Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det jag skrivit är att det finns en nedre gräns för hur slöa/effektsvaga fordon kan vara, sedan blir det trafikfarligt.
Om denna diskussion ska vara meningsfull så du börja med att visa att långsamt accelererande lastbilar faktiskt är en trafikfara. Återkom med belägg. Vi kan inte ta hänsyn till att Malmfräs inte kan bromsa sin Karmann Ghia.

Är väl bra om en elbil då har olika inställbara körlägen ungefär som i vår nuvarande diesel.
Kanske "Eco/slö", Normal och så Sport så kan man välja, på en elbil borde det inte vara svårt att programmässigt styra "gaspedalen" och det finns väl?
Och alla blir nöjda.😂

S
Trafikens grundregel gäller.

A AndersS skrev:
Är väl bra om en elbil då har olika inställbara körlägen ungefär som i vår nuvarande diesel.
Kanske "Eco/slö", Normal och så Sport så kan man välja, på en elbil borde det inte vara svårt att programmässigt styra "gaspedalen" och det finns väl?
Och alla blir nöjda.😂
Det finns på en del, Tesla har sitt chill mode och VW/Skoda/Cupra har begränsat ECO toppfarten till 130km/h

S Snikholt skrev:
Trafikens grundregel gäller.
Vilken är det nu igen?
Störst går först eller Billigast går först?
🤔

• Haha
  • Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och alla blir nöjda.😂
Unece håller på att ta fram regler för att begränsa nya bilars acceleration - Accelerator Control for Pedal Error (ACPE). Bl a för att inte folk ska köra genom väggen i P-hus om dom råkar trycka på fel pedal...
Så i framtiden kommer alla att accelerera ut på motorvägen i samma takt som fullastade långtradare.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Och alla blir nöjda.😂
Har du inget ludicrous mode, då borde ju bilen bli jättesäker? 😅

useless useless skrev:
Unece håller på att ta fram regler för att begränsa nya bilars acceleration - Accelerator Control for Pedal Error (ACPE). Bl a för att inte folk ska köra genom väggen i P-hus om dom råkar trycka på fel pedal...
Så i framtiden kommer alla att accelerera ut på motorvägen i samma takt som fullastade långtradare.
Bara så inte folk, medvetet, missförstår så är ACPE = Acceleration Control for Pedal Error
Dvs det har inte att göra med att begränsa acceleration när man väl kör, tex vid omkörning, utan för att minska risken för fel, framförallt i autonoma eller semi-autonoma fordon.

Sen kan det kanske påverka "dragrace" om det fördröjder fullacc från stillastående, men det går säkert att gå runt med ngn funktion från tillverkarna typ "sport" eller "boost" eller liknande.

https://wiki.unece.org/download/att... Investigation into test procedure.pdf?api=v2

Förhoppningsvis för man till det bra, om det införs: Tyvärr ger inte alltid sådana säkerhets-lagar mer körbara bilar. Att tex behöva ha ett delay på 1-5 sekunder vid utfart från en korsning låter ju inte så trafiksäkert direkt.
Och jag vet inte hur ett, relativt enkelt(?), system ska kunna märka skillnad på en utfart från en parkering och från tex en Stoppskylt/ett rödljus?
Men jag hoppas att detta upptäcks vid remissrundor och senare tester osv

D
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bara så inte folk, medvetet, missförstår så är ACPE = Acceleration Control for Pedal Error
Dvs det har inte att göra med att begränsa acceleration när man väl kör, tex vid omkörning, utan för att minska risken för fel, framförallt i autonoma eller semi-autonoma fordon.

Sen kan det kanske påverka "dragrace" om det fördröjder fullacc från stillastående, men det går säkert att gå runt med ngn funktion från tillverkarna typ "sport" eller "boost" eller liknande.

[länk] (UK) Investigation into test procedure.pdf?api=v2

Förhoppningsvis för man till det bra, om det införs: Tyvärr ger inte alltid sådana säkerhets-lagar mer körbara bilar. Att tex behöva ha ett delay på 1-5 sekunder vid utfart från en korsning låter ju inte så trafiksäkert direkt.
Och jag vet inte hur ett, relativt enkelt(?), system ska kunna märka skillnad på en utfart från en parkering och från tex en Stoppskylt/ett rödljus?
Men jag hoppas att detta upptäcks vid remissrundor och senare tester osv
Tesla har redan ngt liknande tror jag, om du står parkerad och det finns hinder så kan bilen stoppa kraftig acceleration.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Var finns en moderator när man behöver en??🙄

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag följer det här lite passivt idag men känslan är att de som är mest frenetiskt negativa till elbilars räckvidd också är de som ändå inte ska ha en, skälen kan variera men det blir rätt ointressant, det blir lite som när däcksparkare som kör Volvo går in på Autoropa och har åsikter om de olika Ferrarimodellerna i utställningen.

Vi kan väl vuxet konstatera att de elbilar som finns på marknaden redan löser alla behov, utom de hypotetiska, om föraren är normalbegåvad och något anpassningsbar, de är rent utav redan bättre på det mesta.
Jag måste ändå säga att jag lika ofta hör de som gillar elbilar försöka likt religon predika / övetyga att elbilar är det bästa för alla. Kan vi inte bara konstatera att de är bra på, ofta, olika saker. Dessutom tycker man olika, en del föredrar att lyssna på en f1 bil med v6:a, eller en v8 precis som att andra njuter av att det är nästan utan motorljud.

• Älska
Jansson69
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Var finns en moderator när man behöver en??🙄
Två klick bort.
Skärmdump av foruminlägg med rödmarkerade alternativ 'Ignorera användare' och 'Anmäl', samt texten 'Var finns en moderator när man behöver en?'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
P PHPersson skrev:
Jag måste ändå säga att jag lika ofta hör de som gillar elbilar försöka likt religon predika / övetyga att elbilar är det bästa för alla. Kan vi inte bara konstatera att de är bra på, ofta, olika saker. Dessutom tycker man olika, en del föredrar att lyssna på en f1 bil med v6:a, eller en v8 precis som att andra njuter av att det är nästan utan motorljud.
Nja, så enkelt är det ju inte när man beaktar helheten, sen är ju elbilarna bättre på allt, förutom att de i vissa lägen tar längre tid att ladda och går lite kortare men för det mesta är det tvärtom.

• Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
elbilarna [är] bättre på allt
Min är exempelvis bra på att äta däck.

• Haha
  • Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
de i vissa lägen tar längre tid att ladda och går lite kortare men för det mesta är det tvärtom.
Vad menar du med vissa lägen? En elbil tar väl nästintill undantagslöst längre tid att ladda än vad en traditionell bil tar att tanka? På samma sätt har väl de flesta traditionella bilar längre körsträcka fulltankad än vad de flesta elbilar har fulladdade? När är det tvärtom?

• Gilla
robhol och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.