saker när man fäller baksätet. Kanske edge case men jag hade problem med just det i i3. eUP va också bra med sina nackdelar.

Andra bilar är snålare, men Tesla Model 3 har samma bagagebekymmer på höjden. i3 kunde varit riktigt bra om man bara justerade några saker.
Och Model 3 borde haft bagagelucka som Polestar2 om du frågar mig…
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Håller med det du skriver, för mig går kinabyggda bilar bort. Men för en som det inte gör det kan Polestar4 kanske läggas till listan. Verkar populär.
Nu vet jag inte om hybrider får vara med… men får jag rekommendera BMW x1 30e. Sjukligt effektiv drivlina och går galet bra. Förstår inte varför BMW inte har den drivlinan i tex x3 eller 3-serien.
Vad är skillnaden i drivlinan mellan x1 och x3?
 
M Myckling skrev:
Vad är skillnaden i drivlinan mellan x1 och x3?
Allt :)

X1 har högre systemeffekt 326hk (300 i X3) 3 cylindrig grymt bra motor (4 cylindrig i X3), och en uppdaterad DCT låda (8stegad vanlig automat i x3). Framförallt känns den piggare och mycket snålare i verkligheten.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Ja nu antog jag att vi pratade om en situation där detta handtag inte fungerar. Hela diskussionen blir rätt underlig annars...
Den är underlig, även om jag såklart förstår poängen så blir skillnaderna allt mindre när man närmar sig den massiva kraschen som diskussionen trots allt handlar om.
 
M Myckling skrev:
Vad är skillnaden i drivlinan mellan x1 och x3?
X1 är tvärställd layout (Mini countryman)
X3 längdställd.

X3 har vanlig automat, gillar inte DSGn i X1, kanske bättre i hybriderna
 
P PHPersson skrev:
Allt :)

X1 har högre systemeffekt 326hk (300 i X3) 3 cylindrig grymt bra motor (4 cylindrig i X3), och en uppdaterad DCT låda (8stegad vanlig automat i x3). Framförallt känns den piggare och mycket snålare i verkligheten.
Visst har X1 eldriften på bakhjulen medan X3 har den i växellådan? Dvs X3 får en "riktig" AWD på el medan X1 behöver koppla in förbränningsmotorn för att driva på alla fyra?
 
M Myckling skrev:
Visst har X1 eldriften på bakhjulen medan X3 har den i växellådan? Dvs X3 får en "riktig" AWD på el medan X1 behöver koppla in förbränningsmotorn för att driva på alla fyra?
Korrekt... som Volvos hybrider...men också att elmotorn då inte går igenom växellådan på gott och ont. Eftersom jag är van med elbilar kändes det lite konstigt först när bilen växlar fast att man kör på el. Iaf x5an gör den det så misstänker att det gäller även x3. Men fördelen då såklart att det är fyrhjulsdrift även när man kör enbart på el.
 
P PHPersson skrev:
Korrekt... som Volvos hybrider...men också att elmotorn då inte går igenom växellådan på gott och ont. Eftersom jag är van med elbilar kändes det lite konstigt först när bilen växlar fast att man kör på el. Iaf x5an gör den det så misstänker att det gäller även x3. Men fördelen då såklart att det är fyrhjulsdrift även när man kör enbart på el.
Ja, jag testade XC 60 laddhybrid och gillade inte alls det systemet. Lite för mycket gaspådrag så spinner bakhjulen loss och bensinmotorn hoppar igång. Då var X3 en annan upplevelse och kändes som en modernare bil trots att jag gillat XC60´n i dieselutförande. Därför föll valet på X3. Gillar den mycket bra hittills även om en bil alltid är en kompromiss där man inte är nöjd med allt.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ja, jag testade XC 60 laddhybrid och gillade inte alls det systemet. Lite för mycket gaspådrag så spinner bakhjulen loss och bensinmotorn hoppar igång. Då var X3 en annan upplevelse och kändes som en modernare bil trots att jag gillat XC60´n i dieselutförande. Därför föll valet på X3. Gillar den mycket bra hittills även om en bil alltid är en kompromiss där man inte är nöjd med allt.
Håller helt med dig vad gäller Volvo, enligt mig känns det oharmoniskt. X5an som jag har är ungefär samma effekt på bensin / elmotor men av någon anledning känns BMWn väldigt mycket bättre.
Men även x1an känns jättebra av någon anledning, testa för skoj skull och se vad du tycker =)
 
Från handtag till att nu handla om hybrider, ska vi prova elsparkcyklar som nästa topic?
 
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Från handtag till att nu handla om hybrider, ska vi prova elsparkcyklar som nästa topic?
Elbilar har väl ändå handtag (oftast), men vill du bara prata om det som är specifikt för en elbil som heller inte finns på en hybrid är det vad jag vet inget kvar att prata om… skulle vara räckviddsångest då ;)
 
Satsuki
B bhus2021 skrev:
Från handtag till att nu handla om hybrider, ska vi prova elsparkcyklar som nästa topic?
Det är djävulens påfund… elsparkar alltså.
 
Satsuki Satsuki skrev:
Det är djävulens påfund… elsparkar alltså.
Dom är ju svinbra, vore dom kass skulle ingen använt dom 😉
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Dom är ju svinbra, vore dom kass skulle ingen använt dom 😉
Jag gissar att det är skadorna många drabbas av som är orsaken till den negativa inställningen. Jag tycker också de är bra och det var någon nylig undersökning som påstod att hyrelcyklar var betydligt farligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.