391 388 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Om man sansar sig lite så är det inte så svartvitt, det fanns förr starka handtag, utformade som öglor, där man kunde fästa en vajer och dra upp en klämd dörr, jag tror få bilar har såna idag.J Jansson69 skrev:
Nästa steg är en plastflärp på utsidan och reglage på insidan, de funkar om dörren är olåst (utsida) och inte klämd i krocken, är dörren låst får man använda det invändiga reglaget, en sån flärp kan inte användas om det behövs kraft.
De infällda handtagen är ibland lite sämre, inte Teslas dock, det kan fällas ut manuelt, men de har oavsett lösningen med invändigt, så ibland är de invändiga något sämre än de vanliga plastflärparna.
Detta gäller bara fram tills räddningstjänsten kommer, då kan de dra upp dörren oavsett, det är lika i det avseendet.
Du är så rolig med ditt försvar av Teslas usla funktioner, så uppenbart Kränkt och alltid först till försvar för dom😉D djac skrev:Om man sansar sig lite så är det inte så svartvitt, det fanns förr starka handtag, utformade som öglor, där man kunde fästa en vajer och dra upp en klämd dörr, jag tror få bilar har såna idag.
Nästa steg är en plastflärp på utsidan och reglage på insidan, de funkar om dörren är olåst (utsida) och inte klämd i krocken, är dörren låst får man använda det invändiga reglaget, en sån flärp kan inte användas om det behövs kraft.
De infällda handtagen är ibland lite sämre, inte Teslas dock, det kan fällas ut manuelt, men de har oavsett lösningen med invändigt, så ibland är de invändiga något sämre än de vanliga plastflärparna.
Detta gäller bara fram tills räddningstjänsten kommer, då kan de dra upp dörren oavsett, det är lika i det avseendet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Nu var det ju inte jag som uppfann sannolikhetsläran, men ändå lite kul att du räknar den som min..J Jansson69 skrev:
Varför använder du bilbälte?Dan_Johansson skrev:
Antar att du inte har hemförsäkring?
Kanske skulle du ta och sätta på dig hörselkåpor och ögonbindel för att sedan promenera över järnvägen ett par gånger... låter det lockande =)
Känns om jag skall vara ärlig arrogant att hänvisa till sannolikhetslära...
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Arrogant? Varför skulle det vara arrogant att påstå att det är onödigt att oroa sig för att dö i en bilbrand på grund av att biltillverkaren satte dit en viss typ av handtag på bilen?P PHPersson skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 274 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 274 inlägg
Att man inte ser dem? Inte förstår hur man öppnar dem? Att de inte fungerar (någon nämnde att de är elektriska och inte fungerar efter en krock?)Alfredo skrev:
Kan någon visa en bild eller ge exempel på bil med dessa livsfarliga handtag?
Nu kommer jag titta på handtagen på alla bilar jag ser 🤨
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Som sagt, räkna ut din sannolikhet först, sen kan vi diskutera...J Jansson69 skrev:
Jag kan ge dig lite statistik för 2024 du kan börja med;
6,6 miljarder körda mil med personbil.
141 döda i trafiken, varav 55 "skyddade" trafikanter, dvs sådana som färdades i bil/lastbil/traktor.
Mellan 2013 och 2022 avled 26 personer i brand i samband med trafikolycka.
Hur många mil körde du förra året? Hur stor risk var det att du skulle dö i en bilbrand?
Varsågod!Satsuki skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 274 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 274 inlägg
2013-2022 omkom 2(!) personer i bilbrand (båda män, intressant nog). Inkluderar alla bränder i bilar, även anlagda sådana.
Totalt dog 91 personer i bränder under dessa åren…
Källa; https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...olyckor-brander-och-skador/omkomna-i-brander/
Totalt dog 91 personer i bränder under dessa åren…
Källa; https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...olyckor-brander-och-skador/omkomna-i-brander/
Risken är inte bara vid brand!Dan_Johansson skrev:
Som sagt, räkna ut din sannolikhet först, sen kan vi diskutera...
Jag kan ge dig lite statistik för 2024 du kan börja med;
6,6 miljarder körda mil med personbil.
141 döda i trafiken, varav 55 "skyddade" trafikanter, dvs sådana som färdades i bil/lastbil/traktor.
Mellan 2013 och 2022 avled 26 personer i samband med trafikolycka.
Hur många mil körde du förra året? Hur stor risk var det att du skulle dö i en bilbrand?
Utan så fort en olycka sker så försvåras räddningsinsatsen är det så svårt att förstå?
Ett annat fenomen man inte vill ha i en bil, el eller ej.
En nära släkting har en Xpeng G9 och när han skulle "starta" bilen hemma hos mig så hände ingenting. Appen hängde sig och sedan finns det inte mobilmottagning i området. Efter omstart av telefon och loggat in på gäst-wifi så gick det att komma iväg.
Tur han inte hade beredskap! 😱
En nära släkting har en Xpeng G9 och när han skulle "starta" bilen hemma hos mig så hände ingenting. Appen hängde sig och sedan finns det inte mobilmottagning i området. Efter omstart av telefon och loggat in på gäst-wifi så gick det att komma iväg.
Tur han inte hade beredskap! 😱
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 274 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 274 inlägg