391 357 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det jag tyckte var mest irriterande med skyltavläsning till farthållaren på ID4 var hur ofta den såg skyltar med 90 eller 110. Första gången den spontant ändrar till 110 på en 70-väg så skrattar man lite. Men tionde gången på samma resa är det bara jobbigt. Idén är inte fel. Men det var en oduglig funktion som den var.B bhus2021 skrev:
Det låter lite märkligt, jag trodde alla bilar korrelerade detta med kartdata och på så sätt undvek sånt.A Avemo skrev:Det jag tyckte var mest irriterande med skyltavläsning till farthållaren på ID4 var hur ofta den såg skyltar med 90 eller 110. Första gången den spontant ändrar till 110 på en 70-väg så skrattar man lite. Men tionde gången på samma resa är det bara jobbigt. Idén är inte fel. Men det var en oduglig funktion som den var.
Nej, det får man kolla och även vilket navigeringssystem som används i modellen.D djac skrev:
De gånger vår bil missar är vid 90 gradersväng i korsning och skylten står nästan direkt så kameran missar, men är enbart inom tätort.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Skyltavläsningen är på inga sätt perfekt, men såsom jag kör, och där jag kör, föredrar jag uppenbarligen att ha den på.
Det är en bugg som jag observerat på flera modeller av Volkswagen och Audi. Ett av problemen är relaterat till skylten "omkörningsförbud upphör". I Tyskland finns en rund skylt med fyra diagonala streck som innebär att hastighetsbegränsningen "återgår till standard". Jag gissar att bilen felaktigt tolkar skylten "omkörningsförbud upphör" som den tyska skylten trots att den inte ens finns här. Men det är inte enda problemet. Åker man E4 genom Stockholm tror den många gånger att det blir 110. Det blev mindre uselt under tiden jag hade ID4. Men mycket bättre blev det i Renaulten jag bytte till.D djac skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 262 inlägg
Skulle säga att buggen delvis finns kvar med 110 för ID4.
Min känsla är att den utöver skyltavläsning har någon form av känsla för om det är motorväg. Därför kan den få för sig att det är 110 i Södra länken eller på Essingeleden – båda ställen där det är 70.
Min känsla är att den utöver skyltavläsning har någon form av känsla för om det är motorväg. Därför kan den få för sig att det är 110 i Södra länken eller på Essingeleden – båda ställen där det är 70.
Mitt första intryck av funktionen var positivt. Man behöver inte ändra inställning på farthållaren när hastighetsbegränsningen ändras. Den sköter det mjukt och smidigt själv och man behöver inte knappa på den. Men det beror alltså på var man kör. Och där jag ofta kör var funktionen så fruktansvärt buggig att man i stället fick knappa mer på farthållaren för att återställa den efter att den ställt om till något vansinnigt. Att farthållaren sporadiskt ställer om sig när den inte skall är mer störande än att behöva ställa om den manuellt när skyltarna kommer. Det behöver alltså inte vara ett störningsmoment när den fungerar. Det som störde mig var hur buggig den var. Tack och lov gick just den funktionen att stänga av.Alfredo skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
https://carup.se/tva-9-aringar-brann-inne-i-tesla-kunde-inte-oppna/Dan_Johansson skrev:
Kan du inte ringa de anhöriga och säga att de inte behöver vara ledsna för statistiskt sett skulle det inte hänt?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 934 inlägg
Verkar som det är mer än statistiken du behöver göra om? Vet inte om det ges några kurser i läsförståelse, annars kan jag rekommendera ett varv på allmän kurs på folkhögskola.P PHPersson skrev:
Vanligt symptom hos människor som inte kan ta kritik är att kritisera andra istället alternativ byta fokus från ämnet… du försökte med båda på en gång. Bra jobbat!Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 934 inlägg
Vanligt symptom hos människor som har svårt att förstå logiska resonemang är att försöka med känslomanipulation istället.P PHPersson skrev:
Frågan jag svarade på från början var aldrig om det var hemskt att dö i en bilbrand. Frågan var om man behövde oroa sig för att åka i bil med dylika handtag. Det är fortfarande oerhört osannolikt att du (eller jag) skulle dö i en bilbrand på grund av handtagen på din bil. Det är inte samma sak som att det aldrig händer.
Vilket jag aldrig påstått heller…Dan_Johansson skrev:
Vanligt symptom hos människor som har svårt att förstå logiska resonemang är att försöka med känslomanipulation istället.
Frågan jag svarade på från början var aldrig om det var hemskt att dö i en bilbrand. Frågan var om man behövde oroa sig för att åka i bil med dylika handtag. Det är fortfarande oerhört osannolikt att du (eller jag) skulle dö i en bilbrand på grund av handtagen på din bil. Det är inte samma sak som att det aldrig händer.
Fast sannolikheten ökar enormt om du köper en Tesla än om du inte gör det..Dan_Johansson skrev:
Vanligt symptom hos människor som har svårt att förstå logiska resonemang är att försöka med känslomanipulation istället.