391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det verkar vara någon form av sjukdom på detta forum att har man upplevt något så är det sanningen för alla. Dvs du har 2 Teslor av hur många sålda värden över? Låt oss säga under 0,0001% utan att överdriva. Sedan har du en kompis som har en BMW och era erfarenheter bedömer du som en form av sanning över Teslas / BMWs antal fel tillräcklig för att posta här. Hur kan man vara så extremt underbegåvad och ändå lyckas formulera text på ett forum? Är det en förmyndare som hjälper dig att skriva kanske?Andreas_Hansson skrev:
Min förra Tesla körde jag 14000 mil och hade inte ett fel.
Min nuvarande har gått 7000 och det enda gjort är att fylla på spolarvätska.
Jag har dock en kamrat som åker BMW och det verkar inte vara något kvalitetsbygge.
Förutom 2 turbobyten så har bilen börjat brinna. Länkarmarna helslut. lacken på huven lossnar.
Edit: glömde säga att jag har en kompis vars bilnyckel gick sönder efter 1år, en Toyota. Så köp ingen Toyota för kvaliteten är skit.
Vad tror du Jansson69 har för erfarenhet av Teslor förutom det som lastbilschaufförerna berättar vid fikabordet?P PHPersson skrev:Det verkar vara någon form av sjukdom på detta forum att har man upplevt något så är det sanningen för alla. Dvs du har 2 Teslor av hur många sålda värden över? Låt oss säga under 0,0001% utan att överdriva. Sedan har du en kompis som har en BMW och era erfarenheter bedömer du som en form av sanning över Teslas / BMWs antal fel tillräcklig för att posta här. Hur kan man vara så extremt underbegåvad och ändå lyckas formulera text på ett forum? Är det en förmyndare som hjälper dig att skriva kanske?
Edit: glömde säga att jag har en kompis vars bilnyckel gick sönder efter 1år, en Toyota. Så köp ingen Toyota för kvaliteten är skit.
Så fort en Tesla förare berättar att han är nöjd med bilen och inte haft några problem så är det naturligtvis fel.
Dåren på Automotor gjorde till o med en krönika där han påstod att Tesla ägare mörkade problemen 😆
De skulle alltså ha jätte problem med sina bilar men hålla tyst om det.
Ja jag håller med dig men när du skriver som du gör så framstår du som en av dem! Jag håller med dig om att Tesla fått oförtjänt med ”stryk” men det måste argumenteras med fakta för att inte sjunka till samma nivå.Andreas_Hansson skrev:
Vad tror du Jansson69 har för erfarenhet av Teslor förutom det som lastbilschaufförerna berättar vid fikabordet?
Så fort en Tesla förare berättar att han är nöjd med bilen och inte haft några problem så är det naturligtvis fel.
Dåren på Automotor gjorde till o med en krönika där han påstod att Tesla ägare mörkade problemen 😆
Om du hade bemödat dig att läsa mina inlägg så har jag berättat det!Andreas_Hansson skrev:
Men det kanske är för mycket begärt av en Tesla förare som aldrig haft ett bekymmer på ca 21000mil, men men någon ska väl vara den första😂
Självklart finns det nöjda ägare till Teslor annars hade dom någ inte överlevt till dags datum..Andreas_Hansson skrev:
Teslaägare som var tidigt ute med Model S kändes ju väldigt förlåtande.Andreas_Hansson skrev:
Vad tror du Jansson69 har för erfarenhet av Teslor förutom det som lastbilschaufförerna berättar vid fikabordet?
Bilarna var fräcka och banbrytande men ack så mycket fel. Man betalar en miljon och vet inte riktigt vad man får och man blir betatestare.
Pratade med en bekant som köpte en tidigt och var så stolt över den. Jag påpekade att den har ju faktiskt varit på verkstad flera gånger om året, du har ju tappat en vecka arbete på att få den till och från service. Du har köpt bil för miljonen och handtagen funkar knappt, belysningen i handtagen är alla olika och passform och linjering på dörrar och chassi är hemskt. Ser ut som hemmabygge.
Det var tydligen inga bekymmer alls. Inte ens flera bärgningar helt utan förvarning. Nu har han väl haft 5-6 stycken.
Nyare Tesla är faktiskt väldigt välbyggd och jag skulle lätt kunna ha en ny.
Jag själv köpte en Model X, sett den på en förhandsvisning i ett mörkt garage men den var så banbrytande att jag bara kunde inte låta bli… har haft 2st X och visst har de varit på verkstaden säkert 10x ihop. Men… Tesla kom hem och lämnade en utbytesbil. De lämnade alltid tillbaka bilen nytvättad. Köper du en ”premium” bil idag får du inte den servicen. Så varför klaga?P Pligg85 skrev:Teslaägare som var tidigt ute med Model S kändes ju väldigt förlåtande.
Bilarna var fräcka och banbrytande men ack så mycket fel. Man betalar en miljon och vet inte riktigt vad man får och man blir betatestare.
Pratade med en bekant som köpte en tidigt och var så stolt över den. Jag påpekade att den har ju faktiskt varit på verkstad flera gånger om året, du har ju tappat en vecka arbete på att få den till och från service. Du har köpt bil för miljonen och handtagen funkar knappt, belysningen i handtagen är alla olika och passform och linjering på dörrar och chassi är hemskt. Ser ut som hemmabygge.
Det var tydligen inga bekymmer alls. Inte ens flera bärgningar helt utan förvarning. Nu har han väl haft 5-6 stycken.
Nyare Tesla är faktiskt väldigt välbyggd och jag skulle lätt kunna ha en ny.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Absolut. Europas mest sålda bilmodell har som starkaste motoralternativ 100hk. Så bevisligen duger det för många. Jag har ingen sammanställd data men det är väldigt många bilmodeller som säljs i stora volymer där många inte ens har motoralternativ över 150hk.Alfredo skrev:
Bilar som t.ex. Duster, Golf, V60 är fullt dugliga med en 1,5-1,6l diesel med 110-120hk. Har man lite planerbara körskills är inte omkörningar heller ett problem. Det är absolut skönt med mer effekt, speciellt när den kommer direkt som i en elbil och utan större uppoffringar
Har ju lite mera i vår dieseln, är nog 190 hk. Det som är positivt är att den har dubbelturbo, med en liten som startar redan vid låga varv för att senare gå över till den stora så den har hyfsad kraft redan från tomgång, är väl den effekten man även får med elbil om jag fattat det riktigt.Alfredo skrev:
Päron och äpplen.Rabbithole skrev:
Absolut. Europas mest sålda bilmodell har som starkaste motoralternativ 100hk. Så bevisligen duger det för många. Jag har ingen sammanställd data men det är väldigt många bilmodeller som säljs i stora volymer där många inte ens har motoralternativ över 150hk.
Bilar som t.ex. Duster, Golf, V60 är fullt dugliga med en 1,5-1,6l diesel med 110-120hk. Har man lite planerbara körskills är inte omkörningar heller ett problem. Det är absolut skönt med mer effekt, speciellt när den kommer direkt som i en elbil och utan större uppoffringar
Kolla vilken storlek de har på bilarna i städerna i medelhavsländerna. Golf är en stor bil där. I Sverige är det en liten bil. Klart små lätta bilar som körs i städer klarar sig bättre med klena motorer än stora och tunga SUVar och crossovers som körs på motorvägar och landsvägar i Sverige. Europas bilpark i stort är inte särskilt applicerbar på Sverige.
Olika biltyper behöver olika kraftiga motorer för att vara trafiksäkra.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Inom rimliga nivåer absolut. Men det glider ibland över till någon sorts fåfänga eller svepskäl för att rättfärdiga mer prestanda av "niceness" skäl. För jag tror egentligen inte det är för att kompensera dåliga körskills.Nicke Nyfiken skrev:
Päron och äpplen.
Kolla vilken storlek de har på bilarna i städerna i medelhavsländerna. Golf är en stor bil där. I Sverige är det en liten bil. Klart små lätta bilar som körs i städer klarar sig bättre med klena motorer än stora och tunga SUVar och crossovers som körs på motorvägar och landsvägar i Sverige. Europas bilpark i stort är inte särskilt applicerbar på Sverige.
Det säkraste är slöa bilar så man inte gör omkörningar alls 😆 men hur kul är det lixom
Icke att glömma oss alla, oftast landsbygd, som drar hästsläp.😉Rabbithole skrev:
Inom rimliga nivåer absolut. Men det glider ibland över till någon sorts fåfänga eller svepskäl för att rättfärdiga mer prestanda av "niceness" skäl. För jag tror egentligen inte det är för att kompensera dåliga körskills.
Det säkraste är slöa bilar så man inte gör omkörningar alls 😆 men hur kul är det lixom
Så behoven är olika och ska man jämföra så får man utgå från liknande förutsättningar.
Eller fyrhjulsdrift, sällan den behövs men ibland ett måste.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Japp, det är väldigt skönt med fyrhjulsdrift och hög markfrigång när man är ute på tveksamt underlag 😅 när man väl vant sig..A AndersS skrev:
Visst är det så.A Avemo skrev:
Men bara för att Europas vanligaste bilmodell har under 100 hk, så betyder inte det att det är lämpligt för alla förhållanden och biltyper.
Tror du det blir trafiksäkert med t.ex en Audi Q7 på 3 ton med en hästtransport bakom ifall bilen har 80 hk. Är det bara att anpassa körningen så blir allt säkert?