Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Model 3..
Ja faktum är att det är det närmaste jag har kört... så ja varför inte.
 
P PHPersson skrev:
Det konstiga är... vet inte om det är mig det är fel på... men jag tycker ID3 tvärs om är bland de absolut sämsta elbilarna jag kört. Tråkig på alla sätt. Men på pappret skulle de vara lika absolut.
Finns ju en hel skur med olika varianter på ID.3an idag, sen har du ju syskonmodeller som Cupra Born ifall de lyckats få den roligare.

Men jag har inte provkört dem så jag vet inte hur kul de är att köra jämfört med andra.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Verkar kallas Exit warning.
Snyggt letat. Den fördröjer alltså bara dörröppningen en sekund, men eftersom det pep och blinkade så släppte jag väl handtaget och noterade bara att den inte öppnade direkt.
 
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Vilken bil har inga handtag? Om du menar Mach E så har de samma lösning som Model X vilket enligt mig är helt kass.
... och ändå hävdar du att det räcker inte att titta på bilen för att avgöra om det är elektriskt eller mekaniskt kopplat till låset när jag nämnde just Mach-E.

... och vidare säger du att du inte vet någon annan biltillverkare än Tesla som har den lösningen.

Ja det är någon som fortfarande inte riktigt förstår.

Vi är i alla fall överens om att bilar utan mekanisk koppling mellan lås och fysiska handtag är en dålig idé. Trist bara att biltillverkarna inte bryr sig om vad vi tycker då trenden går åt det hållet. Vi får sätta vårt hopp till Kinesiska myndigheter verkar det som. 😂
 
  • Arg
Jansson69
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
[bild]

Har du samma safety/utr? Kan ha med 360-kamerorna eller pre-sense / front assist att göra?
Bilden är från myaudi-appen
Men jag ser inget i den texten om att den inte skulle öppna dörren om en cyklist passerar? Vilken punkt skulle det vara?

Men ja, 360 graders kamera bör vara ett krav för att tekniskt lösa det.
 
Nicke Nyfiken
13th Marine 13th Marine skrev:
Finns ju en hel skur med olika varianter på ID.3an idag, sen har du ju syskonmodeller som Cupra Born ifall de lyckats få den roligare.

Men jag har inte provkört dem så jag vet inte hur kul de är att köra jämfört med andra.
Det är märkligt hur två syskon som ID3 och Cupra Born kan vara så olika att köra. Cupran är ganska trevlig medan ID3an är trist
 
P PHPersson skrev:
Är det också lite "busig" om man får kalla det så? Hur litet är batteriet?
Nja, det vet jag inte. Men jag vet inte om jag upplevt i3 som busig heller. Batteriet räcker väl till ca 300 km som längst tror jag.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Men jag ser inget i den texten om att den inte skulle öppna dörren om en cyklist passerar? Vilken punkt skulle det vara?

Men ja, 360 graders kamera bör vara ett krav för att tekniskt lösa det.
Se 13th marine inlägg ovan med länk.
 
  • Gilla
Hemingway
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Men jag ser inget i den texten om att den inte skulle öppna dörren om en cyklist passerar? Vilken punkt skulle det vara?

Men ja, 360 graders kamera bör vara ett krav för att tekniskt lösa det.
Och Audi har iallafall manuell öppning ifall elsystemet är nere, man drar bara längre/hårdare i handtaget (på insidan iaf) så drar wiren istället för elmotorn
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
... och ändå hävdar du att det räcker inte att titta på bilen för att avgöra om det är elektriskt eller mekaniskt kopplat till låset när jag nämnde just Mach-E.

... och vidare säger du att du inte vet någon annan biltillverkare än Tesla som har den lösningen.

Ja det är någon som fortfarande inte riktigt förstår.

Vi är i alla fall överens om att bilar utan mekanisk koppling mellan lås och fysiska handtag är en dålig idé. Trist bara att biltillverkarna inte bryr sig om vad vi tycker då trenden går åt det hållet. Vi får sätta vårt hopp till Kinesiska myndigheter verkar det som. 😂
En del bilar har dolda handtag… det kan man inte se på en bild och jag har aldrig undersökt huruvida Mach E har dolda nödhandtag eller inte… så vet inte vad ditt problem är med dina helt idiotiska kommentarer och raljera över att jag inte vet hur Ford byggt sin dörrmekanism. Jag förstår att du vill komma ur genom att anfalla men kanske att vi skall sluta med denna diskussionen nu?
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
En del bilar har dolda handtag… det kan man inte se på en bild och jag har aldrig undersökt huruvida Mach E har dolda nödhandtag eller inte… så vet inte vad ditt problem är med dina helt idiotiska kommentarer och raljera över att jag inte vet hur Ford byggt sin dörrmekanism. Jag förstår att du vill komma ur genom att anfalla men kanske att vi skall sluta med denna diskussionen nu?
Och du försöker komma ur diskussionen genom att gång på gång säga att jag inte förstår. (Underförstått: du anser dig smartare så därför har du rätt) Men visst, vill du sluta diskussionen nu så gör det.

Vi är nog ändå överens om att elektriskt aktiverade lås utan mekanisk koppling är en dålig idé, oavsett vilken bil de sitter på. Eller...
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Och du försöker komma ur diskussionen genom att gång på gång säga att jag inte förstår. (Underförstått: du anser dig smartare så därför har du rätt) Men visst, vill du sluta diskussionen nu så gör det.

Vi är nog ändå överens om att elektriskt aktiverade lås utan mekanisk koppling är en dålig idé, oavsett vilken bil de sitter på. Eller...
Jag försöker inte komma ur diskussionen och jag hävdar inte att jag är smartare, bara det att du pratar om 2 olika saker och det blir förvirrande. Dvs. vi vet inte om BMWs nya enbart har elektiskt aktiverade lås utan en mekanisk koppling som backup, iom det försvarar jag dem inte utan tvärs om ifall det visar sig att de inte har det så är det precis lika dåligt som Tesla men jag tycker inte du skall säga att så är fallet innan vi vet, så vi är faktiskt helt överens =)
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Jag försöker inte komma ur diskussionen och jag hävdar inte att jag är smartare, bara det att du pratar om 2 olika saker och det blir förvirrande. Dvs. vi vet inte om BMWs nya enbart har elektiskt aktiverade lås utan en mekanisk koppling som backup, iom det försvarar jag dem inte utan tvärs om ifall det visar sig att de inte har det så är det precis lika dåligt som Tesla men jag tycker inte du skall säga att så är fallet innan vi vet, så vi är faktiskt helt överens =)
Va bra, då kan vi gå vidare i livet.🙂


Förresten en sak som du gärna får förtydliga innan vi lämnar handtagsdiskussionen:
P PHPersson skrev:
Teslas bilar är samtliga open by wire på utsidan. Bara vissa har mekanisk lösning på insidan… tex nödöppningen på Model Y.
Ja utsidan är bara elektrisk, där är jag helt med dig.
Men alla dörrar har väl mekanisk nödöppning på insidan på något sätt, på alla Teslas modeller? Men att de har gjort nödöppningen i baksätet på vissa modeller mer eller mindre oåtkomlig?
Eller menar du att det finns dörrar som helt saknar mekanisk nödöppning på insidan?

På min Model Y som nog är det värsta exemplet var de mer eller mindre omöjliga att komma åt i baksätet utan verktyg, innan jag gjorde en liten modifiering med ett snöre. Nu går de även att öppna framifrån.
På senare årsmodeller av Y är de åtkomliga utan verktyg, men fortfarande dåliga ur säkerhetssynpunkt.

Nödöppningen bak är ju en avvägning mellan hur lätt det ska gå att nödöppna och hur svårt det ska vara för ett nyfiket barn att råka nödöppna dörren. Annars hade det det säkert varit likadana handtag bak som fram.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Kan vara värt att provköra! Bra förslag, har du kört den?
Det var den första elbilen jag körde och jag blev såld, rapp och vänder på en femöring, upplevs som mycket bra byggkvalitet. Fanns som poolbil när den kom och jag brukade hyra såna i europas städer, så kört men aldrig ägt, inte så rolig på motorväg såklart men det tycker inte jag någon småbil är.

Jag tåler bara inte BMWs infotainment men det antar jag är smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.