391 382 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Nu är väl fenomenet med elmotorer som öppnar låsen istället för vajrar ett relativt nytt påfund, iaf jämfört med dina 40år och speciellt nyligen blivit en vanlig bil på vägarna. Dvs historiken säger ganska lite huruvida det är ett problem eller inte. Men håller verkligen med dig om att det saknas sunt förnuft.A Argastesnickaren skrev:Det är farligt att köra och åka bil oavsett drivmedel.
Har man utanpåliggande handtag kan dom köras av vid en sido kollision, har man infällda så fungerar kanske inte dom.
Inget av detta har jag varit med om under snart 40 år i räddningstjänsten, däremot så har jag slutat att förvånas över hur dumt människan kan bete sig i trafiken.
Väldigt många olyckor skulle kunna undvikas med lite sunt förnuft och saknas det spelar det ingen roll vilken bil som används.
Det ända som jag tycker är synd är att alldeles för många oskyldiga drabbas helt i onödan då människan är den svaga länken som fallerar många gånger fler än bilen gör!!!
Det stora problemet är nog inte att de är infällda utan att det är en elektronisk brytare som handtaget påverkar istället för mekanik. Tesla Model Y tex har manuellt utfällbara handtag men fortfarande ingen mekanisk koppling till låset. Så går elen ner går inget att öppna. Blir det en sidokollision på en bil med mekanisk så kanske ändå andra sidan går att öppna, blir någon form av inbyggd redundans.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag vet inte, därav frågan. Men antar att den normalt går att stänga av men det kanske finns bilar där det inte går.13th Marine skrev:
Ingen aning. Bland det första jag gör i alla fall.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Man skulle ju kunna låsa upp dörren helt, även om jag anar att det inte är önskvärt av andra anledningar.P PHPersson skrev:Det stora problemet är nog inte att de är infällda utan att det är en elektronisk brytare som handtaget påverkar istället för mekanik. Tesla Model Y tex har manuellt utfällbara handtag men fortfarande ingen mekanisk koppling till låset. Så går elen ner går inget att öppna. Blir det en sidokollision på en bil med mekanisk så kanske ändå andra sidan går att öppna, blir någon form av inbyggd redundans.
Ja nä, att kunna öppna dörrarna intuitivt både utifrån och inifrån efter en kollision skulle jag nog faktiskt föredra.
Tur jag varken kör Tesla, Kia eller Hyundai.
Men jag tyckte jag såg att Tesla var på väg tillbaka till mekanisk koppling.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Okej.Alfredo skrev:
Jag bryr mig egentligen inte om funktionen finns eller ej, det är väl främst avsett för ställen där man blir rånad i trafiken.
Jag skulle säga att det är svårare att låsa in nycklarna med automatlåsning än med klassiska nycklar.
Nyckeln måste vara utanför bilen för att låsa.
Borde prova att stänga bakluckan och slänga in nyckeln medans den stänger 🤔
Nu har jag nästan aldrig kört där den risken känts relevant men visst kan funktionen vara vettig ibland men man borde rimligen själv få bestämma om dörrarna ska vara låsta eller inte.13th Marine skrev:
Så är det nog när allt fungerar...13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg