391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det är de nog, de har ofta ganska enkel förarutbildning, rätt mycket korruption och de har mycket admin de jobbar med samtidigt som de kör bilen, svårt hinna med själva körningen.Nicke Nyfiken skrev:
Du har uppenbarligen inte kört mycket bil, eller så är du så förvirrad att du inte ens noterar det uppenbara.Bo.Siltberg skrev:
Har du statistik som visar att månen kan ramla ner i huvudet på dig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Jag konstaterar att du inte har belägg för att lastbilar relativt ofta (i förhållande antalet) orsakar farliga trafiksituationer för att de svänger ut i trafiken så att normala bilister inte hinner bromsa. Jo jag har kört några hundra tusen mil utan att råka ut för ett sådant tillbud, dvs det har aldrig varit något problem att sänka farten i lagom takt.Nicke Nyfiken skrev:
Men detta vill du ändå lösa genom att ge lastbilar typ 500 hk extra, eller förbjuda lastbilar
Man kan sänka hastighetsbegränsningen till 10 km/h också. Eller så kan man acceptera att det finns en liten procent bilförare som inte når upp till normal standard.Alfredo skrev:
Det är mycket man kan göra men det förändrar inte min reflektion kring att det ur trafiksäkerhetssynvinkel rimligen vore bättre om lastbilar snabbare kunde accelerera till önskad hastighet. Förstår inte riktigt varför någon tycker något annat och ser heller inga sakliga argument mot det.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Ja, varför har inte alla bilar 1000 hk och lastbilar 3000 hk. Vad är problemet ??Alfredo skrev:
Det här börjar bli tröttsamt. Du gick ut med att det finns en minimieffekt under vilken det inte är möjligt att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt. Jag säger emot. Om du i stället påstår att det finns sällsynta situationer när en hög motoreffekt kan hjälpa en ur farliga situationer så säger jag inte emot. Det framgår av inlägget du citerade.Nicke Nyfiken skrev:
Om du hade bemödat dig att läst tråden istället för att bara hoppa in i en diskussion så hade du inte kommit med ett så korkat påstående.Bo.Siltberg skrev:
Det jag skrivit är att det finns en nedre gräns för hur slöa/effektsvaga fordon kan vara, sedan blir det trafikfarligt.
Att lastbilar behöver 500 hk extra eller förbjudas, är helt och hållet dina fantasier.
Ja visst är det tröttsamt.A Avemo skrev:Det här börjar bli tröttsamt. Du gick ut med att det finns en minimieffekt under vilken det inte är möjligt att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt. Jag säger emot. Om du i stället påstår att det finns sällsynta situationer när en hög motoreffekt kan hjälpa en ur farliga situationer så säger jag inte emot. Det framgår av inlägget du citerade.
Jag anser att det finns en nedre gräns för hur slö/effektsvagt ett fordon kan vara, sedan blir det en fara i trafiken.
Du säger emot.
Du hävdar att det inte finns någon nedre gräns. Så i princip går det bra att hänga på en husvagn bak på en flakmoppe. Det handlar bara om att chauffören ska anpassa körningen så är det trafiksäkert.
Vi får konstatera att vi har olika syn på vad som är trafiksäkert.
Den tolkningen får du stå för själv. Jag försöker att inte lägga några ord i munnen på dig. Jag önskar att du visar samma hänsyn.Nicke Nyfiken skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag har försökt komma på några situationer där väldigt låg effekt skulle vara en trafikfara, men kan inte komma på några.. kan du ge några exempel?Nicke Nyfiken skrev:
Ja visst är det tröttsamt.
Jag anser att det finns en nedre gräns för hur slö/effektsvagt ett fordon kan vara, sedan blir det en fara i trafiken.
Du säger emot.
Du hävdar att det inte finns någon nedre gräns. Så i princip går det bra att hänga på en husvagn bak på en flakmoppe. Det handlar bara om att chauffören ska anpassa körningen så är det trafiksäkert.
Vi får konstatera att vi har olika syn på vad som är trafiksäkert.
Släpvagn är ju inget bra exempel, för det kan man ju enkelt undvika..
Det närmaste jag kommit på är väldigt korta påfarter, men samtidigt går det ju oftast att vänta tills trafiken minskar och man kommer ut...
Det lustiga är att i Tyskland, där man kör fortare på motorväg, är på och avfarter oftast väldigt mycket kortare än våra, samma motoreffekt där som här.Dan_Johansson skrev:
Jag har försökt komma på några situationer där väldigt låg effekt skulle vara en trafikfara, men kan inte komma på några.. kan du ge några exempel?
Släpvagn är ju inget bra exempel, för det kan man ju enkelt undvika..
Det närmaste jag kommit på är väldigt korta påfarter, men samtidigt går det ju oftast att vänta tills trafiken minskar och man kommer ut...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Jamen då vore väl 3000 hk bra, eller vill du ha 5000 hk? Det vore ju en rejäl fördel. Det vore en fördel om jag fick dubbel lön också, verkligen.Alfredo skrev:
Drömma kan man alltid göra.