391 388 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det här med att rutan måste ner lite innan man öppnar/stänger(?) dörren, fungerar det bra vintertid? Jag har inte funktionen på min bil, men genomgående har jag haft mer än en bil där man undviker att öppna fönstret om det finns risk att det frusit fast.
30 år med Mercedes och har såklart lagat en del men aldrig, och aldrig hört talas om att dörrhandtagen går sönder, ska serva i oktober och ska fråga verkstan, skulle bli väldigt förvånad.P PHPersson skrev:Min erfarenhet är att just handtagen ofta går sönder på både Tesla och Mercedes. Övriga vet jag inte. Elektriskt knapp för dörrarna tycker jag är riskabelt ur säkerhetsskäl och ser heller inte nyttan med det.
I övrigt vill jag gärna ha allt
Fast en ”vanlig” bilnyckel är trevligt, att slippa dutta med kreditkort på B stolpen och även inne i bilen om man lånar / lånar ut.
Tesla samma sak, där har jag hört om detta men aldrig stött på in the wild.
Jag bor ju i Skåne så vi har inte så många såna dagar längre.. men visst låter det när det har varit kalla nätter kan jag tycka, rapporterna säger ju att det ska funka bra i norra sverige men jag ser ramlösa dörrar som en risk i sånt väder.Fairlane skrev:
Oftast inget egentligt problem med öppning eller stängning ska jag väl säga, men det känns lite skört. Man kör oftast värmaren några minuter innan. Ett par gånger krånglade det för mig att dom inte ville åka ner ordentligt när jag skulle stänga dörren, men handtagen skulle jag säga var jobbigare. Däremot upplevede jag mycket vindbrus, och tesla sa väl ungefär att "vi kan fixa det för vinter eller sommar, inte båda".Fairlane skrev:
Jag har karmlösa dörrar på en BMW från 2014 där rutorna går ner. Det har aldrig krånglat i Mellansverige.Fairlane skrev:
Om det är viktigare för dig att dessa ibland praktiska och ibland irriterande hjälpfunktioner och säkerhetsfunktioner inte finns på bilen än det är hur bilen är att köra i stort och vad för teknik som driver den framåt så har du förstås stängt dörren för bilar som är nya idag. Men chansen finns att du kommer på andra tankar om tio eller tjugo år. Då kanske även du kan äga en elbil om det passar. Det finns folk som använder 35 år gamla bilar till vardags idag. Och kanske är du en av dem om tio år. De flesta brukar dock svälja många nyheter så småningom.K Kasken skrev:
Min info angående kommer ifrån olika källor. Inget av det har jag några bevis för men iaf vad gäller Tesla Model S så tror jag att det är ett allmänt och vedertaget fel.D djac skrev:
Tesla:
Min kompis har bytt 8 gånger på ca 20 000mil.
Efter som jag hade elbil tidigt så kan jag berätta att på den tiden stod man gärna och pratade vid ”snabbladdarna” (50kW). I Göteborg fanns det ett gäng Model S som taxi och när jag pratade med dem så berättade samtliga att dörrhandtagen gav sig då och då. De berätta också att bilen var hur bra som helst som helhet.
Jag har även frågat på Tesla och de bekräftade detta och att de inte fanns någon lösning på det än. Tesla till skillnad från tex Mercedes brukar på verkstaden vara väldigt ärliga och transparanta.
Skall tilläggas att allt detta är gammal information så även om bilen är snarlik fortfarande finns det stor chans att det finns en förbättring på handtagen idag.
Oavsett Mercedes eller Tesla så tycker iaf jag att det är en funktion som är korkad. Fällbara backspeglar tex kan man vrida manuellt om de går sönder men handtagen på Tesla gör att dörren inte går att öppna utifrån.
Edit: skall förtydliga att vi pratar om handtag som elektriskt poppar ut från bilen, inte handtag generellt. Tror inte Mercedes hade det för 30år sedan… den enda jag vet är EQS, men finns säkert fler.
Redigerat:
A Avemo skrev:
Ja? Det var ju det jag sa?A Avemo skrev:
Att bilen inte är späckfylld av funktioner och teknik som skulle resultera i att jag skrek mig hes varje gång jag använde den är viktigare för mig än hur den "är att köra i stort".
Helt riktigt så skulle jag inte köpa eller äga en bil av årets modell oavsett vad den hade under huven.
Men nu lägger jag ner att spåra ur denna tråd som är till för folk som faktiskt önskar reda ut just vilken av alla dessa vanskapta missfoster till fordon de önskar köpa.
Man kan utvecklas som person också. Om tio år kanske du kommit över några av dina fobier och kan använda nyare bilar utan att skrika dig hes.K Kasken skrev:
Jag tänkte det, som sagt så kan man bli osäker på vilket bilköp som helst när man börjar gräva på internet.P PHPersson skrev:Min info angående kommer ifrån olika källor. Inget av det har jag några bevis för men iaf vad gäller Tesla Model S så tror jag att det är ett allmänt och vedertaget fel.
Tesla:
Min kompis har bytt 8 gånger på ca 20 000mil.
Efter som jag hade elbil tidigt så kan jag berätta att på den tiden stod man gärna och pratade vid ”snabbladdarna” (50kW). I Göteborg fanns det ett gäng Model S som taxi och när jag pratade med dem så berättade samtliga att dörrhandtagen gav sig då och då. De berätta också att bilen var hur bra som helst som helhet.
Jag har även frågat på Tesla och de bekräftade detta och att de inte fanns någon lösning på det än. Tesla till skillnad från tex Mercedes brukar på verkstaden vara väldigt ärliga och transparanta.
Skall tilläggas att allt detta är gammal information så även om bilen är snarlik fortfarande finns det stor chans att det finns en förbättring på handtagen idag.
Oavsett Mercedes eller Tesla så tycker iaf jag att det är en funktion som är korkad. Fällbara backspeglar tex kan man vrida manuellt om de går sönder men handtagen på Tesla gör att dörren inte går att öppna utifrån.
Edit: skall förtydliga att vi pratar om handtag som elektriskt poppar ut från bilen, inte handtag generellt. Tror inte Mercedes hade det för 30år sedan… den enda jag vet är EQS, men finns säkert fler.
Senaste två bilarna har varit att det kommit nya modeller och beställt utan provkörning, senaste fanns bara på bild😉Vet vad jag vill ha för funktioner. Kanske dumt men inget jag ångrat, bara att släpavikten sjunkit med B-kort pga 3500 kg/total, så det fick lösas.
Haha, samma här, undantaget var 2022 när jag köpte Teslan, det var liksom en ny ras för mig, men då var det verkligen en ögonöppnare, provkörde en del andra elbilar i samma segment och Teslan stod verkligen ut, det var helt enkelt inget snack, idag kanske det är annorlunda, provkör som sagt aldrig annars.A AndersS skrev:
Apropå säkerheten med Teslas dörrar..
Dom verkar ju vara inblandade i en del dödsolyckor trots allt!
https://www.dagens.se/bilar/brandma...aem_3n_ENrZ9u201xjk7KEBS9g#Echobox=1757887648
Dom verkar ju vara inblandade i en del dödsolyckor trots allt!
https://www.dagens.se/bilar/brandma...aem_3n_ENrZ9u201xjk7KEBS9g#Echobox=1757887648
Ja men detta är väl ett generellt exempel på saker som förändrats, förr designade exempelvis Mercedes handtagen så att man skulle kunna fästa en vajer och dra upp dörren om de satt fast efter en krock, idag är det få bilar med sådana handtag. Om de ligger utanpå eller ej är ju helt ointressant om de är så utformade eller så klena att de ändå inte går att använda i de lägena.J Jansson69 skrev:
Nej det är det väl inte? Har någon annan stor biltillverkare handtag som Tesla?D djac skrev:Ja men detta är väl ett generellt exempel på saker som förändrats, förr designade exempelvis Mercedes handtagen så att man skulle kunna fästa en vajer och dra upp dörren om de satt fast efter en krock, idag är det få bilar med sådana handtag. Om de ligger utanpå eller ej är ju helt ointressant om de är så utformade eller så klena att de ändå inte går att använda i de lägena.
Sedan är det väl det elektriska som avviker..