391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Nja, inte riktigt sant, men lägg till att det kan bli till betydligt högre pris/kostnad, våra krav blir fortfarande mycket dyrare att uppfylla i en elbil och det har vi redan varit överens om i den andra tråden om elbilar.😉 ID7 böjar närma sig men saknar lite.D djac skrev:
Om du tycker det så är det så för dig men jag är annars ganska tolerant gällande olika bilmärken och har sedan länge insett att man har lite olika preferenser och att de flesta är rätt ok, med lite olika egenheter.J Jansson69 skrev:
För de flesta av oss är exempelvis ekonomin en stor faktor, man försöker helt enkelt ticka så många boxar man kan för den budget man anser sig kunna sätta och det har jag respekt för.
För att komma tillbaks till räckvidd och laddning så kan den i princip bli hur lång som helst och hur snabb som helst men detta balanseras hela tiden mot ekonomi, så enkelt är det. Att det sen inte händer offentligt är ointressant för mig, detta är enda skälet till att det inte finns en 200 mils-bil på marknaden, den skulle bli för dyr helt enkelt.
Kanske, eller tvärtom, skulle du utgå från elbilskarakteristik så blir fossilbilen för dyr, det finns ju många egenskaper där som blir svåra att lösa. Den diskussionen kan ju aldrig ta slut eftersom alternativen skiljer sig åt på såna sätt att det blir svårt för bägge att bli likvärdiga.A AndersS skrev:
Inte tvärtom för oss, jag utgår från våra behov om du minns diskussionen för 1-2 år sedan och att det då inte fanns någon motsvarande elbil om man inkluderade ekonomi. Närmast idag är ID7 GTX men klarar inte dragvikten och ser inte oss som måste dra hästkärra som försumbara. Så det jag reagerade på var skrivningen "de elbilar som finns på marknaden redan löser alla behov, utom de hypotetiska", där pris/kostnad måste tas med och blir då inte hypotetiskt.D djac skrev:
Jag ”måste” ha minst 400hk och kunna tanka hemma, ligger ingen mack på vägen och jag kan inte hålla på och ändra mina rutter hela tiden.A AndersS skrev:Inte tvärtom för oss, jag utgår från våra behov om du minns diskussionen för 1-2 år sedan och att det då inte fanns någon motsvarande elbil om man inkluderade ekonomi. Närmast idag är ID7 GTX men klarar inte dragvikten och ser inte oss som måste dra hästkärra som försumbara. Så det jag reagerade på var skrivningen "de elbilar som finns på marknaden redan löser alla behov, utom de hypotetiska", där pris/kostnad måste tas med och blir då inte hypotetiskt.
Det kommer liksom ingenstans
Snälla. låt oss hålla oss till vanliga behov hos oss bilägare eller så förstod jag inte ditt inlägg.D djac skrev:
Vill någon ha det du skriver, japp det deras önskemål inget jag reflekterar över eller kommenterar.
Vårt behov är inte ovanligt, många i vår bekantskapskrets har detsamma utifrån de också är hästägare.
Skickar våra behov i repris, en stor kombi då vi har större hund och ofta mycket packning, hästägare och behov att dra kärra 1500-1800kg, AWD, minst 40 mil utan att behöva ladda, kör ca 1300 mil/år mestadels landsväg med den bilen. Misstänker att antal laddplatser blir färre med kärran påkopplad och helst lite skugga, ev. måste körkort utökas, osv.
Senast jag kollade priser och jämförde nya bilar hamnade elbilen ett antal hundra tusen högre i inköp.
För den som är i hästsvängen så är det kanske normalt men det är en udda företeelse totalt sett.A AndersS skrev:Snälla. låt oss hålla oss till vanliga behov hos oss bilägare eller så förstod jag inte ditt inlägg.
Vill någon ha det du skriver, japp det deras önskemål inget jag reflekterar över eller kommenterar.
Vårt behov är inte ovanligt, många i vår bekantskapskrets har detsamma utifrån de också är hästägare.
Skickar våra behov i repris, en stor kombi då vi har större hund och ofta mycket packning, hästägare och behov att dra kärra 1500-1800kg, AWD, minst 40 mil utan att behöva ladda, kör ca 1300 mil/år mestadels landsväg med den bilen. Misstänker att antal laddplatser blir färre med kärran påkopplad och helst lite skugga, ev. måste körkort utökas, osv.
Senast jag kollade priser och jämförde nya bilar hamnade elbilen ett antal hundra tusen högre i inköp.
Sen kan svaren se lite olika ut, jag själv har kört häst i nästan 20 år men aldrig hamnat där du är, orsaken är att jag inte använder min vanliga bil till detta, antingen har jag haft en tredjebil som varit lämplig, lånat lastbil, eller löst på annat sätt. Jag tycker helt enkelt det blir för skitigt för att orka med att ta min vanliga.
Extremupplevelsen var när vi skulle samåka till tävling och de andra dyker upp i en en vecka gammal Q7, med finaste mockaklädsel, lämplig bil på alla sätt, förutom i mina ögon, det var dessutom kraftigt regn, sadlar och höpåsar där bak och en gyttjeåker att ställa upp på...
Kanske det, men trots allt finns det olika behov, så jag hävdar fortfarande att det är felaktigt att påstå att "de elbilar som finns på marknaden redan löser alla behov, utom de hypotetiska".D djac skrev:
Och olika lösningar, du valde en tredjebil och vi vill inte ha en tredje bil...😉
Ja men precis det jag menar, du har ett ganska ovanligt problem som du vill ha löst på bara ett sätt och då är det naturligt att du till sist bara ser en lösning.A AndersS skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Faktum är att Chevrolet Silverado EV löser ditt fall...A AndersS skrev:
(Förutom att du får ta C-kort och betala en arm och ett ben för att få en)