J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Precis, därför fick du även sådana som dött i trafikolyckor utan brand...
Då behöver du ingen brandvarnare i hemmet heller för du kommer sannolikt aldrig att vara med om en brand i ditt hem..
Detta tankesätt är konstigt enligt mig, man vill väl ha fungerande säkerhet i en bil och en så basal sak som fungerande handtag..
Men men du verkar inte brydd så det får stå för dig..

Nu är väl detta inte ett problem endast för elbilar, utan ett allmänt problem för nya bilar.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
J Jansson69 skrev:
Vad menar du? Vart har jag uttryckt mig så?
Du tror inte de vet hur man öppnar även infällda handtag?

För att fortsätta statistikspåret;
Det inträffar 140 000-150 000 trafikolyckor varje år (fler än jag trodde 🥶), 200-300 personer omkommer, 2000-2500 får allvarliga skador.
Om 2 personer brinner inne i en bil under 10 år blir det ca 0,2 personer per år, av alla dödsfall är det alltså 0,08% av alla som dör i trafiken årligen. Personligen hade jag oroat mig för andra saker, som att bli påkörd av en drog/alkoholpåverkad förare eller av en lastbilschaufför som rattsurfar, men vi är alla olika. Min största rädsla är vänstersvängar på landsväg 🤷🏼‍♀️

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Satsuki Satsuki skrev:
Du får någ läsa på! Ett tips Det är elektriska handtag!

Satsuki
J Jansson69 skrev:
Du får någ läsa på! Ett tips Det är elektriska handtag!
Vet du vad, jag ska göra något bättre: jag träffar sannolikt några brandmän idag, jag ska fråga dem om denna typ av dörrhandtag är ett problem för dem…

De borde veta, istället för att tycka…

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Problemet är inte att handtagen är infällda. Problemet är att de saknar mekanisk koppling till låsmekanismen och istället förlitar sig på elektronik som kan slås ut vid en olycka.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Att man inte ser dem? Inte förstår hur man öppnar dem? Att de inte fungerar (någon nämnde att de är elektriska och inte fungerar efter en krock?)
Det får du fråga dem som ser det som ett problem. Jag förklarade bara hur jag uppfattade diskussionen.

Satsuki Satsuki skrev:
Kan någon visa en bild eller ge exempel på bil med dessa livsfarliga handtag?
Visst.

Uppfälld dörrhandtag på en bil, integrerad i karossen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en hand som hanterar ett infällt dörrhandtag på en blå bil, en del av en diskussion om bildesign och säkerhetsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Satsuki Satsuki skrev:
Vet du vad, jag ska göra något bättre: jag träffar sannolikt några brandmän idag, jag ska fråga dem om denna typ av dörrhandtag är ett problem för dem…

De borde veta, istället för att tycka…
Vet du vad! Bättre att du läser det som skrivs det blir så mycket lättare då!

• Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D
J Jansson69 skrev:
Du är så rolig med ditt försvar av Teslas usla funktioner, så uppenbart Kränkt och alltid först till försvar för dom😉
Jag ser inte detta som en Tesla-fråga, visst har de, precis som alla moderna bilar får efterhand, infällda handtag men jag menar att förändringen började för ganska längesedan och blir förvånad att man går i clickbait-fällan så enkelt.

Vill man göra bilarna enklare att hantera efter krock så bör man fokusera på högfastighetsstålet som ställer till det mer, räddningstjänsten bryr sig inte om det finns handtag eller gur de ser ut, de kommer in oavsett.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Nej eftersom de fälls ut när de är tänkta att användas tror jag många har svårt att använda dem om de inte har fällts ut.

D
useless useless skrev:
Problemet är inte att handtagen är infällda. Problemet är att de saknar mekanisk koppling till låsmekanismen och istället förlitar sig på elektronik som kan slås ut vid en olycka.
Det finns mekaniskt nödreglage, jag gissar att det finns på alla bilar med elektroniska handtag.

J
D djac skrev:
Jag ser inte detta som en Tesla-fråga, visst har de, precis som alla moderna bilar får efterhand, infällda handtag
Nej och åter Nej alla Morderna bilar har inte infällda elektroniska handtag..
Nu har du påstått det ett par gånger kanske dags för dig att redovisa hur många det nu är..
Tittar jag på parkeringen så är det ytterst få men du kanske bor i ett Tesla härbärge?

D
J Jansson69 skrev:
Fast det som skrivs är ju inte korrekt, vad gäller, clickbait eller verklighet?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Satsuki
J Jansson69 skrev:
Dito
Ja, det blir ju lite jobbigt för dig om jag får till svar att räddningstjänsten inte har några problem med infällda handtag…

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
J Jansson69 skrev:
Nej och åter Nej alla Morderna bilar har inte infällda elektroniska handtag..
Nu har du påstått det ett par gånger kanske dags för dig att redovisa hur många det nu är..
Tittar jag på parkeringen så är det ytterst få men du kanske bor i ett Tesla härbärge?
Det var inte det jag skrev, moderna bilar får det efterhand, antalet bilmodeller med infällda handtag ökar, det kan nog även du acceptera som ett faktum. Det sker när det kommer nya modeller, din spaning är korrekt, det kommer inte att eftermonteras, vare sig på redan tillverkade bilar, eller på äldre modeller som redan är i produktion. Det var en framåtsyftande iakttagelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.