K
Satsuki Satsuki skrev:
Intressant fundering, men varför förutsätts det frisk att alla vill ha en BMW? Jag betvivlar starkt att det är drömbilen för alla, och ffa om man valt Tesla framför Audi, VW etc.
Jag tänker att om man valt Tesla är det för att man vid valet av bil prioriterar andra saker än ”känsla”, märke i fronten etc.

Inte första gången detta kommer upp i tråden, så jag är genuint nyfiken….
Tror du tolkar det jag skriver felaktigt: "Som kan tänka sig att köpa en BMW istället för en Tesla " är inte samma sak som att jag menar att "BMW är drömbilen för alla" 🙂

Tror det finns många som gärna skulle köpa elbilar av andra märken än Tesla t ex BMW, Mercedes, Audi, Volvo o s v. Problemet har varit att ingen av dessa märken har erbjudit bilar som varit konkurrenskraftiga mot Teslas - främst när det gäller räckvidd. Nu när det dyker upp bra elbilar som kan konkurrera från t ex BMW tror jag att många kommer att köpa andra märken istället för Tesla. Speciellt nu när Musk inte längre har samma "genistatus" hos många.

/Krille

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
K Krille4 skrev:
Tror du tolkar det jag skriver felaktigt: "Som kan tänka sig att köpa en BMW istället för en Tesla " är inte samma sak som att jag menar att "BMW är drömbilen för alla" 🙂

Tror det finns många som gärna skulle köpa elbilar av andra märken än Tesla t ex BMW, Mercedes, Audi, Volvo o s v. Problemet har varit att ingen av dessa märken har erbjudit bilar som varit konkurrenskraftiga mot Teslas - främst när det gäller räckvidd. Nu när det dyker upp bra elbilar som kan konkurrera från t ex BMW tror jag att många kommer att köpa andra märken istället för Tesla. Speciellt nu när Musk inte längre har samma "genistatus" hos många.

/Krille
Jag är inte helt övertygad, SÅ överlägsna är inte Tesla…

Jag ser bilar lite som telefoner; vissa gillar iPhone och då köper man en iPhone. Vill man ha Samsung köper man det. Har man inte råd med en ny iPhone köper man en begagnad eller äldre modell. Tvivlar på att folk köper iPhone i väntan på att Nokia eller något annat märke ”kommer ikapp”.
Vill man ha en volvo köper man det, många verkar gilla Kia, då köper de en EV6/9. Hade varit intressant att se statistik på hur många som köper samma bilmärke igen 🤔

Sedan tror jag absolut att det finns de som helst vill ha något speciellt och ”nöjer” sig med något annat. Typ vill ha en Porsche Tycan elbil (🙋🏼‍♀️) men inser att den är både snordyr och opraktisk och därför hamnar på listan över drömbilar (dvs något man vill ha men sannolikt aldrig kommer köpa🫣), men det är kanske en annan sak…

Men jag är ganska pragmatisk och praktisk. Jag tror att majoriteten av bilägare är oerhört mycket mindre intresserade av bilar än de som diskuterar i denna tråd….
Många vill ha en elbil som är enkel, driftsäker, alltid fungerar och som kommer rimligt långt på en laddning. De flesta milen för de flesta kommer nog från pendling till och från jobb, då är det kanske mindre intressant om bilen rullar 58 mil eller 45 enl WLTP.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Elektrisk EU moppe kanske vore något? Räckvidden skulle kunna bli rätt så lång.
De flesta köra säkert 90% av sina resor i 50 eller under ändå.
Läste att vi kör 90% av resorna ensamma så 2 säten räcker och blir över.
Kan ta lite extra tid vissa resor men det är bara att planera lite bättre så är det inga problem heller.
Vikten låg, mindre batterier, mindre motorer, mindre av det mesta och nästan alla skulle klara sig med det. Perfekt

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Elektrisk EU moppe kanske vore något? Räckvidden skulle kunna bli rätt så lång.
De flesta köra säkert 90% av sina resor i 50 eller under ändå.
Läste att vi kör 90% av resorna ensamma så 2 säten räcker och blir över.
Kan ta lite extra tid vissa resor men det är bara att planera lite bättre så är det inga problem heller.
Vikten låg, mindre batterier, mindre motorer, mindre av det mesta och nästan alla skulle klara sig med det. Perfekt
Man ska inte tro på allt man läser, vi har:
* 10% med hästsläp
* 20% med fullt i en kombi
* 80% med två passagerare
* 20% med flera än två i bilen
* och läser man då statistik som fan läser bibeln så skulle en tvåsitsig bil vara perfekt utifrån mestadels användande.😇
Utan att ta hänsyn till komfort, mm.
Nää, utgå från vad ni vill ha och era behov, inte vad andra tycker.😉

• Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
Såg idag en Tesla Model 3 LR gå för 159' på KVD, visst går det att få lång räckvidd för rimliga pengar

Fairlane
A AndersS skrev:
Man ska inte tro på allt man läser, vi har:
* 10% med hästsläp
* 20% med fullt i en kombi
* 80% med två passagerare
* 20% med flera än två i bilen
* och läser man då statistik som fan läser bibeln så skulle en tvåsitsig bil vara perfekt utifrån mestadels användande.😇
Utan att ta hänsyn till komfort, mm.
Nää, utgå från vad ni vill ha och era behov, inte vad andra tycker.😉
Nja, med 80% med två passagerare, låter en tvåsitsig bil verkligen inte perfekt. 😉

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Sedan är det ju så att oavsett hur mycket pengar man sparar är man glad den dagen man sitter i en Volvo EX90 istället för en Renault Zoe när man krockar, kanske så nära som 1 kilometer hemifrån. Har ens någon dött i en XC90, eller gällde det bara USA?
Pengarna man sparar har man i vilket fall ingen nytta av efter krocken.

Tillägg: Jag tänker att en rimlig kompromiss mellan pris och krocksäkerhet går vid ID4 och Tesla Y. Mindre känns fel att åka i ute på vägarna.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Såg idag en Tesla Model 3 LR gå för 159' på KVD, visst går det att få lång räckvidd för rimliga pengar
Ja men en Volvo V70 för 50k är ju grymt bekvämare att åka i, så varför lägga 100k mer?

B bhus2021 skrev:
Ja men en Volvo V70 för 50k är ju grymt bekvämare att åka i, så varför lägga 100k mer?
För att man vill ha en elbil

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Storsockret
B bhus2021 skrev:
Smaken är som baken, men en V70 för 50k kommer vara gammal, ha gått långt, vara omodern sett till funktioner. Man får leta rätt mycket efter ett bra exemplar. Jag tror att en Model 3 för 160k är ett relativt säkert köp, förmodade mil till trots. Det är min bild iallafall.

Sen är det här med vad som är bekvämt väldigt subjektivt, jag sitter bekvämare i Model 3 än i XC70, däremot är det trevligare insteg i den senare såklart.

Storsockret Storsockret skrev:
Smaken är som baken, men en V70 för 50k kommer vara gammal, ha gått långt, vara omodern sett till funktioner. Man får leta rätt mycket efter ett bra exemplar. Jag tror att en Model 3 för 160k är ett relativt säkert köp, förmodade mil till trots. Det är min bild iallafall.

Sen är det här med vad som är bekvämt väldigt subjektivt, jag sitter bekvämare i Model 3 än i XC70, däremot är det trevligare insteg i den senare såklart.
Håller med, skönare stolar i Teslan tycker jag nog. Men visst, XC70n är lite tystare, högre och har högre markfrigång och lite mer lättlastat bagage

Rabbithole Rabbithole skrev:
För att man vill ha en elbil
Har Teslan förarassistans i den modellen, för det har inte en V70?

Själv väntar jag på konverterings-satser så att jag kan bygga om min gamla underbara Subaru från -04 till eldrift.

Anledningen till att det för mig är totalt ointressant med elektrisk drift är att det enbart finns tillgängligt i dagens jä*la missfoster till bilar.

Hade någon tillverkare satsat på att bygga någorlunda normala bilar med el-drift utan allt tingel-tangel och krims-krams som dagens bilar är bredd-fulla med så hade kanske priserna kunnat pressas ner till mer humana nivåer?
Finns inte en chans i hel*etet att jag ens för en sekund skulle överväga att lägga 3-4 årslöner på en bil, oavsett hur bra den är.

• Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Subaru Solterra?

K Kasken skrev:
Hade någon tillverkare satsat på att bygga någorlunda normala bilar med el-drift utan allt tingel-tangel och krims-krams som dagens bilar är bredd-fulla med så hade kanske priserna kunnat pressas ner till mer humana nivåer?
Jag tror att allt tingel-tangel och krims-krams är förhållandevis billigt. Men tillverkarna använder det för att försöka motivera det höga priset som främst kommer av dyra batterier och stora utvecklingskostnader. Kanske kommer det bilar med enklare inredning och färre funktioner. Men jag skulle inte räkna med att de blir mycket billigare för det.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.