391 382 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Uppdatera gärna hur den fungerar att ladda på vintern, håller tummarna att de fått ordning på det.Storsockret skrev:
Det är jag inte så orolig för, finns gott om recensioner på VAGs förvärmning från modellår 24 som funkar bra, men absolut, man vill uppleva det själv ocksåP PHPersson skrev:
Jag är mer orolig för 12v strul och kassa laddluckor 😂
Ett litet handtags / låslexikon eftersom det är mycket missförstånd.
Insida:
1. Mekaniskt handtag som öppnar låset med vajer eller motsvarande.
2. Mekaniskt handtag som påverkar en givare som gör att en elektrisk enhet öppnar låset.
3. Knapp som gör samma sak som punkt 2.
Utsida:
1. Mekaniskt handtag ej infällbart som öppnar låset med vajer eller motsvarande (bmw x5)
2. Mekaniskt handtag infällt av en fjäder i karossen som öppnar låset med vajer eller motsvarande. (Bmw 5-serie e39)
3. Mekaniskt handtag infällt elektriskt i karossen som öppnar låset med vajer eller motsvarande.
4. Som punkt 1 fast där en elmotor istället öppnar låset (tex Model X).
5. Som punkt 2 fast där en elmotor istället öppnar låset (tex Model Y).
6. Som punkt 3 fast där en elmotor istället öppnar låset (tex Model S).
Automatisk låsning efter att man kör iväg, dvs inte att den låser när man går ifrån bilen.
Insida:
1. Mekaniskt handtag som öppnar låset med vajer eller motsvarande.
2. Mekaniskt handtag som påverkar en givare som gör att en elektrisk enhet öppnar låset.
3. Knapp som gör samma sak som punkt 2.
Utsida:
1. Mekaniskt handtag ej infällbart som öppnar låset med vajer eller motsvarande (bmw x5)
2. Mekaniskt handtag infällt av en fjäder i karossen som öppnar låset med vajer eller motsvarande. (Bmw 5-serie e39)
3. Mekaniskt handtag infällt elektriskt i karossen som öppnar låset med vajer eller motsvarande.
4. Som punkt 1 fast där en elmotor istället öppnar låset (tex Model X).
5. Som punkt 2 fast där en elmotor istället öppnar låset (tex Model Y).
6. Som punkt 3 fast där en elmotor istället öppnar låset (tex Model S).
Automatisk låsning efter att man kör iväg, dvs inte att den låser när man går ifrån bilen.
Redigerat:
Jag tror Ionic 9 och IX3 blir vinterns succé, men det är ju snarare 25/26 än 2025. Hösten är väl snackisen Zeekr 7X, denna är ju på pappret ett monster och orimligt billig i jämförelse med konkurrenterna, misstänker att kinesiska staten är med och finansierar ditt bilköp där.Satsuki skrev:
MY är ju ett säkert kort om man lägger politiken åt sidan. Annars är det väl det gamla vanliga, KIA Ev6 och Ionic5 är pålitliga val som också nyligen uppgraderats. Volvo är som vanligt i baksätet och fransmännen börjar vakna tillsammans med VW som med sin uppgraderade plattform kan börja mäta sig prestandamässigt med KIA, Hyundai och Tesla. Övriga kinesiska märken är ju på pappret intressanta kandidater men osäker andrahandsmarknad gör att det endast är privatleasing som är ett alternativ, polititiskt är det ju också tveksamt om det är något att satsa på.
Håller med det du skriver, för mig går kinabyggda bilar bort. Men för en som det inte gör det kan Polestar4 kanske läggas till listan. Verkar populär.L Liljeros skrev:Jag tror Ionic 9 och IX3 blir vinterns succé, men det är ju snarare 25/26 än 2025. Hösten är väl snackisen Zeekr 7X, denna är ju på pappret ett monster och orimligt billig i jämförelse med konkurrenterna, misstänker att kinesiska staten är med och finansierar ditt bilköp där.
MY är ju ett säkert kort om man lägger politiken åt sidan. Annars är det väl det gamla vanliga, KIA Ev6 och Ionic5 är pålitliga val som också nyligen uppgraderats. Volvo är som vanligt i baksätet och fransmännen börjar vakna tillsammans med VW som med sin uppgraderade plattform kan börja mäta sig prestandamässigt med KIA, Hyundai och Tesla. Övriga kinesiska märken är ju på pappret intressanta kandidater men osäker andrahandsmarknad gör att det endast är privatleasing som är ett alternativ, polititiskt är det ju också tveksamt om det är något att satsa på.
Nu vet jag inte om hybrider får vara med… men får jag rekommendera BMW x1 30e. Sjukligt effektiv drivlina och går galet bra. Förstår inte varför BMW inte har den drivlinan i tex x3 eller 3-serien.
Att "handtagen" på insidan är elektriska är ju uppenbart. Man hör ju elmotorn som öppnar när han drar några millimeter i "handtaget". Och jag hoppas verkligen att de även är mekaniska på samma sätt som Model S och X. Annars är det väldigt illa.P PHPersson skrev:
Det är ju precis detta vi pratat om? Har du missar hela diskussionen? Det går inte att veta om de även är mekaniska…. Tesla har olika lösningar som diskuterats i tråden för nödöppning, men tex Model X har inte ens ett handtag i baksätet av förklarliga själ (bara en knapp).Nicke Nyfiken skrev: