S sinuslinus skrev:
Vad jämförde du med?
Kikade närmare på Skoda Elroq, BMW iX1

Provade även en Superb, men vi kände oss inte riktigt hemma i någon av dessa bilar.

J
Fairlane Fairlane skrev:
Glömde du inte delen i artikeln, där man förklarade orsaken?

"– Nya bilar är säkrare än någonsin. Men dessa säkerhetsfunktioner motverkas av distraherade förare samt höre hastigheter."

Dvs om folk håller på med annat, låter autopiloten köra och kör i högre hastigheter så blir det lätt så att dödstalen är högre. Det gör ju inte bilen mindre krocksäker. Så jag håller med de som skriver att du blandar krocksäkerhet med körskicklighet.

För tydlighetens skull, jag kör inte Tesla och har aldrig gjort och så länge Musk sitter med så kommer jag troligen aldrig köpa en heller.
Nej jag glömde inte, artikeln finns ju med för alla att läsa men det är många som inte läser..

Men dom konstaterar ju att Tesla är:

”Enligt data, som hämtats från NHTSA, har Model Y per 1,6 miljarder km ett dödsolyckstal som ligger 3,7 gånger över det normala. Tesla Model S har en motsvarande siffra som är dubbelt så hög som genomsnittet.”

Så om förarsystemen i bilen är vilseledande och leder till fler olyckor så anser inte du att det har med bilens krocksäkerhet att göra?

Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
J Jansson69 skrev:
Så om förarsystemen i bilen är vilseledande och leder till fler olyckor så anser inte du att det har med bilens krocksäkerhet att göra?
Nej det anser jag inte. Anser du att det är krocksäkerheten som är problemet om folk kör för fort?

Det är givetvis bra om systemen är tydliga och lätta att förstå, men jag tolkar inte "distraherade förare" som "vilseledande system".

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det anser jag inte. Anser du att det är krocksäkerheten som är problemet om folk kör för fort?
Har du någon fakta om att det är hastigheten?
Fairlane Fairlane skrev:
Det är givetvis bra om systemen är tydliga och lätta att förstå, men jag tolkar inte "distraherade förare" som "vilseledande system".
Hur tolkar du nedanstående då?

”Tesla är under utredning av NHTSA för olyckor relaterade till tillverkarens funktioner ”Autopilot” samt ”Total självkörningsförmåga”. Detta då de har missvisande namn eftersom de forfarande är rena assistanssystem som måste förarövervakas.”

Bör inte bilens alla funktioner tas i beräkning om en bil ska vara säker eller inte..

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Verkar som att Tesla infört trängselavgifter efter 80% laddning. Är det nytt? Jag har hur som missat det.
Så har det varit länge. De sista 20% tar lika lång tid som de första 80. Under på så sätt folk som står och fisladdar och tar upp plats.

Nicke Nyfiken
il_duce il_duce skrev:
Så har det varit länge.
Hur länge då?
Jag har aldrig stött på det IRL.

Fairlane
J Jansson69 skrev:
Har du någon fakta om att det är hastigheten?
Har du inte läst artikeln du hänvisar till?
J Jansson69 skrev:
Hur tolkar du nedanstående då?

”Tesla är under utredning av NHTSA för olyckor relaterade till tillverkarens funktioner ”Autopilot” samt ”Total självkörningsförmåga”. Detta då de har missvisande namn eftersom de forfarande är rena assistanssystem som måste förarövervakas.”
Som att det är en annan fråga.
J Jansson69 skrev:
Bör inte bilens alla funktioner tas i beräkning om en bil ska vara säker eller inte..
Jo, men inte hur krocksäker den är.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Har du inte läst artikeln du hänvisar till?
Ja men det med hastigheten är uttalat generellt för nyare bilar som du nu vill påstå att det är orsaken till Teslas höga dödsantal..
Vilket är en feltolkning!

”– Nya bilar är säkrare än någonsin. Men dessa säkerhetsfunktioner motverkas av distraherade förare samt höre hastigheter. Vilket leder till en uppgång i olyckor och dödsfall de senaste åren.”
Fairlane Fairlane skrev:
Som att det är en annan fråga.
Men då förstår jag inte ditt uttalande:

”Det är givetvis bra om systemen är tydliga och lätta att förstå, men jag tolkar inte "distraherade förare" som "vilseledande system".”

Nyteknik skriver:

”Tesla utreds​

Tesla är under utredning av NHTSA för olyckor relaterade till tillverkarens funktioner ”Autopilot” samt ”Total självkörningsförmåga”. Detta då de har missvisande namn eftersom de forfarande är rena assistanssystem som måste förarövervakas.”

Missvisande namn är väl då defakto vilseledande system..
Fairlane Fairlane skrev:
Jo, men inte hur krocksäker den är.
Jag ser helheten inte enskilda tester som resultat men du kanske inte bryr dig om risken för dödsolycka är högst i en Tesla då den är krocksäkrast enligt någon organisation..
Skillnaden för mig är att dödsolyckorna är tagna ur verkligheten och testerna är riggade så till vida att Tesla vet exakt vilka tester och hur som genomförs..

Fairlane Fairlane skrev:
Jag saknar fortfarande svar på ditt antydande om hastighet?
Har du någon fakta eller tolkade du artikeln lite annorlunda?

• Haha
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Det känns väl ändå som två helt olika saker? Frågan är väl snarare hur svåra de är att använda och hur intuitiva de är? Personligen tycker jag Teslas system är väldigt enkla och bra men det kanske är för att jag är van. BMW som jag kört lite nu är klart bättre än Teslas men också, enligt mig, krångligare att använda.

Edit: alltså Teslas autopilot är väldigt bra men BMWs är väsentligt bättre på många punkter. Tex rondellkörning eller när man skall justera manuellt så kopplar det inte ur.

J

Därför kan infällda dörrhandtag vara på väg bort​

”Men infällda dörrhandtag kan bli något vi kommer se mindre av i framtiden. Om det alls kommer att finnas kvar, för i både USA och Kina växer nu kritiken mot lösningen. Bakgrunden är att infällbara dörrhandtag anses svåra eller rent av omöjliga att öppna vid en olycka. Tesla, som 2012 var tidiga med att införa infällbara dörrhandtag med sin Model S, är nu mål för en undersökning av den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA.

Drygt 170.000 exemplar av Model Y årsmodell 2021 som sålts på den amerikanska marknaden uppges kunna få problem med att öppna dörrarna vid en olycka då den elektriska mekanismen för det skadas. Tesla har en mekanisk funktion för att kunna öppna dörrarna, men den anses av myndigheten vara svår att hitta i en nödsituation.”

Inte bara min analys om att Teslas invändiga öppning av bakdörrarna är bristfällig!

Kineser är inte så dumma trots allt:

”Från och med 2027 kommer nya bilar med infällbara dörrhandtag inte tillåtas mer i Kina.”

https://elbilen.se/nyheter/darfor-kan-infallda-dorrhandtag-vara-pa-vag-bort/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:

”Men infällda dörrhandtag kan bli något vi kommer se mindre av i framtiden. Om det alls kommer att finnas kvar, för i både USA och Kina växer nu kritiken mot lösningen. Bakgrunden är att infällbara dörrhandtag anses svåra eller rent av omöjliga att öppna vid en olycka. Tesla, som 2012 var tidiga med att införa infällbara dörrhandtag med sin Model S, är nu mål för en undersökning av den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA.

Drygt 170.000 exemplar av Model Y årsmodell 2021 som sålts på den amerikanska marknaden uppges kunna få problem med att öppna dörrarna vid en olycka då den elektriska mekanismen för det skadas. Tesla har en mekanisk funktion för att kunna öppna dörrarna, men den anses av myndigheten vara svår att hitta i en nödsituation.”

Inte bara min analys om att Teslas invändiga öppning av bakdörrarna är bristfällig!

”Från och med 2027 kommer nya bilar med infällbara dörrhandtag inte tillåtas mer i Kina.”

[länk]
Synd att Kineserna inte kan Svenska… då hade de kunnat lära sig här att statistiskt kommer det i princip inte att ske och inget att oroa sig för 😀

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
P PHPersson skrev:
Synd att Kineserna inte kan Svenska… då hade de kunnat lära sig här att statistiskt kommer det i princip inte att ske och inget att oroa sig för 😀
Ska du eller jag översätta det till kinesiska😉

• Gilla
  • Haha
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
G
J Jansson69 skrev:

[länk]
Där kom spiken i kistan..

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hur länge då?
Jag har aldrig stött på det IRL.
Sen 2016. Vanligast på små stationer (t.ex. karlstad som har 6 st laddare). Vid större stationer är det ovanligare men sett det vid stora högtider t.ex. påsk då all ska ut och åka,

Nicke Nyfiken
il_duce il_duce skrev:
Sen 2016. Vanligast på små stationer (t.ex. karlstad som har 6 st laddare). Vid större stationer är det ovanligare men sett det vid stora högtider t.ex. påsk då all ska ut och åka,
Du menar att "Laddgränsavgift" har funnits lika länge som "Trängselavgift"?

Jag har aldrig fått någon varning/info på skärm eller i telefonapp om laddgränsavgift när jag varit på SuC med hög beläggningen. Däremot får man ju alltid info/varning för trängselavgift när det är hög beläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.