391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag måste ändå skratta när jag läser ditt meddelande…D djac skrev:
Det är så dålig svenska / meningsbyggnad att jag faktiskt inte förstår vad du skriver. Menar du att elbilar oftast går längre än en fossilbil? Eller att en fossilbil i vissa lägen tar längre tid att ladda än en elbil?
Eller menar du kort och gott att fossilbilar för det mesta är bäst på allt?
Det beror på vad man menar med "tid". Om den arbetsinsats jag behöver utföra är att stoppa i en sladd när jag kommer hem och dra ur den igen när jag ska åka bort så är det ju väsentligt mycket mindre tid än att svänga in på en mack efter vägen och fylla på på flytande bränsle i 3-5 minuter.Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Fast om man alltid laddar hemma lägger man ju mindre tid på de aktiva handlingar som krävs för att fylla på tanken...
Är det verkligen så? Om vi antar att du stoppar i sladden varje dag och kör c:a 1500mil per år så behöver du tanka c:a var tredje vecka. Så du kanske skall stoppa i och ta ur sladden 17 gånger (förutsatt att du kör några helgdagar också) mot att tanka 3-5 minuter en gång. Kan det verkligen anses ta väsentligt mindre tid?useless skrev:
Då förutsätter vi dessutom att du inte snabbladdar någon gång överhuvudtaget.
Vintertid ska du stoppa i och dra ur sladden till motorvärmaren 17 gånger mellan varje tankning...P PHPersson skrev:Är det verkligen det? Om vi antar att du stoppar i sladden varje dag och kör c:a 1500mil per år så behöver du tanka c:a var tredje vecka. Så du kanske skall stoppa i och ta ur sladden 17 gånger (förutsatt att du kör några helgdagar också) mot att tanka 3-5 minuter en gång. Kan det verkligen anses ta väsentligt mindre tid?
Oavsett vilket så behöver inte en genomsnittlig elbilsägare med möjlighet att ladda hemma lägga ner särskilt mycket tid på att ladda bilen. Troligen mindre tid än ICE-bilsägaren även om man behöver några snabbladdarstopp ibland.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Varför ska man plugga i laddaren om man inte behöver? Man åker ju inte till bensinstationen och fyller upp tanken varje gång man kört?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 742 inlägg
En elbilsägare behöver inte ladda varje dag heller om man inte kör 30mil om dagen, vilket man troligtvis inte gör om man kör 1500mil om året.
30mil på en laddning innebär 50 laddtillfällen. eller 3ggr fler än bensinbilen.
30mil på en laddning innebär 50 laddtillfällen. eller 3ggr fler än bensinbilen.
Varför det? Har inte motorvärmare och har aldrig haft, dieselvärmaren startas med app eller automatiskt precis om elbilens klimatisering. Tror ytterst få kopplar in elektrisk motorvärmare nu för tiden.useless skrev:
Vintertid ska du stoppa i och dra ur sladden till motorvärmaren 17 gånger mellan varje tankning...
Oavsett vilket så behöver inte en genomsnittlig elbilsägare med möjlighet att ladda hemma lägga ner särskilt mycket tid på att ladda bilen. Troligen mindre tid än ICE-bilsägaren även om man behöver några snabbladdarstopp ibland.
Menar du på allvar att du tror att den genomsnittliga elbilsanvändaren lägger mindre tid på att ladda batteriet än fossilbilsföraren att tanka?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Spelar det någon större roll egentligen?
Allt som krävs är en liten beteendeförändring.
Jag kan garantera att någon inbiten hästfantast tyckte att det var poänglöst att ha en bil eftersom det var så krångligt att tanka. Hästen släpper man ju bara ut i hagen och så tankar den sig själv...
Allt som krävs är en liten beteendeförändring.
Jag kan garantera att någon inbiten hästfantast tyckte att det var poänglöst att ha en bil eftersom det var så krångligt att tanka. Hästen släpper man ju bara ut i hagen och så tankar den sig själv...
Varför ställa alla ytterligheter mot varandra som argument, mycket av det påverkar marginellt valet av elbil 2025/26, Jag reagerar bara "lite" ibland när saker påstås som inte stämmer, t.ex. att alla kan välja elbil, osv, utifrån att man inte vet vem jag är och väljer/värderar, utifrån sina egna subjektiva bedömningar.😉😇
Bland det minst objektiva är väl valet av bil.😎
Bland det minst objektiva är väl valet av bil.😎
Redigerat:
Av den enkla anledningen att de flesta vill ha 80% i sitt batteri så man kommer någonstans. Hur många elbilsförare, tror du handen på hjärtat inte stoppar i den varje dag?Dan_Johansson skrev:
När ni elbilsälskare stannar och laddar 40 min så är det positivt för att man vill ändå stanna, ni tycker också det är fantastiskt för att ni skall ändå äta samtidigt och gå på toaletten. Att ni måste ha 18 appar är inget problem för innan dess har ni kollat på chargefinder om Eon eller Recharge är billigast. Skulle laddaren inte fungera så finns det alltid någon annan några mil bort, inga bekymmer.
Men däremot är det så jobbigt att tanka 3-5 minuter var tredje vecka... för det kan ni absolut inte tänka att man gör samtidigt som man fyller på spolarvätska eller köper en korv... Nej nej, det är så sjukt ansträngande att det måste tas upp på ett forum som tidskrävande i livet. Allt för att försvara en kommentar om att elbilar och fossilbilar är bra på olika saker. Nej det kan vi inte acceptera, elbilar är så klart bäst på allt och skall så argumenteras om in i döden.
Spelar ingen roll, poängen återigen är att de är bra på olika saker.Dan_Johansson skrev: