391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Nja det beror på. Om lastbilen svänger ut för nära bilen som redan färdas på vägen så det inte går att bromsa ner från tex 90 är väl inte föraren av personbilen vållande?L Liljeros skrev:Jag pratar om fordon som kan komma upp i motorvägens rekommenderade hastighet. Det kan inte LGF, det är inte tillåtet att ligga i för låg fart utan anledning men på landsväg går det t.ex. bra med LGF. Däremot tillfälligt göra det under acceleration är ur lagens mening inte olagligt. Om en bil kör in i en lastbil som accelererar långsamt är det ju bilen som är vållande vilket betyder att det trafikfarliga är människor som inte klarar av att anpassa hastigheten och hålla avstånd.
I en sådan situation är det iofs inte främst accelerationen som är problemet.
Jag kan också bli frustrerad av långsamma fordon i trafiken men att sträcka sig till att det är trafikfarligt är fel.Nicke Nyfiken skrev:
Helt befängt att folk argumenterar för att bristande accelerationsförmåga inte över huvud taget skulle kunna påverka trafiksäkerheten.
Ibland undrar man om folk verkligen har varit ute i trafiken...🙄
Snart kommer det säkert att argumenteras för att bristande bromsförmåga inte heller påverkar trafiksäkerheten. Det handlar bara om att planera sin körning.
Om en EPA ligger och kör i 30 bakom ett skymt krön är det inte EPAn som är trafikfarlig utan den förare som inte anpassar farten till situationen.
Bromsförmåga är nödvändigt för att hantera oförutsedda händelser, vilt är ett exempel.
Vi diskuterar inte olagligt utan trafikfarligt!L Liljeros skrev:
Men orsaken till faran är ju uppenbar en långsamt accelererande lastbil!L Liljeros skrev:
Ursprungsfrågan som jag svarade på var:
Ja alla fordon som behöver längre sträcka för att komma upp i fart är trafikfarliga, och är det en lastbil så blir ju risken och faran därefter för att det är ett tungt fordon, så ja lastbilar är trafikfarliga och står för en stor del av alla allvarliga olyckor vilket i min värld är ganska logiskt..L Liljeros skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tror du drar fel slutsatser, åtminstone vad gäller mig. Jag kör oftast fortare än en stor del av övrig trafik, men jag ser inte långsammare fordon automatiskt som en trafikfara. Dels har jag ögon, dels rutin att förutse, dels en gaspedal att reglera hastigheten och dels en bromspedal om jag behöver reglera hastigheten kraftigare.J Jansson69 skrev:
Dvs är jag ett långsamt fordon förutser jag vad som kan hända. Jag vet att lastbilen som står och letar lucka inte kan vänta i 2 timmar så han kommer ta den luckan som kommer. Jag lättar på gasen och kan ge en helljusblink för att släppa in honom.
Det finns som jag ser det två scenarios
- Fordonet kör ut så jag utan problem hinner bromsa
- Fordonet kör ut så jag inte hinner bromsa
I det andra fallet spelar det mindre roll om fordonet kan accelerera hastigt eller inte. Visst, om föraren inser sitt misstag och har ett fordon med bra drag, och det är en förare som fattar rätt beslut så kanske krocken kan undvikas, men ärligt talat är det inte där faran ligger utan i att fordonet körde ut när det inte borde.
Jag ser ofta folk som blir vansinniga på A-traktorer och kör in dessa även om det är backkrön. För mig är det solklart att det är den som kör om före backkrönet som är problemet.
Många verkar tro att bara man har en "bra" bil och är en "aktiv" förare så är man en bra förare. Kan man dessutom veta exakt var bilens hörn är och är en jävel på att häva sladdar etc så är man världens bästa förare. Sanningen är att det inte riktigt stämmer. Kan man inte hantera trafik, så spelar det inte så stor roll om man kan hantera sitt fordon.
Diskuterar inte vems felet är utan vad som anses trafikfarligt och det påstogs att en lastbil inte är det, vilket jag anser att lastbilar är i allra högsta grad..Fairlane skrev:
Jag tror du drar fel slutsatser, åtminstone vad gäller mig. Jag kör oftast fortare än en stor del av övrig trafik, men jag ser inte långsammare fordon automatiskt som en trafikfara. Dels har jag ögon, dels rutin att förutse, dels en gaspedal att reglera hastigheten och dels en bromspedal om jag behöver reglera hastigheten kraftigare.
