391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Nejdå, det är bara en fråga om hur långt man kan/vill kompromissa. Att jag t.ex. skrev olika släpavikt är att man kan få välja eller kanske typa ned vikten på vagnen för att klara olika körkortsklasser. Var bara ett exempel finns flera men det vet man inte förrän man jämför, t.ex. att idag betala 200-300" mera för en elbil är oacceptabelt. Så därför blir nog nuvarande "dragbilen" den äldsta som vi ägt, men också rullar 2-3 gånger kortare sträcka/år.D djac skrev:
Jag tror att det kommer fortsätta finnas olika typer av fordon som är bra på olika saker, last och dragfordon är en sån nisch, även om vi redan ser allt fler hantverksbilar som är eldrivna, sen är jag alltid nyfiken på hur förändrade ekonomiska regler påverkar folks behov och åsikter men det får vi se, om nu de planerade fossilprishöjningarna verkligen genomförs.A AndersS skrev:Nejdå, det är bara en fråga om hur långt man kan/vill kompromissa. Att jag t.ex. skrev olika släpavikt är att man kan få välja eller kanske typa ned vikten på vagnen för att klara olika körkortsklasser. Var bara ett exempel finns flera men det vet man inte förrän man jämför, t.ex. att idag betala 200-300" mera för en elbil är oacceptabelt. Så därför blir nog nuvarande "dragbilen" den äldsta som vi ägt, men också rullar 2-3 gånger kortare sträcka/år.
Självklart kommer utvecklingen att fortsätta med olika fordon, ny teknik, osv, men det jag svarat på är utifrån 2025 och även närmaste året.
Är ju ingen brådska för det är väl knappt 90% som är fosilbilar fortfarande, lite beroende hur man räknar hybrider, och för de som har krav som idag passar elbil finns det en hel del att välja på funktionsmässigt, sedan återstår frågan vad ekonomin tillåter och hur man värderar. Men det är väl frågan i tråden, kanske flera svar skulle vara "vänta lite för du är kanske inte huvudmålgruppen idag".
Jag kanske ska bättra mig och enbart skriva "du kan vänta att göra bytet till elbil nu ".😉
Är ju ingen brådska för det är väl knappt 90% som är fosilbilar fortfarande, lite beroende hur man räknar hybrider, och för de som har krav som idag passar elbil finns det en hel del att välja på funktionsmässigt, sedan återstår frågan vad ekonomin tillåter och hur man värderar. Men det är väl frågan i tråden, kanske flera svar skulle vara "vänta lite för du är kanske inte huvudmålgruppen idag".
Jag kanske ska bättra mig och enbart skriva "du kan vänta att göra bytet till elbil nu ".😉
Jag ser pengarna som största anledningen och en följd av detta är det smalare utbudet, man går efter volym först och nischerna är dels små volymer och dels skulle det bli dyra fordon, ofta till en målgrupp som inte vill betala, det enda resultatet blir väl där vi är idag.A AndersS skrev:Självklart kommer utvecklingen att fortsätta med olika fordon, ny teknik, osv, men det jag svarat på är utifrån 2025 och även närmaste året.
Jag har själv en bilönskan som jag kan erkänna är nisch, jag skulle gärna vilja ha en fin GT-bil, kan såklart få exakt det jag vill ha på fossilsidan men det blir oerhört dyrt, där blir det billigare på elsidan (minus V8an såklart), så jag skulle säga att det beror enbart på vilket perspektiv man väljer.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
I praktiekn blir detta kanske en rimlig långfärdselbil ?Nötegårdsgubben skrev:
Vem behöver 80 mils räckvidd och väldigt snabb laddning? Skulle jag köra 80 mil, eller ens 60, skulle jag vilja sova eller allra minst knäppa en öl, inte ladda i 20 minuter för att ge mig ut på fem timmars resa till.
Det kan säkert vara en bra bil på många vis, men den kombinationen av batteristorlek och laddhastighet måste ju vara totalt bortkastad minst 363 dagar om året för nästan alla.
En elbil för folk som aldrig kört elbil.
80 mil wltp, dvs ca 50 mil på vintern i Sverige.
Man laddar sen upp den till 80% under färd, och kör troligen inte under 10%.
Så i praktiken blir första sträckan, på vintern, ca 45 mil, sen kan man ladda upp till 40 mil till (snabbt då): Dvs en laddning på väg upp till fjällen eller stugan kan många klara sig på - rätt rimligt om man också betalar ett rimligt pris för bilen då dvs?
