391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Menar du nu att lastbilar är trafikfarliga? För det tar ganska lång tid för en fullastad grusbil att komma upp i fart om dom svänger ut på en landsväg.Nicke Nyfiken skrev:
Ekipage som kommer upp i gällande hastighet är inte trafikfarliga, kanske på sin höjd lite irriterande, argumentet om att det skulle vara trafiksäkert med hög effekt kanske är tillämpningsbart när man ska övertyga frun om att man behöver gå upp några steg i motoralternativen.
Ja absolut.L Liljeros skrev:
Vi hade några allvarliga olyckor med just grusbilar som körde ut på landsväg från ett grustag hemma vid. Tror faktiskt att det även vara en dödsolycka.
Till slut byggdes korsningen om så lastbilarna fick en påfart med accelerationsfält.
Jag tror att det är på goda grunder som det inte finns några bilar på 3 ton med 80 hk som får dra 1800 kg på släp. Har jag fel får du peka ut en sådan. Men jag vidhåller att det alltid är förarens fel och inte bilens om man svänger ut för nära andra bilar i en korsning.Nicke Nyfiken skrev:
J Jansson69 skrev:
Det finns väl inga lagkrav på accelerationsförmåga hos bilar mig veterligen? Dvs antingen så har bilarna på landsvägen inte anpassat farten nog inför korsning med utkörande fordon eller så lastbilen kört ut framför bilarna.Nicke Nyfiken skrev:
Om alla följer reglerna så finns det inget farligt med låg accelerationsförmåga, som nämnt innan kan det självklart vara störande att behöva släppa på gasfoten men det är inte trafikfarligt.
Trots att lastbilar bara står för sex procent av trafikmängden, är lastbilar inblandade i var femte dödsolycka i vägtrafiken. Även om lastbilarna i de flesta fall inte orsakar olyckan, så är det 45 personer om året som omkommer i Sverige i trafikolyckor där tung lastbil är inblandad. I över 90 procent av dessa, är det motparten som omkommer, oftast i en personbil.
Så jag skulle vilja påstå att lastbilar klassa som farliga, dom dom tar så lång tid att komma upp i fart så blir ju påkörningsrisken avsevärt större!
Inte konstigt att det är omkörningsförbud för dessa i många branta backar..
Så jag skulle vilja påstå att lastbilar klassa som farliga, dom dom tar så lång tid att komma upp i fart så blir ju påkörningsrisken avsevärt större!
Inte konstigt att det är omkörningsförbud för dessa i många branta backar..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Är inte en stor andel av dessa när något av fordonen kommer på fel körfält, dvs frontalkollision? Då spelar knappast accelerationen någon som helst roll.J Jansson69 skrev:Trots att lastbilar bara står för sex procent av trafikmängden, är lastbilar inblandade i var femte dödsolycka i vägtrafiken. Även om lastbilarna i de flesta fall inte orsakar olyckan, så är det 45 personer om året som omkommer i Sverige i trafikolyckor där tung lastbil är inblandad. I över 90 procent av dessa, är det motparten som omkommer, oftast i en personbil.
Känner fortfarande att om man inte ser lastbilen och kör rätt in i den så är man skyldig som förare av personbilen, såvida inte lastbilen kör ut alldeles för nära. Det senare kan lika gärna ske med en personbil, med eller utan motorresurser.J Jansson69 skrev:
Lik förbannat så är det lastbilen som kommer upp i fart som blir faran..Fairlane skrev:
Är inte en stor andel av dessa när något av fordonen kommer på fel körfält, dvs frontalkollision? Då spelar knappast accelerationen någon som helst roll.
Känner fortfarande att om man inte ser lastbilen och kör rätt in i den så är man skyldig som förare av personbilen, såvida inte lastbilen kör ut alldeles för nära. Det senare kan lika gärna ske med en personbil, med eller utan motorresurser.
Med ditt och Liljeros resonemang kan vi ju tillåta LGF skyltade fordon på motorväg om hastigheten inte spelar någon roll!
Helt befängt att folk argumenterar för att bristande accelerationsförmåga inte över huvud taget skulle kunna påverka trafiksäkerheten.
Ibland undrar man om folk verkligen har varit ute i trafiken...🙄
Snart kommer det säkert att argumenteras för att bristande bromsförmåga inte heller påverkar trafiksäkerheten. Det handlar bara om att planera sin körning.
Snart kommer det säkert att argumenteras för att bristande bromsförmåga inte heller påverkar trafiksäkerheten. Det handlar bara om att planera sin körning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Vet inte vilken motor som säljer mest, det dräller av Golf, T-Roc, alla T-Cross och Polo etc. Med 1.0Tsi motorn också. Duger på t.ex. en Skoda Kamiq, men 1,5tsi finns iallafall som AWD.L Liljeros skrev:
Du vet väl hur många bromsklossar och stollar det finns i trafiken, man ser ju direkt på vissas inlägg om att dessa kan tillhöra dom🫣Nicke Nyfiken skrev:
Helt befängt att folk argumenterar för att bristande accelerationsförmåga inte över huvud taget skulle kunna påverka trafiksäkerheten.
Redigerat:
Fritt ur minnet är kravet att fordonet vid max dragvikt och maxlast ska kunna starta från stillastående vid 12% lutning. Går inte det godkänns inte den dragvikten. Huruvida det går med 80 hk låter jag vara osagt. Borde gå med rätt utväxling. Det finns iaf traktorer som klarar det. Vet inte om det finns bilar.A Avemo skrev:
Olyckor kan ju fortfarande ske, just för att dom är olyckor. Sker massvis varje år där inte någon är vållande, exempelvis kan man få punktering eller få sladd, det är inte olagligt.Nicke Nyfiken skrev:
Jag pratar om fordon som kan komma upp i motorvägens rekommenderade hastighet. Det kan inte LGF, det är inte tillåtet att ligga i för låg fart utan anledning men på landsväg går det t.ex. bra med LGF. Däremot tillfälligt göra det under acceleration är ur lagens mening inte olagligt. Om en bil kör in i en lastbil som accelererar långsamt är det ju bilen som är vållande vilket betyder att det trafikfarliga är människor som inte klarar av att anpassa hastigheten och hålla avstånd.J Jansson69 skrev: