D
useless useless skrev:
i Tesla i allafall...
Nej, de är mekaniska, det står ju till och med i ditt eget inlägg..

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Så du ser inget extra besvär med att avlägsna glasrutan som normalt hindrar att man "bara sträcker in handen"?
Som jag skrev innan så är det lika oavsett handtagsmodell, utgångspunkten var att det inte funkade som det ska. Sen tror jag iofs att rutan ofta är trasig redan i den typen av krock.

Satsuki Satsuki skrev:
Vet du vad, jag ska göra något bättre: jag träffar sannolikt några brandmän idag, jag ska fråga dem om denna typ av dörrhandtag är ett problem för dem…

De borde veta, istället för att tycka…
Räddningstjänsten har sällan några problem att ta sig in i en bil. Problemet med moderna elektroniska handtag är i första hand att det är svårt att själv ta sig ut ur bilen om nåt händer så att strömmen bryts eller något elektroniskt går sönder - Både från insidan och om någon vill hjälpa till från utsidan innan räddningstjänsten är på plats.

• Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Moderna bilar, oavsett handtagsmodell, är låsta vid färd, vid en krock ska de låsas upp, oavsett handtagsdesign, men om detta inte fungerar så är det lika, det robusta, flärpen, den infällda, inget av de öppnar dörren, den är låst.
Jag fattar fortfarande inte vad du menar att man ska kolla på en parkering men för min del kan vi släppa det.

Vad gäller att bilen är låst vid färd går det väl normalt att ställa in, eller?

D djac skrev:
Det andra alla har gemensamt är att de har reglage på insidan som fungerar oavsett om dörren är låst eller ej.
Så länge bakdörrarna inte är inställda i "barnläge"...

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar fortfarande inte vad du menar att man ska kolla på en parkering men för min del kan vi släppa det.

Så länge bakdörrarna inte är inställda i "barnläge"...
Det finns så många fundamentala fel i diskussionen eftersom den började med felaktig information, ett fel är att det antas att handtagens synliga del som avgör om den har elektronisk koppling eller ej.

Visst går det att ställa in, i alla fall på de flesta, så då utgår jag från att man inte ändrat, likadant med barnlås, att man inte har satt på det. Där skulle väl isf bilar med nödöppning kunna anses vara snäppet bättre.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Arrogant? Varför skulle det vara arrogant att påstå att det är onödigt att oroa sig för att dö i en bilbrand på grund av att biltillverkaren satte dit en viss typ av handtag på bilen?
Oro har vi såvitt jag vet inte pratat om utan Jansson skrev:

" den som påstår att infällda/dolda elektriska dörrhandtag är lika säkra som synliga utstickande medkaniskt reglerade handtag får ta sig en funderare innan hen skriver.."

Du skrev då om sannolikhet... jag tycker det är arrogant för om det så är 1 dödsfall på 5år pga. av detta så borde det vara handtag som det går att rycka upp dörren med. Den närstående till den avlidna tror jag inte riktigt kan trösta sig med att det var bara 1 på 5år. Därför tycker jag det är arrogant.

Nicke Nyfiken
Alfredo Alfredo skrev:
Gäller bara att komma ihåg att stänga av automatiken när man planerar att krocka...

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Gäller bara att komma ihåg att stänga av automatiken när man planerar att krocka
Kan man inte slå av det en gång för alla på "normala" bilar?

Satsuki Satsuki skrev:
Absolut! Men det är räddningstjänsten som är på plats har praktisk erfarenhet.

Det intressanta i statistiken är också att det fr 2013 har dött två i bilbränder. Det snackas om att Teslas handtag är speciellt dödliga, både vid bränder och andra olyckor. Men med tanke på hur vanliga Y tex är borde ju dödssiffrorna/allvarligt skadade i trafiken gått upp dramatiskt sista 3-5 åren… hittar dock ingen statistik som säger det. Hurdana handtag har övriga populära elbilar, typ ID4 och EV6?
ID4an har nödöppning i samma handtag som vanlig öppning, man bara drar lite mer i handtaget.

Nicke Nyfiken
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man inte slå av det en gång för alla på "normala" bilar?
Troligen.
Men det gör inte folk. Många har automatisk låsning aktiv.

Nicke Nyfiken
13th Marine 13th Marine skrev:
ID4an har nödöppning i samma handtag som vanlig öppning, man bara drar lite mer i handtaget.
Samma funktion på Model S och X.
Det är det som retar mig att man gått ifrån på Model 3 och Y.

Majgårdarna
Alfredo Alfredo skrev:
Det får du fråga dem som ser det som ett problem. Jag förklarade bara hur jag uppfattade diskussionen.

Visst.

[bild]

[bild]
Teslas handtag i den nedre bilen är alltså mekaniskt och inte elektriskt.
Om du använder socialdemokratiska glasögon så måste du ta av dig dom för att se den mekaniska anordningen på den blåa bilen.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag har aldrig berört om de är elektriska eller mekaniska. Jag visade bilder på det som efterfrågades, vilket var infällda handtag. Varken glasögon eller eventuell politisk färg påverkar det. 😉

Satsuki Satsuki skrev:
Vad är problemet med infällda handtag på utsidan?

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Om du använder socialdemokratiska glasögon så måste du ta av dig dom för att se den mekaniska anordningen på den blåa bilen.
Är du helt säker på att du är rätt där?

Majgårdarna
P PHPersson skrev:
Är du helt säker på att du är rätt där?
Ja de fälls ut mekaniskt med tummen.
Var det inte du som hade en tesla? Eller var det Molgan kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.