358 473 läst ·
6 077 svar
358k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Zoe är absolut supertråkig, men den känns som en vanlig tråkig småbil, t.ex Clio och just det där att man får in otympliga saker när man fäller baksätet. Kanske edge case men jag hade problem med just det i i3. eUP va också bra med sina nackdelar.P PHPersson skrev:Beror helt på behovet, i ärlighetens namn är det nog få som åker 5 i en Zoe och inte tycker att det är lite väl mysigt. Dörrarna må vara konstiga men de är också väldigt praktiska för insteget blir bra till baksätet. Men visst kan det kännas lite konstigt att man måste öppna framdörrarna för att komma ut bakifrån, blir som en 2 sitsig bil. Men jag satt väldigt bra bak och bagaget var stort nog för en resväska och våran hundbur ihop med att det gick att fälla sätet vid behov.
Men när jag hade en i3 så hade min kompis en Zoe och jag kan säga att Zoen var så dålig och tråkig att jag aldrig någonsin skulle välja den föra en I3.
Hade vi varit 4 eller 5 i familjen hade jag inte valt någon av dem som huvudbil.
Edit: Luftmotståndet var såklart inte bra jämfört med dagens bilar men den var väldigt mycket snålare än Zoen och den gick max i 152km/h ändå =)
Andra bilar är snålare, men Tesla Model 3 har samma bagagebekymmer på höjden. i3 kunde varit riktigt bra om man bara justerade några saker.
Och Model 3 borde haft bagagelucka som Polestar2 om du frågar mig…Rabbithole skrev:
Zoe är absolut supertråkig, men den känns som en vanlig tråkig småbil, t.ex Clio och just det där att man får in otympliga saker när man fäller baksätet. Kanske edge case men jag hade problem med just det i i3. eUP va också bra med sina nackdelar.
Andra bilar är snålare, men Tesla Model 3 har samma bagagebekymmer på höjden. i3 kunde varit riktigt bra om man bara justerade några saker.
Vad är skillnaden i drivlinan mellan x1 och x3?P PHPersson skrev:Håller med det du skriver, för mig går kinabyggda bilar bort. Men för en som det inte gör det kan Polestar4 kanske läggas till listan. Verkar populär.
Nu vet jag inte om hybrider får vara med… men får jag rekommendera BMW x1 30e. Sjukligt effektiv drivlina och går galet bra. Förstår inte varför BMW inte har den drivlinan i tex x3 eller 3-serien.
Den är underlig, även om jag såklart förstår poängen så blir skillnaderna allt mindre när man närmar sig den massiva kraschen som diskussionen trots allt handlar om.Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Visst har X1 eldriften på bakhjulen medan X3 har den i växellådan? Dvs X3 får en "riktig" AWD på el medan X1 behöver koppla in förbränningsmotorn för att driva på alla fyra?P PHPersson skrev:
Korrekt... som Volvos hybrider...men också att elmotorn då inte går igenom växellådan på gott och ont. Eftersom jag är van med elbilar kändes det lite konstigt först när bilen växlar fast att man kör på el. Iaf x5an gör den det så misstänker att det gäller även x3. Men fördelen då såklart att det är fyrhjulsdrift även när man kör enbart på el.M Myckling skrev:
Ja, jag testade XC 60 laddhybrid och gillade inte alls det systemet. Lite för mycket gaspådrag så spinner bakhjulen loss och bensinmotorn hoppar igång. Då var X3 en annan upplevelse och kändes som en modernare bil trots att jag gillat XC60´n i dieselutförande. Därför föll valet på X3. Gillar den mycket bra hittills även om en bil alltid är en kompromiss där man inte är nöjd med allt.P PHPersson skrev:Korrekt... som Volvos hybrider...men också att elmotorn då inte går igenom växellådan på gott och ont. Eftersom jag är van med elbilar kändes det lite konstigt först när bilen växlar fast att man kör på el. Iaf x5an gör den det så misstänker att det gäller även x3. Men fördelen då såklart att det är fyrhjulsdrift även när man kör enbart på el.
Håller helt med dig vad gäller Volvo, enligt mig känns det oharmoniskt. X5an som jag har är ungefär samma effekt på bensin / elmotor men av någon anledning känns BMWn väldigt mycket bättre.M Myckling skrev:Ja, jag testade XC 60 laddhybrid och gillade inte alls det systemet. Lite för mycket gaspådrag så spinner bakhjulen loss och bensinmotorn hoppar igång. Då var X3 en annan upplevelse och kändes som en modernare bil trots att jag gillat XC60´n i dieselutförande. Därför föll valet på X3. Gillar den mycket bra hittills även om en bil alltid är en kompromiss där man inte är nöjd med allt.
Men även x1an känns jättebra av någon anledning, testa för skoj skull och se vad du tycker =)
Elbilar har väl ändå handtag (oftast), men vill du bara prata om det som är specifikt för en elbil som heller inte finns på en hybrid är det vad jag vet inget kvar att prata om… skulle vara räckviddsångest dåB bhus2021 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg