391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Ja det är din åsikt!Nicke Nyfiken skrev:
Det har jag väldigt svårt att tro.
Jag har ett antal kollegor som kör BMW och jag har fått uppfattningen att det är strulbilar. Betydligt mer problem än vad jag haft med min problemfria Model Y.
Sedan tycker jag BMWs elbilar är ganska usla i förhållande till priset sett till helheten. Men det är egna preferenser.
Nä BMW ligger långt ner på listan över möjliga ersättare till nuvarande bil.
Jag köper alla dagar i veckan heller BMW än Tesla och det är pågrund av den usla byggkvaliten i Teslan, vet att mjukvaran och batteriet är bra!
Det finns en uppsjö av bilar som skall klara men än så länge har jag inte sett det i verkligheten, på vintern.A Alfons3301 skrev:
Tittar man tillbaka några år var det många som sa att ID4 fungerade finfint men nu efter några år börjar det krypa fram / människor vågar erkänna att funktionen på vintern kanske inte var så bra. Det syns också på 2:a handsvärdet som är katastrofalt.
Så jag tror int man naivt skall tro på den datan som tillverkarna säger utan vänta på verkligheten.
Samma missvisande data finns även på tex en dieselbil men drar den 20% mer än vad de säger spelar det i praktiken inte så stor roll.
Skulle det däremot ta 1h att tanka bilen på macken tror jag många hade klagat… men tack vare att du ”tankar” din elbil långsamt hemma får det inte lika stor påverkan.
Jag hör dig och jag önskar att jag var som dig, då hade mitt bilägande blivit mycket billigare och enklareSatsuki skrev:
Jag hör många prata om känsla och kvalitet, att man prioriterar detta framför pris, utrymme, räckvidd etc. Och det är ju jättebra att det finns bilar för alla.
Jag var inte alls imponerad av BMWs elbilar, för det priset hade jag förväntat mig något exceptionellt. Det var de inte. Inte heller Mercedes eller Audi. Har ännu inte bildat mig en uppfattning om Porsche. Men jag fattar att många vill ha en ”prestigebil”. Om inte annat för att det är kul och gör att man lår bra.
Känslan är viktig, att det ska kännas perfekt.
För mig personligen är inte märket i fronten eller evt status viktig, jag är något mer praktiskt lagd och baserar min bedömning på funktion, utrymmen, hur förarmiljön är, hur rymlig den upplevs, hur den fungerar i mitt liv. Samt vad man får för pengarna. Betalar gärna för kvalitet, användarvänlighet och bra funktion, men aldrig att betala en massa extra för ”rätt” märke i fronten och något så subtilt (dvs går inte att kvantifiera) som ”känsla”.
Inser naturligtvis att jag absolut inte är BMWs målgrupp 🤣
Men en nyfiken fråga, varför är du då ens intresserad av en ny bil? Varför inte köpa en beprövad modell 3år gammal och köpa till garanti?
Billigt, praktiskt, förmodligen driftsäkrare… bara fördelar.
Edit: provkör inte Porsche, kan berätta att de är inte särskilt praktisk… tom Cayenne som jag höll på att köpa är rätt opraktiskt.
Det är alltså din åsikt, snarare än fakta.J Jansson69 skrev:
Förlåt att jag kränkte dig genom att inte tycka att BMW är fantastisk.
Vad är det som är så uselt med Tesla?
Model S och X är alla byggda i USA och kvaliteten är därefter. Dessutom är de gamla i konstruktionen för att vara elbilar. Men de säljs ju knappt längre i Europa så de modellerna vi lämna därhän.
Men de Tyskbyggda Model Y och Kinabyggda Model 3 verkar vara problemfria i stort. Det har varit problem med värmepumpen på tidiga Y samt nån styrled och bromsrör på tidiga (USA-byggda) Model 3. Men det var barnsjukdomar.
Vad är det som är så uselt med dagens Y och 3?
Kör på jag tål😉är inte lika klent tillverkad som Tesla😂Nicke Nyfiken skrev:
Här är en allmän sida som finns ute som just adresserar modell 3 det är allmänt känt nuförtiden att själva kvaliteten på bilen är dålig på Tesla..Nicke Nyfiken skrev:
Vad är det som är så uselt med Tesla?
Model S och X är alla byggda i USA och kvaliteten är därefter. Dessutom är de gamla i konstruktionen för att vara elbilar. Men de säljs ju knappt längre i Europa så de modellerna vi lämna därhän.
Men de Tyskbyggda Model Y och Kinabyggda Model 3 verkar vara problemfria i stort. Det har varit problem med värmepumpen på tidiga Y samt nån styrled och bromsrör på tidiga (USA-byggda) Model 3. Men det var barnsjukdomar.
Vad är det som är så uselt med dagens Y och 3?
https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-...-tesla-sta-i-skamvran-samst-i-klassen/4221161
Det finns mängder att läsa för den som är intresserad och inte bara förtrollad av Tesla!
Jag kollade hemsidan och drygt 800 med utrustningil_duce skrev:
Var väl inte många år sedan Ford gick med mer förlust per såld elbil än vad bilen kostade? Och då var det "volymbilar" de sålde och inga one off's.Satsuki skrev:
Inga servicekrav på tesla. De andra bilarna är inne på verkstad för service ett antal gånger mellan varje besiktning. I sverige underkänns 19% av nya bilar på besikningen, 16% av övriga. Man kan även se på bärningstatistik eller statistik på maskinskador på försäkringsbolagen eller undersökningar som frågar hur mycket ägare varit på verkstad med sin bil. Där är tesla ungefär som medel eller bättre. Med tanke på den dåliga kvaliten som var på usa-bilarna är det rätt bra resultat.J Jansson69 skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
För det första är det inte bara jag i familjen 😉P PHPersson skrev:Jag hör dig och jag önskar att jag var som dig, då hade mitt bilägande blivit mycket billigare och enklare.
Men en nyfiken fråga, varför är du då ens intresserad av en ny bil? Varför inte köpa en beprövad modell 3år gammal och köpa till garanti?
Billigt, praktiskt, förmodligen driftsäkrare… bara fördelar.
Edit: provkör inte Porsche, kan berätta att de är inte särskilt praktisk… tom Cayenne som jag höll på att köpa är rätt opraktiskt.
För det andra gillar jag också bekymmerfritt bilägande. Älskar inte att krångla med bilar och byta saker som går sönder efter 4-7 år. Ffa gillar jag att köra in till företaget som sålt bilen och säga att ”det eller detta fungerar inte - Lös det. ”
Som sagt, MIN bil (dvs inte den enda bilen i hushållet) är en 4 år Tiguan diesel, automat. Fantastisk bil, får dra massor, klarar enklare off road eller usla skogsvägar. Toppenbil för vissa delar av livet. Inte något jag ligger och långkör med dock…
Då är en elbil fullkomligt perfekt, men det ska vara en bil som är praktisk, användarvänlig och ha de utrymmen som behövs för resten av familjen.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Precis, bra design som inte kräver service. För allt som skulle servas är ändå trams, det skulle då vara att smörja bromsoken, kanske byta cupefilter. Eller så gör man byte vid behov på slitdelar precis som bromsklossarJ Jansson69 skrev:
Zeekr 7x har redan petat ner Tesla Model Y då den har större batteri och laddar snabbt. Den är också överkomligt prissatt.
BMW iX3 sim kommer får större batteri och laddar snabbare. Ganska likvärdig Zeekr 7x, fast den lär vara lite snålare också.
Tesla behöver egentligen bara uppdatera batteriet med nyare modell på cellerna så får den 95kWh och samma laddhastighet och räckvidd som nya iX3. 800v kanske kommer i framtiden
Personligen föredrar jag design på inredning och utsida som Tesla kör med, iallafall den tidigare Y och model 3. Enkelt och avskalat. Tydligt användargränssnitt. Komfort och utrymmen är tillräckligt bra.
Som sagt de USA-byggda Model 3 har sina brister som de flesta bilar som byggs där. Och hela statistiken från tyska besiktningen verkar bygga på dessa bilar. Skulle vilja veta hur dagen 3 och Y står sig.J Jansson69 skrev:
Intressant att BMW är med i toppen på sämsta bilar 4-5 och 6-7 år gamla.
Rimmar dåligt med det du hävdar att de har så hög kvalitet. Det stärker min uppfattning att BMW är strulbilar.
BMW har många fler modeller och motorstarka och tunga bilar som körs mer eller mindre Racing på gatorna med..Nicke Nyfiken skrev:
Som sagt de USA-byggda Model 3 har sina brister som de flesta bilar som byggs där. Och hela statistiken från tyska besiktningen verkar bygga på dessa bilar. Skulle vilja veta hur dagen 3 och Y står sig.
Intressant att BMW är med i toppen på sämsta bilar 4-5 och 6-7 år gamla.
Rimmar dåligt med det du hävdar att de har så hög kvalitet. Det stärker min uppfattning att BMW är strulbilar.
Med det i tanke så ja det finns modeller som tar stryk och behöver repareras det har alla bilar, men kvaliten är högre än Tesla..
Men jag har inte varit med om en biltillverkare som inte vill laga bilar? Ta bmw som exempel så kan du få 5års garanti relativt prisvärt, äg bilen år 3-5 så har den tappat i värde, bekymmersfri på det sätt som du önskarSatsuki skrev:
För det första är det inte bara jag i familjen 😉
För det andra gillar jag också bekymmerfritt bilägande. Älskar inte att krångla med bilar och byta saker som går sönder efter 4-7 år. Ffa gillar jag att köra in till företaget som sålt bilen och säga att ”det eller detta fungerar inte - Lös det. ”
Som sagt, MIN bil (dvs inte den enda bilen i hushållet) är en 4 år Tiguan diesel, automat. Fantastisk bil, får dra massor, klarar enklare off road eller usla skogsvägar. Toppenbil för vissa delar av livet. Inte något jag ligger och långkör med dock…
Då är en elbil fullkomligt perfekt, men det ska vara en bil som är praktisk, användarvänlig och ha de utrymmen som behövs för resten av familjen.