358 847 läst ·
6 084 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
https://www.audi.se/sv/kopa-aga/teknik-funktioner/krocksaekerhet/B bhus2021 skrev:
Verkar kallas Exit warning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Finns ju en hel skur med olika varianter på ID.3an idag, sen har du ju syskonmodeller som Cupra Born ifall de lyckats få den roligare.P PHPersson skrev:
Men jag har inte provkört dem så jag vet inte hur kul de är att köra jämfört med andra.
... och ändå hävdar du att det räcker inte att titta på bilen för att avgöra om det är elektriskt eller mekaniskt kopplat till låset när jag nämnde just Mach-E.P PHPersson skrev:
... och vidare säger du att du inte vet någon annan biltillverkare än Tesla som har den lösningen.
Ja det är någon som fortfarande inte riktigt förstår.
Vi är i alla fall överens om att bilar utan mekanisk koppling mellan lås och fysiska handtag är en dålig idé. Trist bara att biltillverkarna inte bryr sig om vad vi tycker då trenden går åt det hållet. Vi får sätta vårt hopp till Kinesiska myndigheter verkar det som. 😂
Men jag ser inget i den texten om att den inte skulle öppna dörren om en cyklist passerar? Vilken punkt skulle det vara?B bhus2021 skrev:
Men ja, 360 graders kamera bör vara ett krav för att tekniskt lösa det.
Det är märkligt hur två syskon som ID3 och Cupra Born kan vara så olika att köra. Cupran är ganska trevlig medan ID3an är trist13th Marine skrev:
Och Audi har iallafall manuell öppning ifall elsystemet är nere, man drar bara längre/hårdare i handtaget (på insidan iaf) så drar wiren istället för elmotornHemingway skrev:
En del bilar har dolda handtag… det kan man inte se på en bild och jag har aldrig undersökt huruvida Mach E har dolda nödhandtag eller inte… så vet inte vad ditt problem är med dina helt idiotiska kommentarer och raljera över att jag inte vet hur Ford byggt sin dörrmekanism. Jag förstår att du vill komma ur genom att anfalla men kanske att vi skall sluta med denna diskussionen nu?Nicke Nyfiken skrev:
... och ändå hävdar du att det räcker inte att titta på bilen för att avgöra om det är elektriskt eller mekaniskt kopplat till låset när jag nämnde just Mach-E.
... och vidare säger du att du inte vet någon annan biltillverkare än Tesla som har den lösningen.
Ja det är någon som fortfarande inte riktigt förstår.
Vi är i alla fall överens om att bilar utan mekanisk koppling mellan lås och fysiska handtag är en dålig idé. Trist bara att biltillverkarna inte bryr sig om vad vi tycker då trenden går åt det hållet. Vi får sätta vårt hopp till Kinesiska myndigheter verkar det som. 😂
Och du försöker komma ur diskussionen genom att gång på gång säga att jag inte förstår. (Underförstått: du anser dig smartare så därför har du rätt) Men visst, vill du sluta diskussionen nu så gör det.P PHPersson skrev:En del bilar har dolda handtag… det kan man inte se på en bild och jag har aldrig undersökt huruvida Mach E har dolda nödhandtag eller inte… så vet inte vad ditt problem är med dina helt idiotiska kommentarer och raljera över att jag inte vet hur Ford byggt sin dörrmekanism. Jag förstår att du vill komma ur genom att anfalla men kanske att vi skall sluta med denna diskussionen nu?
Vi är nog ändå överens om att elektriskt aktiverade lås utan mekanisk koppling är en dålig idé, oavsett vilken bil de sitter på. Eller...
Jag försöker inte komma ur diskussionen och jag hävdar inte att jag är smartare, bara det att du pratar om 2 olika saker och det blir förvirrande. Dvs. vi vet inte om BMWs nya enbart har elektiskt aktiverade lås utan en mekanisk koppling som backup, iom det försvarar jag dem inte utan tvärs om ifall det visar sig att de inte har det så är det precis lika dåligt som Tesla men jag tycker inte du skall säga att så är fallet innan vi vet, så vi är faktiskt helt överens =)Nicke Nyfiken skrev:
Och du försöker komma ur diskussionen genom att gång på gång säga att jag inte förstår. (Underförstått: du anser dig smartare så därför har du rätt) Men visst, vill du sluta diskussionen nu så gör det.
Vi är nog ändå överens om att elektriskt aktiverade lås utan mekanisk koppling är en dålig idé, oavsett vilken bil de sitter på. Eller...
Va bra, då kan vi gå vidare i livet.🙂P PHPersson skrev:Jag försöker inte komma ur diskussionen och jag hävdar inte att jag är smartare, bara det att du pratar om 2 olika saker och det blir förvirrande. Dvs. vi vet inte om BMWs nya enbart har elektiskt aktiverade lås utan en mekanisk koppling som backup, iom det försvarar jag dem inte utan tvärs om ifall det visar sig att de inte har det så är det precis lika dåligt som Tesla men jag tycker inte du skall säga att så är fallet innan vi vet, så vi är faktiskt helt överens =)
Förresten en sak som du gärna får förtydliga innan vi lämnar handtagsdiskussionen:
Ja utsidan är bara elektrisk, där är jag helt med dig.P PHPersson skrev:
Men alla dörrar har väl mekanisk nödöppning på insidan på något sätt, på alla Teslas modeller? Men att de har gjort nödöppningen i baksätet på vissa modeller mer eller mindre oåtkomlig?
Eller menar du att det finns dörrar som helt saknar mekanisk nödöppning på insidan?
På min Model Y som nog är det värsta exemplet var de mer eller mindre omöjliga att komma åt i baksätet utan verktyg, innan jag gjorde en liten modifiering med ett snöre. Nu går de även att öppna framifrån.
På senare årsmodeller av Y är de åtkomliga utan verktyg, men fortfarande dåliga ur säkerhetssynpunkt.
Nödöppningen bak är ju en avvägning mellan hur lätt det ska gå att nödöppna och hur svårt det ska vara för ett nyfiket barn att råka nödöppna dörren. Annars hade det det säkert varit likadana handtag bak som fram.
Det var den första elbilen jag körde och jag blev såld, rapp och vänder på en femöring, upplevs som mycket bra byggkvalitet. Fanns som poolbil när den kom och jag brukade hyra såna i europas städer, så kört men aldrig ägt, inte så rolig på motorväg såklart men det tycker inte jag någon småbil är.P PHPersson skrev:
Jag tåler bara inte BMWs infotainment men det antar jag är smaksak.