391 388 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Är det de halvdolda mekaniska spakarna på Tesla du inte gillar eller knappen?Nicke Nyfiken skrev:
Hade du många trasiga handtag på dina Teslor? Bara nyfiken.
Jag har kört Tesla i 10 år (2 Model S och 1 Y) utan ett enda problem med några handtag. Men visst har jag hört att det varit problem med de yttre handtagen på Model S, man inga andra modeller.
Jag skulle få spader om jag var tvungen att gå tillbaka till vanlig nyckel. Väldigt bekvämt att inte behöva fippla med någonting alls för att låsa upp dörren. Bara gå fram till bilen som låser upp när man tar i handtaget.
Har svårt att se något negativt med att nudda B-stolpen med nyckelkortet om man lånar/lånar ut en bil, i jämförelse med att använda vanlig nyckel. Och man behöver inte dutta med något kort inne i bilen om man trampar på bromspedalen inom 2 minuter efter dörröppning.
Det borde vara lag på mekaniska dörrhandtag invändigt på samtliga dörrar av säkerhetsskäl. Teslas lösning på Model 3 och Y är bara korkad. Men det är bara mina åsikter.
För med ramlösa dörrar behöver rutorna åka ner lite för att täta bra mot listen
Problemen är såvitt jag vet bara Model S, dvs de där handtagen elektriskt åker in och ut det gör de inte på 3,y eller X. På X en var det massa andra problem relaterat med falkvingedörrarna men inget med själva handtagen (elektrisk strömbrytare och ej mekaniskt på X).Nicke Nyfiken skrev:
Det har ju inget med bilnyckel att göra, samma funktion hade jag i en BMW från 2008. Tänker mer på att det inte finns någon nyckel att låna / låna ut.Nicke Nyfiken skrev:
Fast där håller jag inte med, istället för att bara öppna dörren så skall man ta fram kortet ur tex plånboken. Hitta rätt plats vilket inte är självklart så man får hålla på fram och tillbaka lite. Samma sak omvänt för att låsa bilen. Detta fungerar också bara på förarsidan. Utöver att man blir tokig på Teslas pipande för alltNicke Nyfiken skrev:
SantNicke Nyfiken skrev:
Jag tycker kanske att det är det sämsta av allt på en bil som är väldigt bra i övrigt. Så korkat att det borde vara olagligt.Nicke Nyfiken skrev:
De dolda mekaniska spakarna som man inte lätt hitta vid en nödsituation tror jag han menar. ”Alla” andra löser det enkelt genom att sätta en givare i det mekaniska handtaget som känner av innan dörren öppnas och kör ner rutan lite.Rabbithole skrev:
En ännu bättre lösning tycker jag är att ha en ram till rutan i dörren. Då behöver inte fönstret dras ner en aning innan dörren öppnas.P PHPersson skrev:
Om du med vanlig nyckel menar FOB så är vi på samma linje. Vanlig nyckel för mig är just vanlig nyckel. Och det skulle jag verkligen inte vilja gå tillbaka till.P PHPersson skrev:
Att ha en nyckel som man måste ta fram och trycka på för att låsa upp ser jag som likvärdig med ett nyckelkort, förutom att nyckeln oftast även kan låsa upp bagaget separat. Och ser ingen skillnad på att låna ut en sådan nyckel eller ett nyckelkort.
Men jag ska tillägga att jag inte har någon större erfarenhet av att använda nyckelkort eftersom jag använder mobilen som nyckel. Har bara använt nyckelkort när jag haft lånebil från Tesla och det har inte varit besvärligare än en knappnyckel. Och vill man absolut ha en FOB så finns det att köpa till Tesla.
Redigerat:
Ja jag var lite otydlig kanske men jag menar FOB. Håller helt med att vanlig nyckel inte är vad man längtar efterNicke Nyfiken skrev:
Föredrar iof nyckel… men jag tänkte på ”keyless” nyckel även här.Nicke Nyfiken skrev:
Både och skulle jag säga.Rabbithole skrev:
Varför ha en separat elektrisk knapp när det ändå sitter ett mekaniskt handtag precis brevid?
Att rutan ska röra sig vid dörröppning spelar ingen roll. Rutan går ner även när man använder det mekaniska "nödhandtaget" eftersom det sitter en elektrisk brytare i handtaget.
Det jag tycker är korkat är att de döljer nödhandtaget genom sin integrerade design så ingen som inte känner till det skulle hitta det i en nödsituation. Än värre är det bak där det inte finns några mekaniska nödöppningshandtag alls. Det borde inte vara tillåtet.
Precis.P PHPersson skrev:
Och med "Alla" andra, är även Tesla inkluderad.
På S och X var det så, men på 3 och Y valde Tesla att göra det väldigt komplicerat utan att vinna något på det. Det blev bara dyrare och mindre säkert och mindre användarvänlig anser jag.
Jag vill minnas att det finns bak, läste det på Tesla men jag letade och letade. Men hittade ingen bakNicke Nyfiken skrev:
Både och skulle jag säga.
Varför ha en separat elektrisk knapp när det ändå sitter ett mekaniskt handtag precis brevid?
Att rutan ska röra sig vid dörröppning spelar ingen roll. Rutan går ner även när man använder det mekaniska "nödhandtaget" eftersom det sitter en elektrisk brytare i handtaget.
Det jag tycker är korkat är att de döljer nödhandtaget genom sin integrerade design så ingen som inte känner till det skulle hitta det i en nödsituation. Än värre är det bak där det inte finns några mekaniska nödöppningshandtag alls. Det borde inte vara tillåtet.
Tror det är en definitionsfråga.P PHPersson skrev:
Det finns "nödöppningshandtag" även bak men det är för att man ska kunna öppna dörren på verkstad om det blir fel med den elektriska öppningen.
I dörrsidornas förvaringsfack finns det ett lock som man kan öppna med hjälp av verktyg och då kommer man åt en vajer som mekaniskt öppna dörren om man drar i den.
Ja skitdåligt!
Man behöver knappast leva utan stolsvärme eller airbags för att man åker 25år gammal bil.Satsuki skrev:
För att lite kort göra ett försök till att förklara generellt ungefär vad jag menar.
Jag har absolut krav på att min bil har farthållare, det är en bekvämlighet jag inte tänka mig att leva utan. Men..... den ska inte förlita sig på t.ex radar, satelliter, ekolod eller gps för att göra sitt jobb. Den ska hålla hastigheten som jag ställer in, punkt.
Samma sak med t.ex vindrutetorkare, jag vill ha 3 olika hastigheter och ett justerbart intervall-läge.
Jag vill inte ha en "regnsensor" som själv väljer när och hur fort mina torkare skall gå.
Enligt mitt sätt att se världen så passerade bilutveckling sin topp någonstans åren efter millennieskiftet.
Saker som fjärrstyrt centrallås, a/c, ABS, airbags, elektriska fönsterhissar och stolsvärme var att se som standardutrustning.
Avgasutsläppen var även på acceptabla nivåer, elektronisk bränsleinsprutning och katalysatorn var mogen och väl fungerande teknik.
För mig verkar det som att en hel del folk föreställer sig gamla lik med förgasare, fönstervevar och vajerstyrda trumbromsar runt om när man säger "25år gammal bil".
Menar du att man inte kan välja radioprogram själv eller hitta en 25år gammal bil med stolsvärme eller klimatanläggning? Jag har både elektrisk motor/kupé-värmare och en bensindriven "Eberspächer" i min -04, varmt o gott året runt, och inga frostiga rutor.Satsuki skrev:
Och anledning till att man inte bygger denna typ av bilar längre (oavsett om det är el eller ICE) är att det inte finns någon marknad för dem.
Ingen (med få undantag) vill ha sådana bilar eftersom de är mindre krocksäkra, har mindre förarassistans etc. De flesta människor idag vill ha moderna bilar med en grundnivå av bekvämlighet (denna nivå flyttas givetsvis med tiden). Man vill kunna frosta av rutan lite snabbt på vintern, inte frysa om rumpan när det är kallt, vill kunna välja radioprogram, och man är medveten om hur stor utvecklingen varit i fråga om säkerhet sista 20 åren. Många vill ha en kamera för att kunna se r man backar och undvika olyckor och tragedier.
Lyckligtvis finns det gott om begagnade bilar utan alla moderniteter som passar perfekt in på din specifikation.
Hur man medvetet önskar en bil utan modern säkerhet är dock fullkomligt ofattbart för mig. Och jag gissar att många, speciellt barnfamiljer, tänker samma…
Personligen förlitar jag mig på min skicklighet och erfarenhet när det gäller att köra bil i allmänhet, jag har inga behov av varken kameror eller elektroniska "känselspröt" som piper o lever faan så fort man närmar sig något.
Att inte avstå medvetenhet och uppmärksamhet till alla digitala skärmar, system och prylar som finns i "moderna" bilar och istället lägga den medvetenheten och uppmärksamheten på trafiksituationen runt omkring undviker 10 gånger fler olyckor.
En idag 25år gammal bil har även den abs-bromsar, airbags (runt omkring hela kupén, inte bara i ratten) och medvetet konstruerade deformationszoner och förstärkningar runt kupén för att skydda passagerarna vid ev olycka. Visst att detta förfinats och utvecklats, men det har inte skett några revolutionerande genombrott.
Du har dock helt rätt i att söka upp begagnade objekt med låga mil och i bra skick är det rätta för mig.
Det tråkiga är att det helt stänger dörren för att jag någonsin ska komma bort från förbränningsmotorn.
Gör det verkligen det? Lika mycket? Bilen gnäller ju om man använder handtaget för att det "riskerar att skada inredningen" eller vad det är. Jag upplevde att den inte sänkte fönstret i samma utsträckning iallafall, men det var inget jag undersökte speciellt grundligt.Nicke Nyfiken skrev:
Ja fönstret går ner exakt lika mycket oberoende om man använder knappen eller handtaget. (Provad precis 😬)Storsockret skrev:
För i tiden gick inte fönstret ner när man använde handtaget men det ändrades för ganska många år sedan.
Hur som helst så funkar det med bara ett handtag utan separat öppningsknapp på Model S och X (som också har karmlösa fönster) så det är en design Tesla införde med Model 3 och Y.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 296 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Jag är jätteglad för regnsensorn på min XC70, hade en Lexus innan som saknade det tillvalet. Men en viktig parameter är att man inte måste ha den aktiverad och kan köra på manuella lägen när man tycker det behövs.K Kasken skrev:Man behöver knappast leva utan stolsvärme eller airbags för att man åker 25år gammal bil.
För att lite kort göra ett försök till att förklara generellt ungefär vad jag menar.
Jag har absolut krav på att min bil har farthållare, det är en bekvämlighet jag inte tänka mig att leva utan. Men..... den ska inte förlita sig på t.ex radar, satelliter, ekolod eller gps för att göra sitt jobb. Den ska hålla hastigheten som jag ställer in, punkt.
Samma sak med t.ex vindrutetorkare, jag vill ha 3 olika hastigheter och ett justerbart intervall-läge.
Jag vill inte ha en "regnsensor" som själv väljer när och hur fort mina torkare skall gå.
Enligt mitt sätt att se världen så passerade bilutveckling sin topp någonstans åren efter millennieskiftet.
Saker som fjärrstyrt centrallås, a/c, ABS, airbags, elektriska fönsterhissar och stolsvärme var att se som standardutrustning.
Avgasutsläppen var även på acceptabla nivåer, elektronisk bränsleinsprutning och katalysatorn var mogen och väl fungerande teknik.
För mig verkar det som att en hel del folk föreställer sig gamla lik med förgasare, fönstervevar och vajerstyrda trumbromsar runt om när man säger "25år gammal bil".
Menar du att man inte kan välja radioprogram själv eller hitta en 25år gammal bil med stolsvärme eller klimatanläggning? Jag har både elektrisk motor/kupé-värmare och en bensindriven "Eberspächer" i min -04, varmt o gott året runt, och inga frostiga rutor.
Personligen förlitar jag mig på min skicklighet och erfarenhet när det gäller att köra bil i allmänhet, jag har inga behov av varken kameror eller elektroniska "känselspröt" som piper o lever faan så fort man närmar sig något.
Att inte avstå medvetenhet och uppmärksamhet till alla digitala skärmar, system och prylar som finns i "moderna" bilar och istället lägga den medvetenheten och uppmärksamheten på trafiksituationen runt omkring undviker 10 gånger fler olyckor.
En idag 25år gammal bil har även den abs-bromsar, airbags (runt omkring hela kupén, inte bara i ratten) och medvetet konstruerade deformationszoner och förstärkningar runt kupén för att skydda passagerarna vid ev olycka. Visst att detta förfinats och utvecklats, men det har inte skett några revolutionerande genombrott.
Du har dock helt rätt i att söka upp begagnade objekt med låga mil och i bra skick är det rätta för mig.
Det tråkiga är att det helt stänger dörren för att jag någonsin ska komma bort från förbränningsmotorn.
En del bilar har adaptiv farthållare, men det går att avaktivera om det skulle vara opassande, men ärligt tycker jag redan på V70 tiden fungerade den bra