391 379 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jo men att de fälls ut mekaniskt vet jag men det känns snarare som de aktiverar en elmotor än att de faktiskt mekaniskt låser upp låset. Har förvisso kört både Y och 3or men på mina X och S är handtagen helt annorlunda så du behöver inte göra dig lustig för detAndreas_Hansson skrev:
Redigerat:
Jag tror faktiskt inte ens du själv förstår den texten om du läser den själv. Skriver du i affekt?P PHPersson skrev:Jo men att de fälls ut mekaniskt vet jag men det känns snarare som de aktiverar en elmotor än att de faktiskt mekaniskt låser upp låset. Har förvisso kört både Y och 3r men på mina X och Y är handtagen helt annorlunda så du behöver inte göra dig lustig för det
Men du kan säkert hitta en X eller S och titta på dem så kommer du lära dig det också
![]()
Men så tillbaka till frågan, är du helt säker på att handtagen mekaniskt öppnar dörren och inte bara påverkar en givare som gör att låsen öppnar? Dvs. går det att öppna dörren mekaniskt utan ström?Andreas_Hansson skrev:
Kolla på filmen i länken att begära att barn och merparten av befolkningen ska kunna öppna bakdörrarna manuellt är naivt i min värld när han som går igenom vart dom sitter knappt ens klarar det, tänk er när ni har panik krockat precis och ska hitta den knappen under textilen i botten av facket omöjligt för dom flesta😢helt idiotiskt om jag får säga mitt!
https://alltomelbil.se/bilexperten-svart-att-oppna-dorren-pa-stromlos-tesla-viktigt-att-forbereda/
https://alltomelbil.se/bilexperten-svart-att-oppna-dorren-pa-stromlos-tesla-viktigt-att-forbereda/
Mekaniskt så till vida att man aktiverar en elektrisk brytare genom att fysiskt dra i handtaget. Det finns ingen mekanisk koppling mellan handtaget och låset.Andreas_Hansson skrev:
Det enda som är mekaniskt kopplat till låset är nödöppningshandtaget på insidan av dörren.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
EV9 och Ioniq verkar också ha helt infällda handtag. Undrar om det kommer betraktas med lika stor indignation som Teslas?Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror vi kan enas om att lösningar såsom infällda handtag, stor skärm och avsaknad av fysiska knappar inte är något som är direkt kopplat till elbilsplattformen. Det är en modern företeelse på primärt lite dyrare bilar och där ligger dom flesta elbilar vilket gör att dom är överrepresenterade. Jansson69 verkar ha en tagg i sidan gällande Tesla men dom är inte på något sätt unika i det hänseendet. Om det innebär en risk i praktiken låter jag vara osagt, i dom flesta fall behöver man klippa upp bilen ändå om det varit en rejälare smäll.
och Mercedes, och.. och .. en del här är utan både minne och iakttagelseförmåga men trenden är rätt tydlig, nya bilmodeller får i allt större utsträckning infällda handtag, skälen är ju uppenbara.Satsuki skrev:
Är du nykter eller..L Liljeros skrev:Jag tror vi kan enas om att lösningar såsom infällda handtag, stor skärm och avsaknad av fysiska knappar inte är något som är direkt kopplat till elbilsplattformen. Det är en modern företeelse på primärt lite dyrare bilar och där ligger dom flesta elbilar vilket gör att dom är överrepresenterade. Jansson69 verkar ha en tagg i sidan gällande Tesla men dom är inte på något sätt unika i det hänseendet. Om det innebär en risk i praktiken låter jag vara osagt, i dom flesta fall behöver man klippa upp bilen ändå om det varit en rejälare smäll.