391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Zeeker 7x med stora batteriet har 100 kWh och ska ladda 10-80 procent på 16 minuter. Det är väl ca 32 mil/3 timmar i motorvägsfart från 80 procent ner till 10 procent igen gissar jag. Men visst det är väl sommartid.P PHPersson skrev:
Det är priset som gör det, samt att majoriteten är företagsägda bilar där föraren har den som förmånsbil/tjänstebil och inte behöver ta med all ägandekostnad..Satsuki skrev:
Om man tittar på privatköpta bilar så tror jag inte många av nyköpen är Tesla..
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Det finns gott om elbilar av olika märken i den prisklassen och så vitt jag vet finns det inga generella regler om vilka bilmärken som får användas som tjänste/förmånsbil (även om vissa företag kan ha åsikter).J Jansson69 skrev:
Det kanske kan vara så att många är nöjda, de vill ha ett bekymmersfritt bilägande där vardagen är så enkel den kan bil och då väljer Tesla? Jag har ingen aning, men det är vad jag hör i bekantskapskretsen (hur enkelt det är med Tesla nämns ofta)….
Lite som Apple, det är så enkelt att få det att fungera bra 🤔
Vilka är dessa generella regler?Satsuki skrev:
Ja företaget kan helt bestämma vilken bil du får som tjänste/förmånsbil..
Nej Tesla är inte bekymmersfri vart har du fått det ifrån?Satsuki skrev:
Edit: missade inte i generella regler sorry!
Redigerat:
Han skrev ju att generella regler inte finns?J Jansson69 skrev:
Tillämpas väl av dom flesta större bolag, dvs man har tex VAG, Hedin bil, Upplands motor eller dylikt som krav. Mindre bolag har ofta fritt men ett belopp.J Jansson69 skrev:
Tesla är en väldigt enkel bil och kan definitivt jämföras med Apple i vad man normalt får. Mjukvaran är i en klass för sig och där är man fortfarande långt före konkurrenterna. Vi har en Nissan Leaf och en Model Y, kan nämnas att jag fortfarande inte begriper Nissans mjukvara fullt ut efter 1,5 år och då är jag ändå ganska teknikintresserad.J Jansson69 skrev:
Jag pratar nu utifrån ägande av en ny bil med alla garantier och leasingavtal. Kvalitetsproblem verkar förekomma men är ju primärt andrahandsmarknaden som drabbas av detta.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
När jag skriver generella regler menar jag att staten inte har några regler om det. Däremot kan olika företag ha olika policys vilket jag också skrev.J Jansson69 skrev:
Med bekymmerfritt bilägande tror jag man generellt menar att det fungerar enkelt i vardagen, att ladda, att köra, att använda, att hitta laddare vb, att navigera, att uppdatera, mm mm. Att det förekommer strul med ”hårdvaran” är väl inget konstigt, så är det med alla märken.
För många som inte är teknik/bilintresserade är det absolut viktigaste att allt fungerar med minimal ansträngning. Man vill/oskar inte lägga ner en massa tid på att sätta sig in i system eller program, man vill starta bilen och köra. Plugga in och ladda.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Är det verkligen BMWs signum att den håller bättre än övriga elbilar? Spontant känns det snarare som att jag skulle investera i en KIA eller Hyundai som har gott rykte när det kommer till service och driftsäkerhet.J Jansson69 skrev:
Det har jag väldigt svårt att tro.J Jansson69 skrev:
Jag har ett antal kollegor som kör BMW och jag har fått uppfattningen att det är strulbilar. Betydligt mer problem än vad jag haft med min problemfria Model Y.
Sedan tycker jag BMWs elbilar är ganska usla i förhållande till priset sett till helheten. Men det är egna preferenser.
Nä BMW ligger långt ner på listan över möjliga ersättare till nuvarande bil.
Redigerat: