S
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Hämtade en EX40 Twin Engine Plus SE i onsdags, återstår att se om det är ett bra val eller inte.
Vad jämförde du med?

Storsockret
L Liljeros skrev:
Nu har ju Lexus steer by wire på gång, undrar hur lång tid det tar innan det kommer upp en kris&panik-artikel på Carup om det med bilar som får egen vilja och siktar in sig på oskyddade trafikanter, eller krävs det att Tesla börjar med det innan det kvalar in tro?
Tesla har redan det på cybertruck.

Jag tycker steer by wire känns läskigt 😅

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
J
Storsockret Storsockret skrev:

Han clickbaitar bara för att föra diskussionen till något annat😉

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade du läst länken så hade du sett att det var tre barn i bilen, varav ett tog sig ut och överlevde. Det antyder ju att de andra tre var medvetslösa, inte helt osannolikt om man frontalkrockat med ett trä i över 100 kmh...

Och samtidigt kunde inte en annan nisse utanför öppna bildörren? Det är något som inte riktigt går ihop med nyheten...
Jag har läst och ingenstans såg jag att hastigheten skulle varit över 100km/h men missade kanske det. Missade även att det handlade om frontalkrock med trädet.

Jag tycker tvärs om när man läser artikeln att bilens högra sida var hyfsat oskadad, man kan då spekulera att den vuxna körde och de andra satt fördelat på platser men inte i mittsätet bak. Spekulerar man ännu mer kan man gissa att barnet fram kunde ta sig ut med nödhandtaget medans barnet höger bak inte hittade den lilla vajern.
Han som kom springande för att hjälpa kanske inte fått upp dörren / dörrarna i en Volvo heller men återigen varför inte bara se till att dörrarna mekaniskt går att öppna både inifrån och utifrån? Förstår inte ens hur man kan argumentera emot det?

Redigerat:
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
D djac skrev:
Man blir lite slö om man är medvetslös, eller redan död, hantagsdesignern får lite att klura på där, även döda/medvetslösa ska ut..

Som sagt, Carup, det är bara trams.
Han på utsidan verkade inte varit varken död eller medvetslös?

Storsockret Storsockret skrev:

Jo men det känns avlägsen för lansering i Europa…

Om det duger till att ratta flygplan med ett par 100 passagerare lär det ju vara gott nog för personbilar tänker jag 😬

P PHPersson skrev:
Jag har läst och ingenstans såg jag att hastigheten skulle varit över 100km/h men missade kanske det. Missade även att det handlade om frontalkrock med trädet.

Jag tycker tvärs om när man läser artikeln att bilens högra sida var hyfsat oskadad, man kan då spekulera att den vuxna körde och de andra satt fördelat på platser men inte i mittsätet bak. Spekulerar man ännu mer kan man gissa att barnet fram kunde ta sig ut med nödhandtaget medans barnet höger bak inte hittade den lilla vajern.
Han som kom springande för att hjälpa kanske inte fått upp dörren / dörrarna i en Volvo heller men återigen varför inte bara se till att dörrarna mekaniskt går att öppna både inifrån och utifrån? Förstår inte ens hur man kan argumentera emot det?
Bromsmärkena, och att "räddaren i nöden" beskrev bilens placering som "halvvägs upp i ett träd i ansiktshöjd" bör ju betyda att det knappast var låg fart..
Omkörning i en Plaid, som gör 0-100 på 2,1 sekunder, lär ju från rullande vara uppe i hundra utan att man hinner blinka...

Edit: det är ju inte så att jag argumenterar för att olyckan var en liten mysig tillställning som de inblandade borde vara tacksamma för att de fick vara med om, utan att dörrhandtagen i sig var en mindre del i utfallet.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bromsmärkena, och att "räddaren i nöden" beskrev bilens placering som "halvvägs upp i ett träd i ansiktshöjd" bör ju betyda att det knappast var låg fart..
Omkörning i en Plaid, som gör 0-100 på 2,1 sekunder, lär ju från rullande vara uppe i hundra utan att man hinner blinka...

Edit: det är ju inte så att jag argumenterar för att olyckan var en liten mysig tillställning som de inblandade borde vara tacksamma för att de fick vara med om, utan att dörrhandtagen i sig var en mindre del i utfallet.
Såklart är handtaget inte ett problem om olyckan inte händer… men eftersom vad det verkar ändå ibland försvårar för hjälp kanske vi kan enas om att det är ur det perspektivet en sämre lösning än vad som fanns innan?

Nicke Nyfiken
J Jansson69 skrev:
Svårt med läsning?
Svårt med läsförståelsen?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Förövrigt så tror jag generellt att fyrhjulsdrivna elbilar är överlägsna fyrhjulsdrivna bilar med förbränningsmotor när man jämför framkomlighet och hur snabbt systemet reagerar vid körning i halka.
Tror gör man i kyrkan, bilar kör man på vägarna utifrån att man vet hur de fungerar.😂😇

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du skriver väldigt mycket om din Volvo i denna elbilsttråd. Blir mycket offtopic….

Förövrigt så tror jag generellt att fyrhjulsdrivna elbilar är överlägsna fyrhjulsdrivna bilar med förbränningsmotor när man jämför framkomlighet och hur snabbt systemet reagerar vid körning i halka.

Gällande de infällda handtagen så är det väl bara Tesla som inte har mekanisk koppling till låset oavsett om de är infällda eller inte.
Sen så ska väl dörrarna låsas upp automatiskt vid krock för att underlätta utrymning/ hjälp utifrån.
https://share.google/QDQrMaUwQb8Tyibae

Verkar som att Tesla infört trängselavgifter efter 80% laddning. Är det nytt? Jag har hur som missat det.

Storsockret
P PHPersson skrev:
Verkar som att Tesla infört trängselavgifter efter 80% laddning. Är det nytt? Jag har hur som missat det.
Trängselavgifterna i sig är inte nytt på belamrade stationer, men detta skulle jag tro är den ”laddgränsavgift” som införs på vissa platser. Fast även den verkar ju bara gälla stationer med hög beläggning.

Text om laddgränsavgifter och trängselavgifter vid Tesla Supercharger-stationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.tesla.com/sv_se/support/charging/supercharger/fees

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jansson69 skrev:
Läsförmågan verkar inte vara på topp🙄

”Tittar man på listan över de bilar som oftast är involverade i dödsolyckor är det kompaktcrossovern Hyundai Venue som toppar följt av Chevrolet Corvette och Mitsubishi Mirage. Men trots det gjorde alltså Model Y (plats sex) och Model S (plats 21) att Tesla totalt sett fick den föga smickrande förstaplatsen.”

Anser du att inte en Chevrolet Corvette anses vara en bil som folk leker med?

Sedan kan vi vara överens om att Tesla förare förmodligen tillhör dom sämsta förarna ifall dom skulle köra bilar helt utan hjälpmedel😉
Glömde du inte delen i artikeln, där man förklarade orsaken?

"– Nya bilar är säkrare än någonsin. Men dessa säkerhetsfunktioner motverkas av distraherade förare samt höre hastigheter."

Dvs om folk håller på med annat, låter autopiloten köra och kör i högre hastigheter så blir det lätt så att dödstalen är högre. Det gör ju inte bilen mindre krocksäker. Så jag håller med de som skriver att du blandar krocksäkerhet med körskicklighet.

För tydlighetens skull, jag kör inte Tesla och har aldrig gjort och så länge Musk sitter med så kommer jag troligen aldrig köpa en heller.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Glömde du inte delen i artikeln, där man förklarade orsaken?

"– Nya bilar är säkrare än någonsin. Men dessa säkerhetsfunktioner motverkas av distraherade förare samt höre hastigheter."

Dvs om folk håller på med annat, låter autopiloten köra och kör i högre hastigheter så blir det lätt så att dödstalen är högre. Det gör ju inte bilen mindre krocksäker. Så jag håller med de som skriver att du blandar krocksäkerhet med körskicklighet.

För tydlighetens skull, jag kör inte Tesla och har aldrig gjort och så länge Musk sitter med så kommer jag troligen aldrig köpa en heller.
Ja men detta är ju en urgammal observation och befäst kunskap, förare i säkra större bilar tar högre risker än de i små och farliga, rika förare samma sak.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.