358 671 läst ·
6 083 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Beror på vad man menar med nödöppning =). Jag tycker framdörrarna på Model Y har vad som kallas nödöppning men även där anser jag att det är fel att ha de på olika ställen men det finns iaf. Bakdörrarna på Y har du koll på och jag tycker inte det kan kallas nödöppning eftersom jag inte tror någon realistiskt skulle hinna ut om det brinner.Nicke Nyfiken skrev:
Va bra, då kan vi gå vidare i livet.🙂
Förresten en sak som du gärna får förtydliga innan vi lämnar handtagsdiskussionen:
Ja utsidan är bara elektrisk, där är jag helt med dig.
Men alla dörrar har väl mekanisk nödöppning på insidan på något sätt, på alla Teslas modeller? Men att de har gjort nödöppningen i baksätet på vissa modeller mer eller mindre oåtkomlig?
Eller menar du att det finns dörrar som helt saknar mekanisk nödöppning på insidan?
På min Model Y som nog är det värsta exemplet var de mer eller mindre omöjliga att komma åt i baksätet utan verktyg, innan jag gjorde en liten modifiering med ett snöre. Nu går de även att öppna framifrån.
På senare årsmodeller av Y är de åtkomliga utan verktyg, men fortfarande dåliga ur säkerhetssynpunkt.
Nödöppningen bak är ju en avvägning mellan hur lätt det ska gå att nödöppna och hur svårt det ska vara för ett nyfiket barn att råka nödöppna dörren. Annars hade det det säkert varit likadana handtag bak som fram.
Model X är lika eller värre... där skall man demontera högtalargallret som jag är ytterst tveksam till att man får bort utan verktyg.
"Nya" Model S har jag inte provat själv men skall enligt andra vara i princip omöjligt.
Så skall vi vara petiga... ja det finns nödöppning på alla per definition, bara det att jag är tveksam till att någon faktiskt skulle ha kunskap, lugn, tid att faktiskt klara av det.
Okej då är vi helt överens om det också.P PHPersson skrev:Beror på vad man menar med nödöppning =). Jag tycker framdörrarna på Model Y har vad som kallas nödöppning men även där anser jag att det är fel att ha de på olika ställen men det finns iaf. Bakdörrarna på Y har du koll på och jag tycker inte det kan kallas nödöppning eftersom jag inte tror någon realistiskt skulle hinna ut om det brinner.
Model X är lika eller värre... där skall man demontera högtalargallret som jag är ytterst tveksam till att man får bort utan verktyg.
"Nya" Model S har jag inte provat själv men skall enligt andra vara i princip omöjligt.
Så skall vi vara petiga... ja det finns nödöppning på alla per definition, bara det att jag är tveksam till att någon faktiskt skulle ha kunskap, lugn, tid att faktiskt klara av det.
Tänkte om jag helt missat att det fanns bilar utan mekanisk koppling till nödöppningen, men jag köper fullt ut att "nödöppning" är en definitionsfråga.
Frågan är varför Tesla gjort det så förbaskat krångligt nuförtiden.
Första versionen av Model S var bra. Fram var det ordinarie öppningshandtag som man bara drog ut lite längre. Alltså både elektrisk och mekanisk öppning i samma handtag.
I baksätet satt det "flärpar" i nederkant på sittdynan som man drog i. Även dom var lätta att öppna med (om man visste var de var), men ändå hyfsat bibehållen barnsäkerhet.
Ja, det där med barnsäkerhet, min känsla är att låsta dörrar vid färd är vanligast idag och att barnspärr är vanligare idag än när jag hade småbarn, då kan ju dörren vara låst, både inifrån och utifrån.Nicke Nyfiken skrev:
Okej då är vi helt överens om det också.
Tänkte om jag helt missat att det fanns bilar utan mekanisk koppling till nödöppningen, men jag köper fullt ut att "nödöppning" är en definitionsfråga.
Frågan är varför Tesla gjort det så förbaskat krångligt nuförtiden.
Första versionen av Model S var bra. Fram var det ordinarie öppningshandtag som man bara drog ut lite längre. Alltså både elektrisk och mekanisk öppning i samma handtag.
I baksätet satt det "flärpar" i nederkant på sittdynan som man drog i. Även dom var lätta att öppna med (om man visste var de var), men ändå hyfsat bibehållen barnsäkerhet.
I verkligheten så tror jag dock att få är så autistiska att de inte drar ut ett barn genom rutan om bilen brinner.
Jag tror inte eventuell autism har med saken att göra men är det alltid helt enkelt att snabbt forcera en bilruta med vad som råkar finnas till hands? Jag har aldrig behövt prova men tänker att det finns en anledning till att nödhammare existerar.D djac skrev:
Är det inte ofta så att rutorna inte klarar de krockarna vi pratar om här?Alfredo skrev:
Men visst, man slår inte sönder en ruta med näven, någon form av tillhygge krävs.
Det ska ju ha uppstått en nödsituation som gör att man måste ut snabbt, det är ingen parkeringsskada vi pratar om för att detta ska bli ett problem. Vi pratar om mycket ovanliga krockar med extremt våld och ovanpå det ett extremt ovanligt utfall.Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Fast.. fullkomligt värdelös packning, konstiga dörrar, högt bagagegolv så den är svår att lasta. Trångt baksäte och högt luftmotstånd.P PHPersson skrev:
Rolig, men rent praktiskt är nog en Zoe bättre.
Beror helt på behovet, i ärlighetens namn är det nog få som åker 5 i en Zoe och inte tycker att det är lite väl mysigt. Dörrarna må vara konstiga men de är också väldigt praktiska för insteget blir bra till baksätet. Men visst kan det kännas lite konstigt att man måste öppna framdörrarna för att komma ut bakifrån, blir som en 2 sitsig bil. Men jag satt väldigt bra bak och bagaget var stort nog för en resväska och våran hundbur ihop med att det gick att fälla sätet vid behov.Rabbithole skrev:
Men när jag hade en i3 så hade min kompis en Zoe och jag kan säga att Zoen var så dålig och tråkig att jag aldrig någonsin skulle välja den föra en I3.
Hade vi varit 4 eller 5 i familjen hade jag inte valt någon av dem som huvudbil.
Edit: Luftmotståndet var såklart inte bra jämfört med dagens bilar men den var väldigt mycket snålare än Zoen och den gick max i 152km/h ändå =)
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
i3an är väl bara fyrsitsig?