391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Man får vara bra naiv för att tro att man får stort batteri "på köpet" bara för att det inte finns mindre batteri som alternativ. Batteriet är den dyraste komponenten på en elbil och kostnaden är direkt kopplad till storleken. Vill man dessutom ha hög snabbladdningsförmåga blir batteriet ännu dyrare. Det är därför det är mycket smartare att arbeta på att få ner bilens förbrukning än att bara sätta in ett större batteri för att kompensera för den höga förbrukningen.
Ok så ingen data/fakta utan bara en tråd där ett tiotal medlemmar färgar tråden! Inte speciellt representativ.Nötegårdsgubben skrev:
Den är fritt tillgänglig och diskuteras löpande här. En genomsnittlig bruksbil rullar ungefär 1.500 mil per år, en elbil lite mer. Få kör av naturliga skäl sällan riktigt långt snnat än på någon enstaka semester per år, de flesta inte ens då.
Vi har en snabbladdningstråd som ligger här och skräpar. Som synes laddar många väldigt sällan på snabbladdare, väldigt få ens varje månad.
Du har höga tankar om dig själv, bra att du la till ordet tror, var och en har sin tro!Nötegårdsgubben skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Det är väl iofs ganska väntat, vem betalar samma summa för ett mindre batteri när man kan få ett större batteri för samma pris. Men att då säga att det inte kostar något extra m större batteri är ju falsk marknadsföring….J Jansson69 skrev:
Kollade några laddkurvor och då är effekten väldigt hög 0-18% för att sedan dala drastigt. Att köra ner till 0% kändes inte rimligt så därför kollade jag från 10%. Tittar man från 20% så blir det radikalt sämre. Men som sagt det skiljer säkert lite från bilar, sommar / vinter etc.L Liljeros skrev:Det var ju ca 80 mil som diskuterades vilket ger att man kommer 45mil i första vändan. Då behöver man få i ca 40kWh till för att komma 80mil. Kanske har lite övertro på laddningen hos Model3 men för att få i 40kWh på 15 min behöver den snitta 160kW, det trodde jag faktiskt den hanterande. Oklart vilken källa du har dock men vet min MY håller 175kW konstant upp till ca 55-60%
Har precis köpt en X5, förvisso hybrid men du har helt rätt de har en design som är helt kass på att utnyttja utrymme. X5 an är förmodligen mindre än din Tiguan men det är oftast inte därför man betalar dubbla priset. Jag prioriterar känsla före det mesta vid bilköp. Någon prioriterar funktion och köper man kanske en ID7, sen finns det de som försöker kompromissa. Men den typiska VW köparen är nog den smartare som struntar i att bilen är tråkig men köper en, ofta, bra bil.Satsuki skrev:
Eftersom batteri är dyrt och ingen biltillverkar kommer gå med förlust kommer priset på bilen i så fall rimligen vara satt baserat på kostnaden för det superstora batteriet.
Om bilar med ett mindre batteri kostar lika mycket kan man tolka det som att de är gravt överprisade.
Var fö och tittade på just BMW elbilar förra veckan och kunde inte komma över hur osmart BMW designar bilar. Vem behöver 150cm motorhuv i en elbil? Även med en frunk är det löjligt mycket. Speciellt som bagageutrymmet även i de större modellerna var oväntat litet.
Kom fram till all ID7 gtx tourer såg ut att vara en trevlig bil, ska åka och titta på den i helgen. Är nyfiken på hur bagaget ser ur, på bilderna ser det lågt ut, men man behöver se det i verkligheten för att förstå. Vill också se förarmiljön, på bilderna såg det ut som en ofantlig mängd knappar och reglage, mer än på min TDi Tiguan.
Med det sagt tror jag många märken lever kvar i sina prioriteringar och det är helt enkelt svårt / omöjligt att hitta en bil som tilltalar alla kundkategorier.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Förmodligen sant. Min Tiguan är bruksbilen i familjen, den vi har till hundaktiviteter och drar släp med. Tittade faktiskt på den nya Tiguan elhybriden, den var riktigt trevlig men jag vill inte ha en hybrid.P PHPersson skrev:Har precis köpt en X5, förvisso hybrid men du har helt rätt de har en design som är helt kass på att utnyttja utrymme. X5 an är förmodligen mindre än din Tiguan men det är oftast inte därför man betalar dubbla priset. Jag prioriterar känsla före det mesta vid bilköp. Någon prioriterar funktion och köper man kanske en ID7, sen finns det de som försöker kompromissa. Men den typiska VW köparen är nog den smartare som struntar i att bilen är tråkig men köper en, ofta, bra bil.
Med det sagt tror jag många märken lever kvar i sina prioriteringar och det är helt enkelt svårt / omöjligt att hitta en bil som tilltalar alla kundkategorier.
Däremot var ID7 en STOR besvikelse. Den är så låg i bagaget och så sluttande att det är svårt att utnyttja den rimligt. Hundburar får inte plats. Gott om utrymme i baksätet så man kunde tagit några cm till bagaget. Dessutom kostade GTX (fyrhjulsdriven) + dragpaket lika mycket som en Tesla Y P. Och då får man lite bättre räckvidd, bättre prestanda och mer plats både inne i bilen och i bagaget.
Förarmiljön var också otroligt rörig, tom för mig som är van vid VW….
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 315 inlägg
Jodå, du fick data/fakta, bara inga källor. Jag tror inte källorna skulle hjälpa dock, eftersom det är känslan av full handlingsfrihet jag gissar att du är ute efter, inte statistik över hur ofta någon som du kan tänkas behöva en viss kombination av egenskaper hos en bil.J Jansson69 skrev:
Jag tror problemet ligger i att vissa dagars behov trumfar vardagen många gånger. Min personliga åsikt är att du har helt rätt, man borde kunna stanna säg 30minuter och ladda. Men så kommer då tillfället man vill åka runt i obygden, hälsa på kusinen i Norrland, affärsresa runt omkring i Småland när elbil helt enkelt gör det omöjligt eller iaf krångligt. Människan är lat och är man van med en smidig lösning (diesel) så är det svårt att acceptera något som är sämre… även om det statistiskt och även i verkligheten fungerar perfekt 90% av resorna.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 315 inlägg
Enig.P PHPersson skrev:
Här tror jag dock man måste hejda sig och fundera på hur ofta nackdelarna verkligen gör sig påminda och hur uppdaterade referenser man håller sig med (apropå vårt tidigare utbyte i frågan).P PHPersson skrev:
Efter dina resonemang så drar jag slutsatsen av att du sitter med en elbil med en medioker räckvidd som du har vant dig vid och anpassat ditt åkande och laddande efter..Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 315 inlägg
Ja, det är väl ett rimligt antagande om man har den kommande iX3 som måttstock.J Jansson69 skrev:
Nej, däremot är den vald utifrån faktiska behov.J Jansson69 skrev:
Jag skulle gärna haft en bmw ix3 ny modellen ... Men lär väl ligga på 900k-1miljon om man även ska ha utrustning. Gillar teslas modell bättre .. allt ingår med några få undantag. Men bmw´n verkar riktigt trevlig. Blir kanske ett lätt begagnad för mig i framtiden.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Jag hör många prata om känsla och kvalitet, att man prioriterar detta framför pris, utrymme, räckvidd etc. Och det är ju jättebra att det finns bilar för alla.
Jag var inte alls imponerad av BMWs elbilar, för det priset hade jag förväntat mig något exceptionellt. Det var de inte. Inte heller Mercedes eller Audi. Har ännu inte bildat mig en uppfattning om Porsche. Men jag fattar att många vill ha en ”prestigebil”. Om inte annat för att det är kul och gör att man lår bra.
Känslan är viktig, att det ska kännas perfekt.
För mig personligen är inte märket i fronten eller evt status viktig, jag är något mer praktiskt lagd och baserar min bedömning på funktion, utrymmen, hur förarmiljön är, hur rymlig den upplevs, hur den fungerar i mitt liv. Samt vad man får för pengarna. Betalar gärna för kvalitet, användarvänlighet och bra funktion, men aldrig att betala en massa extra för ”rätt” märke i fronten och något så subtilt (dvs går inte att kvantifiera) som ”känsla”.
Inser naturligtvis att jag absolut inte är BMWs målgrupp 🤣
Jag var inte alls imponerad av BMWs elbilar, för det priset hade jag förväntat mig något exceptionellt. Det var de inte. Inte heller Mercedes eller Audi. Har ännu inte bildat mig en uppfattning om Porsche. Men jag fattar att många vill ha en ”prestigebil”. Om inte annat för att det är kul och gör att man lår bra.
Känslan är viktig, att det ska kännas perfekt.
För mig personligen är inte märket i fronten eller evt status viktig, jag är något mer praktiskt lagd och baserar min bedömning på funktion, utrymmen, hur förarmiljön är, hur rymlig den upplevs, hur den fungerar i mitt liv. Samt vad man får för pengarna. Betalar gärna för kvalitet, användarvänlighet och bra funktion, men aldrig att betala en massa extra för ”rätt” märke i fronten och något så subtilt (dvs går inte att kvantifiera) som ”känsla”.
Inser naturligtvis att jag absolut inte är BMWs målgrupp 🤣
Redigerat:
Men då köper man ju Aldrig Tesla som är kvalitets mässigt en betydligt sämre bil!Satsuki skrev:
Jag hör många prata om känsla och kvalitet, att man prioriterar detta framför pris, utrymme, räckvidd etc. Och det är ju jättebra att det finns bilar för alla.
Jag var inte alls imponerad av BMWs elbilar, för det priset hade jag förväntat mig något exceptionellt. Det var de inte. Men jag fattar att känslan är viktig, att det ska kännas perfekt. Men för mig är inte märket i fronten eller evt status viktig, jag är något mer praktiskt lagt och baserar min bedömning på praktisk funktion, utrymmen, hur förarmiljön är, hur rymlig den upplevs, hur den fungerar i mitt liv. Inser naturligtvis att jag absolut inte är BMWs målgrupp, och att vi alla har olika beslutsunderlag. Så det är ju jättebra att det finns mycket att välja på…
Det dom är bra på är batteri, bilens dator och mjukvara that’s it..