Storsockret
På vintern brukar jag ha den inkopplad så den kör uppvärmningen via laddaren.

K
D djac skrev:
Annars skulle jag slå ett slag för begagnat, ska man ändå lägga de pengarna så börjar man närma sig en beg Taycan, EQS, EQE definitivt.
Håller helt klart med och ska man köpa privat finns många intressanta alternativ som är 3-4 år gamla och har kommit ned ordentligt i pris.

EQS och EQE är intressanta alternativ och även EQB med få mil och priser på ca 350 kkr-400 kkr. E-tron 55 har fallit ordentligt i pris och för 350-400 kkr känns den riktigt prisvärd, en stor och komfortabel SUV som med det större batteriet har ganska ok räckvidd trots den höga förbrukningen. Även Q8 E-tron har kommit ned till ca 500 kkr och då får man en nästan ny bil. BMW iX börjar också komma ned en bit under 500 kkr men vet inte riktigt om prisskillnaden mot E-tron går att motivera. Tesla Model S med de större batterierna (100D/LR) är oförskämt "billiga" - bra räckvidd och laddnätverk och helt ok utrymmen även för en familj. Kan man tänka sig att gå upp till ca 600 kkr kan man få en Taycan.

Alla bilar ovan har fallit mycket i värde sedan de var nya och jag gissar att värdeminskningen kommer att börja plana ut. Nackdelen med alla ovanstående är att försäkringen är riktigt dyr och att reparationer snabbt blir dyra. Tycker dock rädslan för dyra reparationer av elbilar känns lite överdriven då de flesta försäkringar har maskinskada upp till 10 år/15 000 mil.

/Krille

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
K Krille4 skrev:
Håller helt klart med och ska man köpa privat finns många intressanta alternativ som är 3-4 år gamla och har kommit ned ordentligt i pris.

EQS och EQE är intressanta alternativ och även EQB med få mil och priser på ca 350 kkr-400 kkr. E-tron 55 har fallit ordentligt i pris och för 350-400 kkr känns den riktigt prisvärd, en stor och komfortabel SUV som med det större batteriet har ganska ok räckvidd trots den höga förbrukningen. Även Q8 E-tron har kommit ned till ca 500 kkr och då får man en nästan ny bil. BMW iX börjar också komma ned en bit under 500 kkr men vet inte riktigt om prisskillnaden mot E-tron går att motivera. Tesla Model S med de större batterierna (100D/LR) är oförskämt "billiga" - bra räckvidd och laddnätverk och helt ok utrymmen även för en familj. Kan man tänka sig att gå upp till ca 600 kkr kan man få en Taycan.

Alla bilar ovan har fallit mycket i värde sedan de var nya och jag gissar att värdeminskningen kommer att börja plana ut. Nackdelen med alla ovanstående är att försäkringen är riktigt dyr och att reparationer snabbt blir dyra. Tycker dock rädslan för dyra reparationer av elbilar känns lite överdriven då de flesta försäkringar har maskinskada upp till 10 år/15 000 mil.

/Krille
Ja, jag kan ju inte se in i framtiden men ett tag var elbilar för dyra begagnade, nu är de för billiga, min gissning är att detta inte kommer vara för evigt och om man är sugen så känns det som ett bra tillfälle att slå till.

• Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
ID4 GTX och Model Y LR ligger runt 300' sträcket nu också för 2021 modeller

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jag kan ju inte se in i framtiden men ett tag var elbilar för dyra begagnade, nu är de för billiga, min gissning är att detta inte kommer vara för evigt och om man är sugen så känns det som ett bra tillfälle att slå till.
Håller med om att de var för dyra tidigare. Jag tror de kommer vara fortsatt billiga då teknikutvecklingen och konkurrensen ökar. Ungefär som hemelektronik som blir bättre för varje år till samma prislapp vilket gör begagnat billigt.

J
...håller med men samtidigt tror jag inte på domedagsprofeterna som vill mena att elbilar blir värdelösa... komplexa bilar med mycket elektronik, luftfjädring och dyr försäkring blir med åren inte så attraktiva då de är dyra att hålla igång. Men vanliga svenssonelbilar kommer sannolikt vara värda endel då de mot en fossilbil går att spara in 20-30.000 i bränsle per år, så kan man hoppas de håller ett par år till och att förlusten om den havererar helt är i paritet med ett par års besparingar så kommer de att gå att sälja. Även en gammal fossilbil kan få växellådsras som gör att man skrotar en bil för 100.000.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Håller med om att de var för dyra tidigare. Jag tror de kommer vara fortsatt billiga då teknikutvecklingen och konkurrensen ökar. Ungefär som hemelektronik som blir bättre för varje år till samma prislapp vilket gör begagnat billigt.
Ja men det tycker jag är samma som fossilbilar, efter några år sker en normalisering av priserna, då skiljer det mindre mellan premium och normalbilen, dvs det som betalades extra för utrustning och lite högre kvalitet försvinner. Man kan väl säga att det som prissätts är ett bruksvärde och just nu tycker jag att priserna ligger under det och gissar att det kommer korrigeras.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det tycker jag är samma som fossilbilar, efter några år sker en normalisering av priserna, då skiljer det mindre mellan premium och normalbilen, dvs det som betalades extra för utrustning och lite högre kvalitet försvinner. Man kan väl säga att det som prissätts är ett bruksvärde och just nu tycker jag att priserna ligger under det och gissar att det kommer korrigeras.
Jo detta gäller även fossilbilar. Under pandemin alldeles för högt prissatta begagnat och nu är det mer som innan igen. Utveckling går dock snabbare på elbilarna med lägre tillverkningskostnad och bättre batterier.

Själv tycker jag detta är positivt då jag köper begagnad premiumbil. Värdetappet fortsätter under mitt ägande men inte lika drastiskt.

Nicke Nyfiken
S sinuslinus skrev:
Är det bara jag som har bilen inkopplad jämt? Verkar så när man läser kommentarerna i alla fall. Laddade typ en gång i vecka när bilen var ny men sen kom Tibbers grid rewards så nu kopplar vi in bilen varje dag så att vi laddar billigare när nätet behöver balanseras.
Intressant. Jag går själv i tankarna på att skaffa detta.
Är det stora pengar i grid rewards?
Laddar man på natten så är det oftast ganska låga priser på elen så vinsten är inte så många ören per kWh. Antar att det är grid rewards som genererar största vinsten.

Min fundering är hur hälsosamt det är för ombordladdaren i bilen med en massa cykler på/av. Jag har läst en del om folk vars ombordladdare har gått sönder och i nästan alla fall har man haft fasbalansering, effektvakt eller annan utrustning som gör att det blir många på/av medan bilen laddar.

Om jag tolkar dina bilder rätt så har du 6 på/av för att få i ca 30 kWh. När du tidigare laddade typ 1 gång i veckan kanske du laddade 60 kWh på en laddning. Det skulle innebära att du nu har 12 ggr så många på/av på ombordladdaren för samma mängd energi. Jag förstår att antalet cykler varierar, men mellan tummen och pekfingret.

Ett byte av ombordladdare verkar kosta mellan 25.000 och 35.000 kronor. Så frågan är hur lång tid det tar att tjäna in den summan på grind rewards, om det skulle hända?

Kanske är jag onödigt orolig för trasig ombordladdare, men det verkar inte helt ovanligt när man söker på nätet.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Kanske är jag onödigt orolig för trasig ombordladdare, men det verkar inte helt ovanligt när man söker på nätet
Beror nog på att de som inte haft problem med ombordladdaren inte postat om det på internet :-)

Har ett tiotal vänner och kanske 40 kollegor med elbil av allehanda slag och aldrig hört om problem med ombordladdaren p g a frelventa från/till. Amdra problem som isbildning som försvårar vardagen har jag dock hört många.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Laddar man på natten så är det oftast ganska låga priser på elen så vinsten är inte så många ören per kWh. Antar att det är grid rewards som genererar största vinsten.

