391 382 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tja, enormt vet jag inte, men eftersom det verkar som Tesla gillar den typen av handtag så lär det väl troligen öka..J Jansson69 skrev:
Som sagt, det är 2,6 personer om året som dör i bilbränder. På 6,6 miljarder körda mil... För att det ska vara "enormt" måste ju minst 2 av dem vara Teslor..
Den statestiken är förmodligen 1. Gammal och 2. Begränsat geografiskt område?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...olyckor-brander-och-skador/omkomna-i-brander/P PHPersson skrev:
Jag har redan länkat statistiken. Läs först, tänk lite, argumentera sen.
26 personer på 10 år, 2013-2022. Ungefär 40% var dock "avsiktliga" bränder, jag vet inte vad det betyder i sammanhanget.
Geografiska området är Sverige.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Har du kollat på filmen i länken i inlägg #4760?Satsuki skrev:
Lägger med den igen då jag får upplevelsen att du inte har sett den..
https://alltomelbil.se/bilexperten-svart-att-oppna-dorren-pa-stromlos-tesla-viktigt-att-forbereda/
Har alla dom du nämner så uselt lås som Teslan att det inte går ens att öppna inifrån i baksätet så skulle jag inte ens fundera på dessa bilar, har svårt att tro att Lexus och Mercedes har det men du får ta fram fakta då du säger det..
Renoverare
· Borlange
· 129 inlägg
Hämtade en EX40 Twin Engine Plus SE i onsdags, återstår att se om det är ett bra val eller inte.
Det har varit standard på dom flesta bilar, framförallt familjebilar att kunna spärra dörrhandtaget i baksätet, dessa saknar helt nödöppningsalternativ. Väldigt många bilar låser dörrarna när bilen kommer i rullning. Detta är standardfunktioner sen decennier. Självklart innebär det en risk, men det minskar ju också risken för annat.J Jansson69 skrev:Har du kollat på filmen i länken i inlägg #4760?
Lägger med den igen då jag får upplevelsen att du inte har sett den..
[länk]
Har alla dom du nämner så uselt lås som Teslan att det inte går ens att öppna inifrån i baksätet så skulle jag inte ens fundera på dessa bilar, har svårt att tro att Lexus och Mercedes har det men du får ta fram fakta då du säger det..
Jag är helt med på att det är en ökad risk att ha dörrar som är elektriska. Jag vänder mig däremot dessa click-baits där man måste trycka in Tesla för att det drar blickarna till artikeln. Dom är inte farligare än andra bilar med samma funktionalitet.
Sluta gidra om click baits!L Liljeros skrev:Det har varit standard på dom flesta bilar, framförallt familjebilar att kunna spärra dörrhandtaget i baksätet, dessa saknar helt nödöppningsalternativ. Väldigt många bilar låser dörrarna när bilen kommer i rullning. Detta är standardfunktioner sen decennier. Självklart innebär det en risk, men det minskar ju också risken för annat.
Jag är helt med på att det är en ökad risk att ha dörrar som är elektriska. Jag vänder mig däremot dessa click-baits där man måste trycka in Tesla för att det drar blickarna till artikeln. Dom är inte farligare än andra bilar med samma funktionalitet.
Nej vanliga bilar är inte så illa som på Teslan där det är väldigt svårt att öppna dörren inifrån när bilen är strömlös i baksätet..
Barnlås mm. Är ett aktivt val på en normal bil och då kan jag som förälder öppna dörren utifrån vilket inte går i Teslan är det så svårt att inse🙄
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Inte helt övertygad att bältet är en bra jämförelse, eftersom det är ett lagkrav, och man också måste väga in risken att få böter..Alfredo skrev:
Dessutom skiljer det ju mellan olika bilar.. åker jag en gammal bil utan bälten kör jag försiktigt eftersom jag vet att det är en risk. Kör jag en något nyare bil med bälten, men utan airbags, är det nog 50/50 säkerhet/bötesrisk, medan en bil med airbag i ratten ÖKAR risken att skadas i en mindre allvarlig olycka om man kör utan bälte...
Beklagligt att någon dör men för det första brukar Carups artiklar vara minst felvinklade men oftast felaktiga. Det utlämnas mycket och det är ju, för mig i alla fall, högst oklart om dörrlåsen var orsaken till att barnen inte kom ut, om krocken var så lindrig kan man ju undra varför inte föraren, där dörrarna är lätta att öppna, gick ur.P PHPersson skrev:
Som sagt så varken läser eller reagerar jag normalt på Carup-stoff, det är ungefär som att läsa om Ankapulko i Kalle & Co.
Åh nej, nu blandar du in fakta och verklighet, det funkar inte i de här sammanhangen, fy!L Liljeros skrev:Det har varit standard på dom flesta bilar, framförallt familjebilar att kunna spärra dörrhandtaget i baksätet, dessa saknar helt nödöppningsalternativ. Väldigt många bilar låser dörrarna när bilen kommer i rullning. Detta är standardfunktioner sen decennier. Självklart innebär det en risk, men det minskar ju också risken för annat.
Sen kan man fundera över hur många liv som räddats för att man åkt i en Tesla istället för en annan bil när man krockat.
Tesla är bland världens säkraste bilar vid kollision. Både enligt Euro NCAP och NHTSA.
Att sitta i en V70 från 2003 med ordentliga handtag hjälper ju föga om du redan har fått dödliga skador vid kollisionen.
Tesla är bland världens säkraste bilar vid kollision. Både enligt Euro NCAP och NHTSA.
Att sitta i en V70 från 2003 med ordentliga handtag hjälper ju föga om du redan har fått dödliga skador vid kollisionen.
Skulle inte skryta med Teslas krocksäkerhet🙄
Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista
https://www.nyteknik.se/elbilar/analys-saker-i-krocktest-men-tesla-toppar-dodslista/4308811
Redigerat: