D
J Jansson69 skrev:
Nej det är det väl inte? Har någon annan stor biltillverkare handtag som Tesla?
Sedan är det väl det elektriska som avviker..
Ja, flera, men elektriskt eller ej, om inte handtaget är designat för att kunna användas efter krock så spelar resten ingen roll, det har ingen funktion ändå. Tesla, och säker de andra, har precis som de andra bilarna manövreringsmöjlighet på insidan av dörren och de är mekanisk.

Man skulle nog kunna hävda att Teslas är bättre än många då det åtminstone går att fälla ut manuellt och då har man något att dra i men som sagt, att synen på handtagens uppgift har ändrat sig över hela linjen är nog sant.

J
D djac skrev:
Ja, flera, men elektriskt eller ej, om inte handtaget är designat för att kunna användas efter krock så spelar resten ingen roll, det har ingen funktion ändå. Tesla, och säker de andra, har precis som de andra bilarna manövreringsmöjlighet på insidan av dörren och de är mekanisk.

Man skulle nog kunna hävda att Teslas är bättre än många då det åtminstone går att fälla ut manuellt och då har man något att dra i men som sagt, att synen på handtagens uppgift har ändrat sig över hela linjen är nog sant.
Ok, vilka bilar har infällda handtag (nu pratar vi om massproducerade vardagsbilar)
Jo riktiga handtag underlättar öppnande av dörrar i en katastrof situation, behöver vi verkligen diskutera det?

D
J Jansson69 skrev:
Ok, vilka bilar har infällda handtag (nu pratar vi om massproducerade vardagsbilar)
Jo riktiga handtag underlättar öppnande av dörrar i en katastrof situation, behöver vi verkligen diskutera det?
Jag blev osäker när du propsade på men det är ju en trend, det har väl "alla" nya bilar, Kia, Polestar, you name it.

Men att en liten skör plastflärp, som många har, skulle ge en annan funktion än en aluminiumpinne som på Teslan, har jag svårt att se.

Den artikeln är bara click bait och det är vanligt att använda Tesla som sådant eftersom de har hög igenkänning.

J
D djac skrev:
Jag blev osäker när du propsade på men det är ju en trend, det har väl "alla" nya bilar, Kia, Polestar, you name it.
Polestar 2 har utvändiga..

• Vit Polestar 2, sedd från sidan, med svarta detaljer och stilrena linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsuki
Man ska naturligtvis vara riskmedveten och tänka på säkerhet, men ärligt talat inträffar ”bilkatastrofer” väldigt sällan om man jämför med många andra olyckor på våra vägar. Och bilolyckor där överlevnaden hänger på att man kan öppna bildörren inifrån på ett enkelt sätt är ännu färre (typ kör ner i vatten och bilen sjunker, bilen börjar brinna, annat?)
Är just nu på ambulansen och enligt dem är bilolyckor med svåra personskador lyckligtvis ovanliga och då oftast av typen ”bil voltar och förare/passagerare saknar bälte och kastas ut”, ”kört rakt in i ett träd/lastbil/tåg/betongfundament utan bälte (ofta suicidintention?)” eller ”kört ner i grop/stup”. Och i de fallan gör öppning av dörrar från baksätet inte mycket skillnad.

Förstå mig rätt, jag menar inte att det är oviktigt eller inte ska uppmärksammas, men man kanske ska göra en riskvärdering också? Dessutom finns myndighetskrav på säkerhet för typgodkännande, där man bla riskvärderat…

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Polestar 2 har utvändiga..
Polestar 4 har det inte, likaså kia ev9 för att nämna två.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Vad är problemet med infällda handtag på utsidan?

J
tveksamt tveksamt skrev:
Polestar 4 har det inte, likaså kia ev9 för att nämna två.
Och hur många har den andra typen?

D
J Jansson69 skrev:
Och, det finns alltså serietillverkade bilar med infällda handtag?

J Jansson69 skrev:
Ganska många? Har det relevans för frågan "vilka bilar har infällda handtag"?
Frågan ställdes och jag kom på två på rak arm som har det så jag tänkte bidra med ett svar, var det dumt?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Vad är problemet med infällda handtag på utsidan?
Problemet det syftas på, som jag uppfattar det, är väl att de kan försvåra att öppna dörren utifrån i en krissituation.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
Ja den som påstår att infällda/dolda elektriska dörrhandtag är lika säkra som synliga utstickande medkaniskt reglerade handtag får ta sig en funderare innan hen skriver..

J Jansson69 skrev:
Renault på både nya Megane och Scenic

J Jansson69 skrev:
Ja den som påstår att infällda/dolda elektriska dörrhandtag är lika säkra som synliga utstickande medkaniskt reglerade handtag får ta sig en funderare innan hen skriver..
Den som påstår att det är ett problem behöver nog läsa om kapitlet om sannolikheter i matteboken från årskurs 7 i högstadiet...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den som påstår att det är ett problem behöver nog läsa om kapitlet om sannolikheter i matteboken från årskurs 7 i högstadiet...
Nej, se bara hur dessa fryser fast..
Skulle inte vilja sitta i en krockad bil med elektriska dolda handtag eller om bilen börjat brinna så är risken uppenbar att dessa inte fungerar..

Då det sker att dessa inte fungerar så är din lära om sannolikhet bra, för då är den 1..

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.