391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 369 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 369 inlägg
Ja, det funkar ju för en 65ton långtradare att ha 600hkNicke Nyfiken skrev:
Visst är det så.
Men bara för att Europas vanligaste bilmodell har under 100 hk, så betyder inte det att det är lämpligt för alla förhållanden och biltyper.
Olika biltyper behöver olika kraftiga motorer för att vara trafiksäkra.
Tror du det blir trafiksäkert med t.ex en Audi Q7 på 3 ton med en hästtransport bakom ifall bilen har 80 hk. Är det bara att anpassa körningen så blir allt säkert?
Jag vet inte vad du menar skulle bli trafikfarligt med det. Om till exempel en lastbil på 40 ton har 1000 hk blir det ungefär samma effekt / vikt-förhållande. Går den att köra trafiksäkert?Nicke Nyfiken skrev:
Att det blir svårt att köra om och bilen kanske är tråkig att köra är en sak. Men det finns massor av svaga fordon som går att köra trafiksäkert ändå. Om man vill.
Härlig trafiksituation på vägarna och på gatorna i stan om alla skulle köra som 65 ton tunga lastbilar.Attitudeswe skrev:
Bara en bil hinner över korsningen när det blir grönt vid trafikljusen. 😂
Jag kör hellre elbil och slipper kompromissa och hålla på att försvara alla trötta fossilbilar. 😉
Det går alltid att raljera runt sådant som ingen påstått. Men kan du inte tala om på vilket sätt det skulle vara trafikfarligt att köra ett tre tons ekipage med 80 hk? Ditt exempelekipage hade ju en hästtransport bakom sig. Då borde accelerationsprestanda vara ganska underordnat.Nicke Nyfiken skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Vi kanske har olika definition med vad bekväm innebär?Alfredo skrev:
Inte bekväm med under 150hk i en normal bil tolkar jag som att man blir rädd/obekväm att framföra bilen till den grad att man drar sig för att använda den bara av den anledningen.
Min XC70 har bara 163hk, men det går bra att köra släp i 150 eller 200 utan om man så vill. Önskar mer effekt ibland, men inte som att det gör någon riktig praktisk skillnad. Passagerarna klagar oavsett när man drar på 😅
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 369 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 369 inlägg
Min elbil väger 2.7 ton och har 200hkNicke Nyfiken skrev:
VW 1,4 tsi är väl på 150hk blankt och är väl VAG koncernens volymmotor. Den har inga problem att hantera bilar upp till Tiguan/Passat och kan göra omkörningar på ett säkert sättRabbithole skrev:
Absolut. Europas mest sålda bilmodell har som starkaste motoralternativ 100hk. Så bevisligen duger det för många. Jag har ingen sammanställd data men det är väldigt många bilmodeller som säljs i stora volymer där många inte ens har motoralternativ över 150hk.
Bilar som t.ex. Duster, Golf, V60 är fullt dugliga med en 1,5-1,6l diesel med 110-120hk. Har man lite planerbara körskills är inte omkörningar heller ett problem. Det är absolut skönt med mer effekt, speciellt när den kommer direkt som i en elbil och utan större uppoffringar
Har mycket svårt att tro att en 150hk diesel inte skulle kunna hantera en hästtransport…A AndersS skrev:
En dubbelturbo ger ett jämnare effektuttag från motorn över ett bredare varvspektra men du behöver fortfarande varva upp för att den lilla ska kicka in. En elmotor är direkt dvs du har hela motorns prestanda tillgängligt hela tiden utan tex någon automatlåda som skäl effekt. Skulle inte sträcka mig sån långt att det är jämförbart.A AndersS skrev:
Säga vad man vill om räckvidd men elmotorn är inte jämförbar med en förbränningsmotor när man pratar om hur den uppträder och är egentligen helt överlägsen på alla punkter. Du behöver ingen växellåda eller antispinnsystem imellan utan motorn kan driva hjulen direkt, motorbroms genererar energi till bilen istället för som i en förbränningsmotor endast minska förbrukningen.
Redigerat:
Kan inte avgöra skillnad då vi ännu inte har någon elbil att jämföra med. Men du märker ingen fördröjning utan den drar jämnt direkt, med lite olika karaktär beroende av vilket körläge som man valt, vilket väl också finns på elbilar.L Liljeros skrev:En dubbelturbo ger ett jämnare effektuttag från motorn över ett bredare varvspektra men du behöver fortfarande varva upp för att den lilla ska kicka in. En elmotor är direkt dvs du har hela motorns prestanda tillgängligt hela tiden utan tex någon automatlåda som skäl effekt. Skulle inte sträcka mig sån långt att det är jämförbart.
Säga vad man vill om räckvidd men elmotorn är inte jämförbar med en förbränningsmotor när man pratar om hur den uppträder och är egentligen helt överlägsen på alla punkter. Du behöver ingen växellåda eller antispinnsystem imellan utan motorn kan driva hjulen direkt, motorbroms genererar energi till bilen istället för som i en förbränningsmotor endast minska förbrukningen.
Prova att svänga ut på en hårt trafikerad landsväg (80 km/h) med en 3 ton tung bil med 1800kg släp efter om bilen har 80 hk.A Avemo skrev:
(Det är tillåtet att lasta annat än hästar i en hästtransport)