Min fundering är hur hälsosamt det är för ombordladdaren i bilen med en massa cykler på/av. Jag har läst en del om folk vars ombordladdare har gått sönder och i nästan alla fall har man haft fasbalansering, effektvakt eller annan utrustning som gör att det blir många på/av medan bilen laddar.

Om jag tolkar dina bilder rätt så har du 6 på/av för att få i ca 30 kWh. När du tidigare laddade typ 1 gång i veckan kanske du laddade 60 kWh på en laddning. Det skulle innebära att du nu har 12 ggr så många på/av på ombordladdaren för samma mängd energi. Jag förstår att antalet cykler varierar, men mellan tummen och pekfingret.

Ett byte av ombordladdare verkar kosta mellan 25.000 och 35.000 kronor. Så frågan är hur lång tid det tar att tjäna in den summan på grind rewards, om det skulle hända?

Kanske är jag onödigt orolig för trasig ombordladdare, men det verkar inte helt ovanligt när man söker på nätet.
Aldrig hört en laddare som gett upp. ICCU eller det som laddar lågvolten från högvolten är ju ett problem för många och mestadels Kia och Hyundai.

Facit kommer väl om några år.

D

Detta är väl ganska typiskt, ett fall av confirmation bias, familjen har precis köpt beg bilar och för varje modell sökte jag efter typfel för att inte bli överraskad, oavsett vilken bil vi tittade på så kunde jag leta upp allvarliga fel och mina sökningar på internet bekräftade alltid mina farhågor, alla bilar blev tickande ekonomiska bomber.

Sen tog jag ett snack med en verkstad som skrattade lite åt mig och satte saker i perspektiv.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J
D djac skrev:
oavsett vilken bil vi tittade på så kunde jag leta upp allvarliga fel och mina sökningar på internet bekräftade alltid mina farhågor, alla bilar blev tickande ekonomiska bomber.
Det är livsfarligt att läsa på forum eller att själv jobba med kvalitetsproblem. Man får höra om allt som kan skita sig och tror som sagt att allt är tickande bomber.

Med det sagt så tror jag att det ÄR stor skillnad mellan olika modeller och märken och att det finns riktigt dåliga konstruktioner man verkligen ska undvika.

Jag har inte grid awards (tror jag?), men haft tibber och elbilsladdning i kring 5 år. Som det funkat så verkar den inte hålla på och slå av och på laddning utan när den börjar ladda så laddar den klart. OM den skulle börja "fjutta" tror jag det är klart dåligt, då min bild är att effektiviteten på laddningen påverkas tydligt av värmen i batteriet och att många bilar jobbar med värme och kylning under laddning, som då, om man fjuttar, sannolikt inte blir optimal. Så, även om laddaren nu håller så skulle jag inte vilja ha sådan "dynamisk" laddning. Ett avbrott i laddning är ok, eller att effekten skulle kunna dras ned något (osäker om det går att göra under laddning?), men inte typ var 5e minut...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G
S sinuslinus skrev:
Är det bara jag som har bilen inkopplad jämt? Verkar så när man läser kommentarerna i alla fall. Laddade typ en gång i vecka när bilen var ny men sen kom Tibbers grid rewards så nu kopplar vi in bilen varje dag så att vi laddar billigare när nätet behöver balanseras.
Gjorde samma sak tills min laddlucka gick sönder och blev lite jobbig att öppna efter jag lagade den med tejp..

Satsuki
K Krille4 skrev:
Tror det är många som kan tänka sig att köpa en BMW istället för en Tesla även till lite högre pris. Speciellt om det gäller tjänstebil.

/Krille
Intressant fundering, men varför förutsätts det frisk att alla vill ha en BMW? Jag betvivlar starkt att det är drömbilen för alla, och ffa om man valt Tesla framför Audi, VW etc.
Jag tänker att om man valt Tesla är det för att man vid valet av bil prioriterar andra saker än ”känsla”, märke i fronten etc.

Inte första gången detta kommer upp i tråden, så jag är genuint nyfiken….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.