Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Det går att välja på i princip alla bilar inkl. Tesla och BMW
Och som jag tidigare skrivit. Det gäller bara att komma ihåg att stänga av automatiskt låsning när man planerar att krocka.

Det flesta verkar åka omkring med låsning på dörrarna. Det gör jag också. Även när man åker TAXI brukar dörrarna låsas.

S
P PHPersson skrev:
[länk]
Vad är sammanfattningen av den där 17 minuter långa filmen?
Jag tänkte mer framkomlighet och så än snabbast runt på en snötäckt bana.

S
A AndersS skrev:
Tror gör man i kyrkan, bilar kör man på vägarna utifrån att man vet hur de fungerar.😂😇
Du kan ju provköra en elbil så du vet hur de fungerar.

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Jag gissar att de är mekaniska på BMW till skillnad från Tesla men det är som sagt bara en ren gissning.
Vad baserar du den gissningen på mer än en önskan att BMW är bättre än Tesla?

Jag gissar att nyare bilar har elektrisk öpping oavsett bensin eller el, min Audi 2021 öppnar inte dörren på förarsidan om den t ex detekterar en cyklist närmandes i rask fart bredvid. Men kanske om man drar hårdare i handtaget att den öppnar? Får prova nästa gång en cyklist kommer.

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Och som jag tidigare skrivit. Det gäller bara att komma ihåg att stänga av automatiskt låsning när man planerar att krocka.

Det flesta verkar åka omkring med låsning på dörrarna. Det gör jag också. Även när man åker TAXI brukar dörrarna låsas.
Det är iaf ett aktivt val, det gäller inte valet att sätta en vajer i dörren.

Vad baserar du den gissningen på mer än en önskan att BMW är bättre än Tesla?
Att jag inte vet någon annan biltillverkare än Tesla som har den lösningen.

S sinuslinus skrev:
Vad är sammanfattningen av den där 17 minuter långa filmen?
Jag tänkte mer framkomlighet och så än snabbast runt på en snötäckt bana.
Att quattro verkar vara lika bra eller bättre som Teslas 4wd.

Har du?
Kolla bakåt vad jag skrivit.
Jo men att Tesla har open by wire (elektrisk) verkar du missat?

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Jo men att Tesla har open by wire (elektrisk) verkar du missat?
Vad pratar du om nu?
Invändigt? Utvändigt?
Model S3XY?
Tesla har flera olika lösningar.

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Att jag inte vet någon annan biltillverkare än Tesla som har den lösningen.
Har du aldrig sett en Ford Mustang Mach-E?

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Det är iaf ett aktivt val, det gäller inte valet att sätta en vajer i dörren.
Blir det lättare att komma in i bilen för att det är ett aktivt val?
De yttre dörrhandtagen blir värdelösa oavsett om de är elektriska eller mekaniska om dörrarna är låsta.

Blir det lättare att komma in i bilen för att det är ett aktivt val?
De yttre dörrhandtagen blir värdelösa oavsett om de är elektriska eller mekaniska om dörrarna är låsta.
Dörrar ska inte vara låsta under färd.

J Jansson69 skrev:

Därför kan infällda dörrhandtag vara på väg bort​

”Men infällda dörrhandtag kan bli något vi kommer se mindre av i framtiden. Om det alls kommer att finnas kvar, för i både USA och Kina växer nu kritiken mot lösningen. Bakgrunden är att infällbara dörrhandtag anses svåra eller rent av omöjliga att öppna vid en olycka. Tesla, som 2012 var tidiga med att införa infällbara dörrhandtag med sin Model S, är nu mål för en undersökning av den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA.

Drygt 170.000 exemplar av Model Y årsmodell 2021 som sålts på den amerikanska marknaden uppges kunna få problem med att öppna dörrarna vid en olycka då den elektriska mekanismen för det skadas. Tesla har en mekanisk funktion för att kunna öppna dörrarna, men den anses av myndigheten vara svår att hitta i en nödsituation.”

Inte bara min analys om att Teslas invändiga öppning av bakdörrarna är bristfällig!

Kineser är inte så dumma trots allt:

”Från och med 2027 kommer nya bilar med infällbara dörrhandtag inte tillåtas mer i Kina.”

[länk]
Spelar det verkligen någon roll om handtagen är infällda? Det väsentliga är väl om handtaget påverkar låsmekanismen direkt via någon mekanik eller om det bara är en strömbrytare till den elektriska låsmekanismen?

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Det går att välja på i princip alla bilar inkl. Tesla och BMW
Jo men vanligast är att dörrarna låses, det får vi nog utgå ifrån, på samma sätt som vi utgår från att barnlåset inte är aktiverat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.