(Har haft två olika elbilar, och två olika laddhybrider)
Nej det gäller många som drar släp ofta har du svårt att förstå det?D djac skrev:För den som är i hästsvängen så är det kanske normalt men det är en udda företeelse totalt sett.
Sen kan svaren se lite olika ut, jag själv har kört häst i nästan 20 år men aldrig hamnat där du är, orsaken är att jag inte använder min vanliga bil till detta, antingen har jag haft en tredjebil som varit lämplig, lånat lastbil, eller löst på annat sätt. Jag tycker helt enkelt det blir för skitigt för att orka med att ta min vanliga.
Extremupplevelsen var när vi skulle samåka till tävling och de andra dyker upp i en en vecka gammal Q7, med finaste mockaklädsel, lämplig bil på alla sätt, förutom i mina ögon, det var dessutom kraftigt regn, sadlar och höpåsar där bak och en gyttjeåker att ställa upp på...
Tack för omtanken men vad får dig att tro att det är så?J Jansson69 skrev:
Det är stor skillnad på vanlig släpanvändning och det som diskuterats här, hästsläp, och det är för det senare som det är svårt att hitta en elbil som är likvärdig med fossil.
Om det varit allt du skrev hade jag inte protesterat. Men nu skrev du att de behöver olika kraftiga motorer för att vara trafiksäkra.Nicke Nyfiken skrev:
Du tog det även vidare med följande exempel.
Ja jag tror att det bara är att anpassa körningen så att det blir säkert.Nicke Nyfiken skrev:
Sedan hade vi följande citat:
Jag är med på att det kan finnas sällsynta tillfällen när en hög motoreffekt gör skillnaden mellan att ta sig ur en genom oaktsamhet skapad situation och att krocka till följd av den. Men jag vidhåller att ditt exempelekipage om det existerade skulle vara möjligt att framföra säkert. Det är vad jag argumenterar för.Nicke Nyfiken skrev:
Bra att vi är överens om något då.Nicke Nyfiken skrev:
Jag behöver inte skaplig motoreffekt för att undvika att krocka men exempelvis en hel del omkörningar går att genomföra på ett säkert och hänsynsfullt sätt med någorlunda potent motor men med en motorsvag bil måste man avstå. Det är en anledning till att jag känner mig obekväm i alltför motorsvaga bilar.A Avemo skrev:
Vi har väl alla någon gång svurit över bilen som sakta segar sig förbi och upptar hela omkörningssträckan för att köra om en bil? Jag vill inte vara en sådan förare.
Fast som du säger så vänjer man sig, i min ungdom så körde jag leveransbil, motorsvag, tungt lastad med stort skåp, man får bara ligga lugnt och åka med iställetAlfredo skrev:
Jag behöver inte skaplig motoreffekt för att undvika att krocka men exempelvis en hel del omkörningar går att genomföra på ett säkert och hänsynsfullt sätt med någorlunda potent motor men med en motorsvag bil måste man avstå. Det är en anledning till att jag känner mig obekväm i alltför motorsvaga bilar.
Vi har väl alla någon gång svurit över bilen som sakta segar sig förbi och upptar hela omkörningssträckan för att köra om en bil? Jag vill inte vara en sådan förare.
Du står fast vid att bristen på accelerationsförmåga inte kan påverka trafiksäkerheten.A Avemo skrev:Om det varit allt du skrev hade jag inte protesterat. Men nu skrev du att de behöver olika kraftiga motorer för att vara trafiksäkra.
Du tog det även vidare med följande exempel.
Ja jag tror att det bara är att anpassa körningen så att det blir säkert.
Sedan hade vi följande citat:
Jag är med på att det kan finnas sällsynta tillfällen när en hög motoreffekt gör skillnaden mellan att ta sig ur en genom oaktsamhet skapad situation och att krocka till följd av den. Men jag vidhåller att ditt exempelekipage om det existerade skulle vara möjligt att framföra säkert. Det är vad jag argumenterar för.
Bra att vi är överens om något då.
Har du aldrig funderat på varför det relativt ofta (i förhållande antalet) är just lastbilar som orsakar farliga trafiksituationer när de kör ut i korsningar och gör att andra som har företräde måste bromsa för att undvika en kollision.
Beror det enbart på att lastbilschaufförer är mycket sämre förare än andra i trafiken, eller kan det möjligen ha att göra med den låga accelerationsförmågan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Har du statistik som visar det?Nicke Nyfiken skrev:
eller på bilister som kör för fort i kombination med dålig uppmärksamhet.Nicke Nyfiken skrev:
Månen kan ramla ned i huvudet på oss också...Nicke Nyfiken skrev: