391 380 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag gissar detsamma, det är så mycket smarta funktioner och annat i nya bilar, nu pratar vi mer premium, att jag har svårt att se en återgång till de helt mekaniska som vi minns, jag antar att fönsterhissarna ryker i samma diskussion, de är ju också värdelösa vid ett strömbortfall, en liten spak till backspegeln kommer väl monterat i samma dörr.B bhus2021 skrev:
Tycker det är bra märkligt att först konstateras det i tråden att elektriskt infällda uttre dörrhandtag är en dålig idé ur säkerhetssynpunkt. Sedan ger vi Tesla välförtjänt kritik för detta.
När det sedan visat sig att BMW har satt just elektriskt infällda yttre dörrhandtag på sin nya elbil, då är det plötsligt inte så farligt längre för man kanske eventuellt med hjälp av en skruvmejsel kan få ut handtaget i ett nödläge. Och hela idén för detta bygger på en ren gissning att det kanske finns en mekanisk koppling i handtaget.
Ingen här vet alltså hur det är men ändå ska man försvara BMW och hävda att det är annorlunda mot Tesla.
Handtagsdiskusioner har egentligen inget i en elbilstråd att göra. Designvalet styrs inte av drivlinan.
När det sedan visat sig att BMW har satt just elektriskt infällda yttre dörrhandtag på sin nya elbil, då är det plötsligt inte så farligt längre för man kanske eventuellt med hjälp av en skruvmejsel kan få ut handtaget i ett nödläge. Och hela idén för detta bygger på en ren gissning att det kanske finns en mekanisk koppling i handtaget.
Ingen här vet alltså hur det är men ändå ska man försvara BMW och hävda att det är annorlunda mot Tesla.
Handtagsdiskusioner har egentligen inget i en elbilstråd att göra. Designvalet styrs inte av drivlinan.
Vilken Audimodell har du? Aldrig hört talas om att Audi skulle ha detta. Jag har själv en Audi från 2022.B bhus2021 skrev:
Jepp, det har jag för längesedan konstaterat.Nicke Nyfiken skrev:
Tycker det är bra märkligt att först konstateras det i tråden att elektriskt infällda uttre dörrhandtag är en dålig idé ur säkerhetssynpunkt. Sedan ger vi Tesla välförtjänt kritik för detta.
Jag tycker det bästa är om de som har en viss bilmodell svarar på frågor bäst hen kan, som nyfikna ställer. Det blir som mest fel när någon som av någon anledning har ett horn i sidan till en bil, sitter och tokgooglar för att hitta fel.
Alla bilar har brister och att välja bil handlar om att kompromissa för att hitta något som man som minst kan acceptera och som bäst också trivas med.
Ja om du väljer att de inte skall låsas vid avfärd så är de inte låsta, jag vet inte om du spelar dum för att provocera?Nicke Nyfiken skrev:
Det är uppenbarligen du som inte förstår.P PHPersson skrev:
Har bilen inga handtag över huvud taget så finns det ingenting att koppla något mekaniskt till.
Du förstår som sagt fortfarande inte att det är två helt olika saker… kritiken primärt är inte att de är elektriskt infällbara utan att de är en elmotor som låser upp dörren. Tex Model X har inte elektriskt infällbara handtag men effekten är fortfarande att dörrarna inte går att öppna från utsidan när det inte finns ström i bilen.Nicke Nyfiken skrev:
Jag försvarar inte BMW mer än att du utan att veta påstår att de har samma lösning, du kan inte veta det. Så det är precis tvärs om, du hänger ut BMW för något som du inte vet och jag säger att vi får vänta och se. Håller med Djac att det är bättre vi pratar om bilmodeller som vi faktiskt vet något om istället för att gissa baserat på bilder / youtube.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Alltså, jag kan ju fatta att man är orolig för att komma ut ur en bil som blir strömlös vid en allvarligare olycka, men menar ni på allvar att biltillverkare år 2025 är så kassa att elektriska dörrhandtag skulle vara ett problem vid vanlig användning av bilen?
Tror ingen menar det, handlar nog om någon form av olycka. Även Teslorna har ju möjlighet att öppnas utifrån utan batteri. Även om det är sjukt omständigt att hitta var man skall ansluta ett extra batteri via en liten lucka i fronten.Dan_Johansson skrev:
Vem menar det? Jag uppfattar hela diskussionen att handla om nödsituationer och olyckor.Dan_Johansson skrev:
Däremot är Teslas knappar på insidan förvirrande för vissa som aldrig åkt bilen förut. Några hittar inte knappen och några får inte riktigt till öppningen. Personligen har jag aldrig haft problem av den karaktären, men däremot varit irriterad på designen på utsidan. Jag satte utanpåliggande handtag på min Model 3.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Kan vi inte sätta stopp för denna diskussion nu, den tillför inte tråden mer.
Är man rädd för att inte kunna komma ut ur en strömlös bil efter en kollision så får man kolla upp om bilen har en mekanisk koppling mellan handtag och dörrlås.
Är man rädd för att inte kunna komma ut ur en strömlös bil efter en kollision så får man kolla upp om bilen har en mekanisk koppling mellan handtag och dörrlås.