D
K Kallebo skrev:
Du behöver nog specificera vad du är ute efter. Jag tycker man ska köpa begagnade bilar och VW id4 är en favorit. Glöm inte att skrota din trotjänare som du förhoppningsvis med ståltråd och silvertejp på nåder hållt liv i de senaste 5 åren så att du kan ansöka om boverkets skrotbidrag. Akta dig för de äldsta Leaf och allt från Stellantis.
Det är inte min tråd men jag håller med dig, marknaden är ju lite speciell just nu, så antingen begagnat eftersom priserna är väldigt bra, eller så får man gå på privatleasing.

Tillverkarna verkar överlag sitta på överlager och bilar erbjuds till underpriser, dvs under vad man kan köpa och hålla dem för. Till och med Porsche verkar sitta i samma båt och slumpar nu ut välutrustade Macan med vinterhjul för 8495/månad, det går inte att köpa och hålla en sån bil i tre år för de pengarna.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
D
J Jansson69 skrev:
En ny reflektion vad tycker du om Tesla vindrutetorkare som tydligen går på lite hur som helst?
Vindrutetorkarautomatiken tycker jag är en svaghet på Tesla, den har blivit avsevärt bättre men är i min mening fortfarande sämre än de traditionella.

J
D djac skrev:
Vindrutetorkarautomatiken tycker jag är en svaghet på Tesla, den har blivit avsevärt bättre men är i min mening fortfarande sämre än de traditionella.
Ok, tack för ett ärligt svar..
Sedan vad jag förstår så fungerar inte parkerings/påkörnings varningen så värst bra på låga hinder när man är nära dom, stämmer det?

K Kallebo skrev:
Du behöver nog specificera vad du är ute efter. Jag tycker man ska köpa begagnade bilar och VW id4 är en favorit. Glöm inte att skrota din trotjänare som du förhoppningsvis med ståltråd och silvertejp på nåder hållt liv i de senaste 5 åren så att du kan ansöka om boverkets skrotbidrag. Akta dig för de äldsta Leaf och allt från Stellantis.
Stort tack för ovan information 🙏 Håller på att sälja min gamla a4 för 18 000:- men det känns ju jävligt dumt :)

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
J Jansson69 skrev:
Du vart ju en dyslektiker av rang😉vart har jag skrivit att jag hatar Musk?
Kan du vara bussig och visa mig det..
Jag uppfattar nedan citat som ganska hatiskt.
J Jansson69 skrev:
vem fan vill gynna Musk, den personen har inte my innanför pannbenet..
Men tolkar jag dig fel får du gärna förtydliga din kärlek till Musk. 🥰

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
J Jansson69 skrev:
Ok, tack för ett ärligt svar..
Sedan vad jag förstår så fungerar inte parkerings/påkörnings varningen så värst bra på låga hinder när man är nära dom, stämmer det?
Jag tror det finns två svar på detta, om man använder Tesla vision, baserat på kameror, så ser de inte runt hörnet, dvs under samma inkörning så har den koll, om hindret fanns där när man började, tillkommande saker nedanför kameran missas av förklarliga skäl.

Har man vanliga sensorer och inte använder Tesla vision, så är den som andra bilar, eftersom det är samma teknik.

Jag tycker den typen av frågor är helt okontroversiella, alla bilar har svagheter i mina ögon, även de jag vill ha, alla bilval har mängder av kompromisser och beroenden.

• Gilla
il_duce
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Men tolkar jag dig fel får du gärna förtydliga din kärlek till Musk
Att man inte vill gynna en person och betraktar personen som ointelligent har för mig inget alls med hat att göra. Det är i alla fall min tolkning.

Det finns oerhört mycket här i världen som jag varken vill gynna eller betraktar som speciellt listigt men det betyder absolut inte att jag hatar dessa saker.

J
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag uppfattar nedan citat som ganska hatiskt.

Men tolkar jag dig fel får du gärna förtydliga din kärlek till Musk. 🥰
Det finns många nyanser emellan hat och kärlek, men du kanske lever i en svart vit värld och då är det ingen idé att förklara😉

K
K Kallebo skrev:
Kolla reglerna på [länk] bara så du inte förlorar allt!
Tack, gjorde precis det och såklart står frugan på skrotbilen och jag på den nya elbilen. Så dumt :/

K
C Carpetos skrev:
Tack, gjorde precis det och såklart står frugan på skrotbilen och jag på den nya elbilen. Så dumt :/
Tusan! Och du får inte köpa eller sälja bilar till familjemedlemmar, undrar om det är denna situationen de försöker undvika? Lite småsnålt, kan man ju tycka. Men ring dem och fråga.

K Kallebo skrev:
Tusan! Och du får inte köpa eller sälja bilar till familjemedlemmar, undrar om det är denna situationen de försöker undvika? Lite småsnålt, kan man ju tycka. Men ring dem och fråga.
Nej, elbilen får inte tidigare ha ägts av en närstående och skrotbilen måste ha ägts sedan september 2023. Kan tycka det är lite konstigt då syftet med premien är att skrota gamla fossil bilar och det är ju det jag tänkt göra...

Att jag sedan står för 15 000 av de senaste körda 15 050 milen verkar inte spela någon roll.

Någon annan tolkning av nedan? :)
Fråga och svar om skrotningspremie från Boverket, villkor för ägarskap och registrering av skrotbilar och elbilar anges.

• Ledsen
Kallebo
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
D djac skrev:
Jag tror det finns två svar på detta, om man använder Tesla vision, baserat på kameror, så ser de inte runt hörnet, dvs under samma inkörning så har den koll, om hindret fanns där när man började, tillkommande saker nedanför kameran missas av förklarliga skäl.
Detta har förbättrats nu när nya bilar har fått kamera i fronten. Den döda vinkeln nära fronten är borta.

Men jag föredrar och använder det gamla systemet med USS.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Uppskattningsvis så tankar vi 1 gång per halvår så som vi brukar bilen nu.
Inte många längre resor i så fall.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
H he-peter skrev:
Inte många längre resor i så fall.
Och då kan man undra varför det inte längre funkar med elbil för honom?

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.