391 312 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 711 inlägg
Inget unikt för VW, minns att Tesla har gjort samma fadäs någon gång. Det man undrar är hur långt bort självkörande bilar är när de inte ens klarar att hålla hastigheten.G Greger_08 skrev:
Tycker helljusautomatiken i tesla model y är rätt dålig. Oftast går den inte på alls utan kör på med halvljus. Funkar bra när den väl slås på. Men är väldigt sällan den gör det. Har inte lyckats klura ut under vilka förutsättningar den ska slås på.
Inte riktigt, rörigt att förklara men Tesla ökar inte farten över den ursprungliga som du ställt in, dvs den kan öka upp till denna och sänka under, men vill man högre så får föraren ingripa.P PHPersson skrev:
För att göra det ännu mer diffust så är det dessutom inte på alla vägar den ökar öht.
Är det "ljus himmel" som drabbar dig, tror det ör rätt vanligt?il_duce skrev:
Problemet / effekten blir precis den samma om du startar den vid säg 100, den sänker vid en hastighetsskylt och sedan tror den felaktigt att det är 100. Dock kommer problemet såklart aldrig uppstå vid släpvagnsskörning.D djac skrev:
Det väl ganska sällan som räddningstjänsten är först på plats?useless skrev:
Räddningstjänsten har sällan några problem att ta sig in i en bil. Problemet med moderna elektroniska handtag är i första hand att det är svårt att själv ta sig ut ur bilen om nåt händer så att strömmen bryts eller något elektroniskt går sönder - Både från insidan och om någon vill hjälpa till från utsidan innan räddningstjänsten är på plats.
Dvs det är någon slumpmässig som stannar efter en olycka och denna någon bör åtminstone kunna öppna för att känna puls etc. så de kan meddela status till 112. Om nu inte dörren är så demolerad så man behöver specialverktyg för att alls komma in.
En grundläggande filosofi inom design bör vara att den ska vara intuitiv. Inte minns sådant som eventuellt måste kunna utföras under extrem stress. Krävs det att man letar efter någon speciallösning för att öppna en dörr så borde designern kölhalas.
Nu var det ju släp där man körde farthållare i låg hastighet och sedan fick man en oönskad ökning, den ska inte kunna hända.P PHPersson skrev:
Ja, det är rörigt tycker jag men säg att du kör ut på en 70-väg, slår på autopilot, sen blir det 90, då ökar den inte automatiskt, du får hjälpa till och godkänna. Skulle det bli 50 så sänker bilen, blir det sen 70 igen så ökar den, eftersom du startade autopiloten på 70, alltså den ökar inte över den hastighet du gick in på.Alfredo skrev:
Jag kan inte detaljerna om hur klassificeringen av vägar går till
Det låter ju rätt logiskt och vettigt, kan jag tycka. Kan man ställa in att man alltid vill köra 29 över skyltning, eller måste man ha ett extra abonnemang för den funktionen. 😂D djac skrev:
Man kan välja detta, men inte så mycket, man kan välja en offset, uppåt och nedåt, i förhållande till hastighetsgränsen, det finns också ytterligare begränsningar på hur mycket för fort man kan köra med autopilot, mer på motorväg och mindre på väg med mötande.Alfredo skrev:
På mötesfria vägar finns det ingen begränsning för hur mycket över skyltad hastighet man kan köra. På vägar med mötande trafik är det max 10 km/h över skyltad hastighet.
Maxfart med AP är 140 eller 150 km/h beroende på AP hårdvaran.
Maxfart med AP är 140 eller 150 km/h beroende på AP hårdvaran.
Det har jag aldrig upplevt. Helljuset tänds alltid när det är mörkt på min bil liksom på de bilar jag lånat.il_duce skrev:
Däremot i skymning är den seg på att tända helljuset om himlen är ljus. Men när den väl bestämt sig för att det är mörkt nog så funkar det klockrent.