391 380 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Tror du blandar ihop krocksäkerhet och dåliga bilförare.J Jansson69 skrev:
Det blir lätt så när Average Joe i USA helt plötsligt sitter i en bil med sportbilsprestanda.
Krocksäkerheten är på topp.
https://www.nyteknik.se/elbilar/tesla-imponerar-i-sakerhet-slog-nytt-rekord/1215137
Svårt med läsning?Nicke Nyfiken skrev:
Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista!
https://www.nyteknik.se/elbilar/analys-saker-i-krocktest-men-tesla-toppar-dodslista/4308811Hade velat se statistik på andra bilar med 500hk+ , är det så att dom inte sticker ut?För att vara tydlig jag har en Tesla MY, det är den i särklass bästa bil jag haft sett till helhetsupplevelse. Jag kommer mest troligt inte skaffa en Tesla igen då jag har problem med att man inte som ägare/styrelse görs sig av med Musk som politiskt står bakom mycket tveksamma organisationer.J Jansson69 skrev:
Jag är dock allergisk mot att försöka driva opinion och källor som Carup och nyteknik som helt finansieras av att folk skall fångas av en rubrik. Det är alltid ett säkert kort att slänga med Tesla så får man några extra klick. Statistik kan förvrängas åt alla håll. Självklart är det problematiskt att om en bil vid en olycka inte kan öppnas, detta gäller dock i olika utsträckning samtliga märken… självklar kommer en bil med 500hk+ vara inblandade i fler olyckor än medelbilen. Om man hela tiden bedriver cherry-picking med siffror i det fördolda vilket ytterhögern och oljebranschen är experter på så kan man alltid argumentera för sin sak. Det är farligt för gemene man fångar upp detta som fakta och sanningar.
Läsförmågan verkar inte vara på topp🙄L Liljeros skrev:Hade velat se statistik på andra bilar med 500hk+ , är det så att dom inte sticker ut?För att vara tydlig jag har en Tesla MY, det är den i särklass bästa bil jag haft sett till helhetsupplevelse. Jag kommer mest troligt inte skaffa en Tesla igen då jag har problem med att man inte som ägare/styrelse görs sig av med Musk som politiskt står bakom mycket tveksamma organisationer.
Jag är dock allergisk mot att försöka driva opinion och källor som Carup och nyteknik som helt finansieras av att folk skall fångas av en rubrik. Det är alltid ett säkert kort att slänga med Tesla så får man några extra klick. Statistik kan förvrängas åt alla håll. Självklart är det problematiskt att om en bil vid en olycka inte kan öppnas, detta gäller dock i olika utsträckning samtliga märken… självklar kommer en bil med 500hk+ vara inblandade i fler olyckor än medelbilen. Om man hela tiden bedriver cherry-picking med siffror i det fördolda vilket ytterhögern och oljebranschen är experter på så kan man alltid argumentera för sin sak. Det är farligt för gemene man fångar upp detta som fakta och sanningar.
”Tittar man på listan över de bilar som oftast är involverade i dödsolyckor är det kompaktcrossovern Hyundai Venue som toppar följt av Chevrolet Corvette och Mitsubishi Mirage. Men trots det gjorde alltså Model Y (plats sex) och Model S (plats 21) att Tesla totalt sett fick den föga smickrande förstaplatsen.”
Anser du att inte en Chevrolet Corvette anses vara en bil som folk leker med?
Sedan kan vi vara överens om att Tesla förare förmodligen tillhör dom sämsta förarna ifall dom skulle köra bilar helt utan hjälpmedel😉
Nu dog föraren också, som av okänd anledning inte kunde ta sig ur bilen. Om det beror på att han var medvetslös, inte visste hur han öppnade dörren eller om dörren inte gick att öppna pga strömlöshet är det nog ingen som vet.D djac skrev:Beklagligt att någon dör men för det första brukar Carups artiklar vara minst felvinklade men oftast felaktiga. Det utlämnas mycket och det är ju, för mig i alla fall, högst oklart om dörrlåsen var orsaken till att barnen inte kom ut, om krocken var så lindrig kan man ju undra varför inte föraren, där dörrarna är lätta att öppna, gick ur.
Som sagt så varken läser eller reagerar jag normalt på Carup-stoff, det är ungefär som att läsa om Ankapulko i Kalle & Co.
Att argumentera för elektroniska handtag genom att hävda att Tesla i övrigt är krocksäker låter inte så intelligent.
Att ha elektriska handtag känns bara idiotiskt och borde inte vara lagligt tycker jag.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Hade du läst länken så hade du sett att det var tre barn i bilen, varav ett tog sig ut och överlevde. Det antyder ju att de andra tre var medvetslösa, inte helt osannolikt om man frontalkrockat med ett trä i över 100 kmh...P PHPersson skrev:Nu dog föraren också, som av okänd anledning inte kunde ta sig ur bilen. Om det beror på att han var medvetslös, inte visste hur han öppnade dörren eller om dörren inte gick att öppna pga strömlöshet är det nog ingen som vet.
Att argumentera för elektroniska handtag genom att hävda att Tesla i övrigt är krocksäker låter inte så intelligent.
Att ha elektriska handtag känns bara idiotiskt och borde inte vara lagligt tycker jag.
Och samtidigt kunde inte en annan nisse utanför öppna bildörren? Det är något som inte riktigt går ihop med nyheten...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Hade fothandbroms på lexusen också, i mitt fall är det en XC70 där handbromsknappen sitter till vänster om ratten. Sladdar gör man med gaspedalenD Dilato skrev:
Nu för tiden är det väl näst på olagligt att sladda..därför har man både antispinn & antisladd, dessutom autobroms...eftersom förare nuförtiden inte behärskar sådana fundamentala saker som gas,broms,styra och rätt växel samt uppmärksamhet på att framföra fordonet.Rabbithole skrev:
Man blir lite slö om man är medvetslös, eller redan död, hantagsdesignern får lite att klura på där, även döda/medvetslösa ska ut..P PHPersson skrev:Nu dog föraren också, som av okänd anledning inte kunde ta sig ur bilen. Om det beror på att han var medvetslös, inte visste hur han öppnade dörren eller om dörren inte gick att öppna pga strömlöshet är det nog ingen som vet.
Som sagt, Carup, det är bara trams.
Går att koppla ur, men inte till 100%. Men har man även AWD får man arbeta lite extra.😎D Dilato skrev:
Har tävlat men använder idag alla säkerhetsfunktioner och även förarassistans, bilkörning ska vara bekväm.
Jag har antispinn & antisladd på, men har mekanisk handbroms med klassisk spak och den har räddat mig flera ggr från att köra ner i diket/av vägen när ABS och styra inte hjälpt helt.A AndersS skrev:
Ibland är lösningen att GASA med framhjulsdriften och BROMSA med bakhjulen, då kan man hålla sig kvar på isgatan...ibland..
Kört AWD sista tio åren, känns rätt bra. Man får bara känna av när den går från understyrning till överstyrning när den kopplar in bakhjulen.😉D Dilato skrev:Jag har antispinn & antisladd på, men har mekanisk handbroms med klassisk spak och den har räddat mig flera ggr från att köra ner i diket/av vägen när ABS och styra inte hjälpt helt.
Ibland är lösningen att GASA med framhjulsdriften och BROMSA med bakhjulen, då kan man hålla sig kvar på isgatan...ibland..
Men men måste prova några gånger hur bilen uppträder och troligtvis lite erfarenhet av sådan körning.
Gasa och bromsa samtidigt gjorde man på gamla V4 i skogen, därför hade man glödande skivor.😇
Nu har ju Lexus steer by wire på gång, undrar hur lång tid det tar innan det kommer upp en kris&panik-artikel på Carup om det med bilar som får egen vilja och siktar in sig på oskyddade trafikanter, eller krävs det att Tesla börjar med det innan det kvalar in tro?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Du skriver väldigt mycket om din Volvo i denna elbilsttråd. Blir mycket offtopic….A AndersS skrev:Kört AWD sista tio åren, känns rätt bra. Man får bara känna av när den går från understyrning till överstyrning när den kopplar in bakhjulen.😉
Men men måste prova några gånger hur bilen uppträder och troligtvis lite erfarenhet av sådan körning.
Gasa och bromsa samtidigt gjorde man på gamla V4 i skogen, därför hade man glödande skivor.😇
Förövrigt så tror jag generellt att fyrhjulsdrivna elbilar är överlägsna fyrhjulsdrivna bilar med förbränningsmotor när man jämför framkomlighet och hur snabbt systemet reagerar vid körning i halka.
Gällande de infällda handtagen så är det väl bara Tesla som inte har mekanisk koppling till låset oavsett om de är infällda eller inte.
Sen så ska väl dörrarna låsas upp automatiskt vid krock för att underlätta utrymning/ hjälp utifrån.