Dvs är jag ett långsamt fordon förutser jag vad som kan hända. Jag vet att lastbilen som står och letar lucka inte kan vänta i 2 timmar så han kommer ta den luckan som kommer. Jag lättar på gasen och kan ge en helljusblink för att släppa in honom.
Det finns som jag ser det två scenarios
I det första fallet så kör jag inte rätt in i fordonet och skyller på att föraren av det accelererade för långsamt. Det kan varit en lastbil med släp, men lika gärna en bil med flera 100 hästkrafter, som föraren inte nyttjar.
- Fordonet kör ut så jag utan problem hinner bromsa
- Fordonet kör ut så jag inte hinner bromsa
I det andra fallet spelar det mindre roll om fordonet kan accelerera hastigt eller inte. Visst, om föraren inser sitt misstag och har ett fordon med bra drag, och det är en förare som fattar rätt beslut så kanske krocken kan undvikas, men ärligt talat är det inte där faran ligger utan i att fordonet körde ut när det inte borde.
Jag ser ofta folk som blir vansinniga på A-traktorer och kör in dessa även om det är backkrön. För mig är det solklart att det är den som kör om före backkrönet som är problemet.
Många verkar tro att bara man har en "bra" bil och är en "aktiv" förare så är man en bra förare. Kan man dessutom veta exakt var bilens hörn är och är en jävel på att häva sladdar etc så är man världens bästa förare. Sanningen är att det inte riktigt stämmer. Kan man inte hantera trafik, så spelar det inte så stor roll om man kan hantera sitt fordon.
Du verkar ju tagit åt dig även om den skrivelsen inte var direkt adresserad till dig😉
Du drar iväg nåt så kopiöst i dina berättelser så det blir lite svårt att bemöta då jag inte har diskuterat dessa saker överhuvudtaget..
Men gott så vi vet vad varandra tycker och ser inte att någon av oss kommer att ändra oss så det är som ute i trafiken kaos😉😂
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Lastbilar, husbilar, bilar med släp, A-traktorer, vanliga traktorer, mopeder, bilar med mycket effekt där effekten inte används. Nej, inser man inte att dessa finns och kan anpassa sig så är man en betydligt större trafikfara.J Jansson69 skrev:
Så tröttsamt diskuterar inte om dom finns eller är lagliga eller vems skulden är, utan att dom är trafikfarliga och absolut trafikfarligare än fordon som kommer upp i fart fortare och bär mindre vikt men detta kommer du aldrig inse..Fairlane skrev:
För du vill vinkla frågan till något annat än vad den var från början en vanlig taktik av en som gillar att argumentera😉
Jo det är "olagligt" att få sladd.L Liljeros skrev:
Man ska anpassa hastigheten efter rådande förhållande. Får man sladd har man brutit mot detta.
Tror du på riktigt att tekniska orsaker som t.ex punktering står för majoriteten av alla trafikolyckor?
Tror du att alla i trafiken följer alla regler alltid?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Vad har min körning med lastbilar att göra? Vad vet DU om hur jag kör?Bo.Siltberg skrev:
Uppenbart inte ensam om det var nyligen på handledarkurs för övningskörning där lastbilar togs upp som en särskild risk både som långsamtgående vid utfarter, uppförsbackar och svängar ut på större vägar..
Men du får ha din åsikt så klart!
Jag har inte pratat om långsamgående fordon. Vill du diskutera det får du hitta någon annan.L Liljeros skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Att du upplever lastbilar livsfarliga tyder på brister i din bilkörning. Det är skillnad på risk och livsfarlig... Det finns många risker i trafiken, den troligen största är bilförare som inte tar hänsyn till dem för då kan det bli livsfarligt.J Jansson69 skrev:Vad har min körning med lastbilar att göra? Vad vet DU om hur jag kör?
Uppenbart inte ensam om det var nyligen på handledarkurs för övningskörning där lastbilar togs upp som en särskild risk både som långsamtgående vid utfarter, uppförsbackar och svängar ut på större vägar..
Men du får ha din åsikt så klart!
Nu pratar du OM något du inte har en aning om läste du mitt förra inlägg överhuvudtaget!Bo.Siltberg skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Dessa ord är det du som tar upp vi diskuterar trafikfarligt eller inte håll dig till ämnet tack!Bo.Siltberg skrev:
Bra att du har insett att du är en livsfarlig risk!Bo.Siltberg skrev: