391 401 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Fast om enkel inredning är motsatsen till tingel-tangel och krimskrams är ju Tesla optimalt. Har försökt fundera men förstår inte riktigt vilka ”funktioner” som finns i elbilar och inte ICE-bilar man skulle kunna plocka bort….A Avemo skrev:Jag tror att allt tingel-tangel och krims-krams är förhållandevis billigt. Men tillverkarna använder det för att försöka motivera det höga priset som främst kommer av dyra batterier och stora utvecklingskostnader. Kanske kommer det bilar med enklare inredning och färre funktioner. Men jag skulle inte räkna med att de blir mycket billigare för det.
Min erfarenhet är att elbilar har ungefär samma standard som de flesta moderna ICE-bilar, men det är klart vill man bara ha samma funktioner som i en 20 år gammal bil lär man aldrig hitta det i en elbil (eller ny ICE-bil)… Vem vill ha en gammal och omodern bil där dagens säkerhetstänk och förarassistans tagits bort?
A Avemo skrev:
Man behöver se detta ur fler perspektiv än enbart inköpspriset på bilen.A Avemo skrev:
Det som inte finns kan inte heller gå sönder och skapa problem och kostnader under ägandet.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Men vad är det du betraktar som onödigt krimskrams och lull-lull som kan gå sönder?K Kasken skrev:
Uppvärmda stolar? Uppvärmd ratt? Avfrostning? Kupevärme? Adaptiv farthållare? Krockkuddar? System för självbromsning i låga hastigheter?
Jag säger elbrytare istället för mekaniska handtag på dörrar, och panoramatak.Satsuki skrev:
Och nu senaste året verkar alla bilar ha längsgående ledlister och belysta logotyper. Kruxet för vissa av ledlisterna är nog att bilen inte går igenom besiktningen om de slutar lysa.
Precis detta, jag vill inte ha en "modern" bil oavsett, det är inte el-driften i sig som är problemet.Satsuki skrev:
Fast om enkel inredning är motsatsen till tingel-tangel och krimskrams är ju Tesla optimalt. Har försökt fundera men förstår inte riktigt vilka ”funktioner” som finns i elbilar och inte ICE-bilar man skulle kunna plocka bort….
Min erfarenhet är att elbilar har ungefär samma standard som de flesta moderna ICE-bilar, men det är klart vill man bara ha samma funktioner som i en 20 år gammal bil lär man aldrig hitta det i en elbil (eller ny ICE-bil)… Vem vill ha en gammal och omodern bil där dagens säkerhetstänk och förarassistans tagits bort?
Problemet är att det inte finns några el-bilar som byggts som vanliga bas-modeller byggdes för 25år sen.
"En gammal och omodern bil där dagens säkerhetstänk och förarassistans tagits bort" är precis exact det jag vill ha. Förutom att jag utöver det även vill ha möjligheten att välja bort en väldigt massa mer skit som dagens bilar proppas fulla med.
Den frågan måste jag vidarebefordra till @Kasken.Satsuki skrev:
Så är det givetvis. Men det som inte finns har man heller ingen nytta av innan det går sönder. Är det några speciella funktioner du tänker på? Brukar de gå sönder? Diskussionen om hur orimligt komplicerade nya bilar är och hur de i framtiden kommer att bli omöjliga att reparera eller skapa stora kostnader för framtidens bilägare har jag hört och deltagit i sedan 90-talet. Fast vilka funktioner som är de nya och onödiga har hela tiden ändrats.K Kasken skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Och anledning till att man inte bygger denna typ av bilar längre (oavsett om det är el eller ICE) är att det inte finns någon marknad för dem.K Kasken skrev:Precis detta, jag vill inte ha en "modern" bil oavsett, det är inte el-driften i sig som är problemet.
Problemet är att det inte finns några el-bilar som byggts som vanliga bas-modeller byggdes för 25år sen.
"En gammal och omodern bil där dagens säkerhetstänk och förarassistans tagits bort" är precis exact det jag vill ha. Förutom att jag utöver det även vill ha möjligheten att välja bort en väldigt massa mer skit som dagens bilar proppas fulla med.
Ingen (med få undantag) vill ha sådana bilar eftersom de är mindre krocksäkra, har mindre förarassistans etc. De flesta människor idag vill ha moderna bilar med en grundnivå av bekvämlighet (denna nivå flyttas givetsvis med tiden). Man vill kunna frosta av rutan lite snabbt på vintern, inte frysa om rumpan när det är kallt, vill kunna välja radioprogram, och man är medveten om hur stor utvecklingen varit i fråga om säkerhet sista 20 åren. Många vill ha en kamera för att kunna se r man backar och undvika olyckor och tragedier.
Lyckligtvis finns det gott om begagnade bilar utan alla moderniteter som passar perfekt in på din specifikation.
Hur man medvetet önskar en bil utan modern säkerhet är dock fullkomligt ofattbart för mig. Och jag gissar att många, speciellt barnfamiljer, tänker samma…
Det står dig fritt att välja en sådan bil. Men den kommer inte att vara ny.K Kasken skrev:
Jag kan sätta lite saker utan att för den saken skull säga att det är min åsikt.A Avemo skrev:Den frågan måste jag vidarebefordra till @Kasken.
Så är det givetvis. Men det som inte finns har man heller ingen nytta av innan det går sönder. Är det några speciella funktioner du tänker på? Brukar de gå sönder? Diskussionen om hur orimligt komplicerade nya bilar är och hur de i framtiden kommer att bli omöjliga att reparera eller skapa stora kostnader för framtidens bilägare har jag hört och deltagit i sedan 90-talet. Fast vilka funktioner som är de nya och onödiga har hela tiden ändrats.
- Elektrisk knapp för att öppna dörren (dold mekanisk sådan).
- avsaknad av bilnyckel
- elektriskt öppningsbart handskfack
- elektriskt infällbara handtag
- elektriskt öppningsbara dörrar
- elektriskt öppningsbar laddlucka
- allt är busstyrt
- elektriskt in/utfällbar dragkrok
- behov av skärm för att kunna köra bilen
- keyless
Mm.
Xc70 har adaptiv farthållare och keyless iaf
Att inte behöva ta fram nyckeln tycker jag är praktiskt. Resten av punkterna på din lista förhåller jag mig likgiltig eller svagt negativ till. Men jag tror inte att de gör bilen mycket dyrare. Och jag vet inte om de ofta går sönder.P PHPersson skrev:- Elektrisk knapp för att öppna dörren (dold mekanisk sådan).
- avsaknad av bilnyckel
- elektriskt öppningsbart handskfack
- elektriskt infällbara handtag
- elektriskt öppningsbara dörrar
- elektriskt öppningsbar laddlucka
- allt är busstyrt
- elektriskt in/utfällbar dragkrok
- behov av skärm för att kunna köra bilen
- keyless
Min erfarenhet är att just handtagen ofta går sönder på både Tesla och Mercedes. Övriga vet jag inte. Elektriskt knapp för dörrarna tycker jag är riskabelt ur säkerhetsskäl och ser heller inte nyttan med det.A Avemo skrev:
I övrigt vill jag gärna ha allt
Fast en ”vanlig” bilnyckel är trevligt, att slippa dutta med kreditkort på B stolpen och även inne i bilen om man lånar / lånar ut.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Hade du många trasiga handtag på dina Teslor? Bara nyfiken.P PHPersson skrev:Min erfarenhet är att just handtagen ofta går sönder på både Tesla och Mercedes. Övriga vet jag inte. Elektriskt knapp för dörrarna tycker jag är riskabelt ur säkerhetsskäl och ser heller inte nyttan med det.
I övrigt vill jag gärna ha allt
Fast en ”vanlig” bilnyckel är trevligt, att slippa dutta med kreditkort på B stolpen och även inne i bilen om man lånar / lånar ut.
Jag har kört Tesla i 10 år (2 Model S och 1 Y) utan ett enda problem med några handtag. Men visst har jag hört att det varit problem med de yttre handtagen på Model S, man inga andra modeller.
Jag skulle få spader om jag var tvungen att gå tillbaka till vanlig nyckel. Väldigt bekvämt att inte behöva fippla med någonting alls för att låsa upp dörren. Bara gå fram till bilen som låser upp när man tar i handtaget.
Har svårt att se något negativt med att nudda B-stolpen med nyckelkortet om man lånar/lånar ut en bil, i jämförelse med att använda vanlig nyckel. Och man behöver inte dutta med något kort inne i bilen om man trampar på bromspedalen inom 2 minuter efter dörröppning.
Det borde vara lag på mekaniska dörrhandtag invändigt på samtliga dörrar av säkerhetsskäl. Teslas lösning på Model 3 och Y är bara korkad. Men det är bara mina åsikter.
Tack och är det inte nivå 2 som då Tesla har, men vilket som så har den mera funktioner än en V70-modellen.👍Och väljer man en V70 är man inte ännu redo för en elbil.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Har begränsad erfarenhet av Teslas autopilot, men den är väl mer jämförbar med de allra senaste volvo bilarna. Viktigast är att adaptiva farthållaren funkar bra.A AndersS skrev: