J Jansson69 skrev:
Det finns många som har behov av längre räckvidd, bara för att DU inte har det så betyder det inte att behovet inte finns!
Jag försöker absolut tänka mig in även i andras situation när jag skriver. Jag vet att jag kör ungefär dubbelt så mycket som snittet, men att det finns vissa saker jag sällan gör som vissa andra gör – som att köra riktigt långt (i mina ögon över 60 mil) på en och samma dag.

Sannolikheten att de som gör det klarar sig med så lite pausande som en kvart efter 5–6 timmar och sen per fyra timmar tar jag inte på allvar. Därför (parat med hur sällan nästan alla gör sådana resor) ser jag inte värdet av kombinationen.
J Jansson69 skrev:
Sedan är det en stor fördel att kunna ladda sällan även om man kör mindre med tanke på att elpriserna skiftar såpass mycket, ju större batteri desto större frihet att ladda när priset är lågt tänker jag..
Här svarar du antingen på något helt annat än det jag skriver om och/eller förstår inte att batteristorlek är kostnadsdrivande.

Jag har inte ifrågasatt batteristorleken i sig, bara behovet av ett stort batteri parat med mycket potent snabbladdning. Men visst, jag tror att batteriet är onödigt stort och dyrt för nästan alla, så du gissade rätt eller har fångat något jag skrivit tidigare.

Att kompensera kostnaden för ett bautabatteri med att matcha ett emellanåt extremlågt elpris låter sig dock helt enkelt inte göras. Elpriset har återkommande dalar men dessa är närmast oförutsägbara på mer än ett dygns sikt. Man laddar därför när priset är rimligt lågt, vilket det ofta är mitt i natten på vintern och mitt på dagen på sommaren.

Även om man i vardagen bara skulle ladd till 50 eller 60 % vid normallågt pris för att toppa upp till 80 vid extremlågt är vinsten så liten att det aldrig lär kompensera för kostnaden av ett väldigt stort batteri.

Så jag vidhåller att BMW här gör en elbil för icke-elbilister. De kanske får några av deras gamla avgasbilkunder att byta, och det är väl gott så, men utifrån en nyttoanalys av rimligt vanliga körmönster är inte det här en bil som ger något nytt. Vilket var poängen i mitt första svar till dig.

• Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Har kollat Model3 (highland) och jag skulle säga att det inte går, laddar man från 10% i 15 min så landar man på 50%. 40% batteri känns orimligt att köra i 110km/h i 4h ens på sommaren när bilen är helt ny . Så vi kanske kan enas om att du var lite väl raljerande mot fossilförarna? :) Å andra sidan borde en 30min stopp räcka och det kanske inte är hela världen om man skall köra 4h.
Det var ju ca 80 mil som diskuterades vilket ger att man kommer 45mil i första vändan. Då behöver man få i ca 40kWh till för att komma 80mil. Kanske har lite övertro på laddningen hos Model3 men för att få i 40kWh på 15 min behöver den snitta 160kW, det trodde jag faktiskt den hanterande. Oklart vilken källa du har dock men vet min MY håller 175kW konstant upp till ca 55-60%

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det var ju ca 80 mil som diskuterades vilket ger att man kommer 45mil i första vändan. Då behöver man få i ca 40kWh till för att komma 80mil. Kanske har lite övertro på laddningen hos Model3 men för att få i 40kWh på 15 min behöver den snitta 160kW, det trodde jag faktiskt den hanterande. Oklart vilken källa du har dock men vet min MY håller 175kW konstant upp till ca 55-60%
Teslan droppar snabbt i laddhastighet, så man får ladda vid riktigt låg SOC.

En model 3 behöver väl ca 100-150kWh för att köra 80 mil motorväg beroende på väderlek och hastighet. Så laddar man vid 10% har man använt 68kWh, ladda till 50% +30kWh. Då behöver man troligtvis ett extra laddstopp vintertid

J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag försöker absolut tänka mig in även i andras situation när jag skriver. Jag vet att jag kör ungefär dubbelt så mycket som snittet, men att det finns vissa saker jag sällan gör som vissa andra gör – som att köra riktigt långt (i mina ögon över 60 mil) på en och samma dag.

Sannolikheten att de som gör det klarar sig med så lite pausande som en kvart efter 5–6 timmar och sen per fyra timmar tar jag inte på allvar. Därför (parat med hur sällan nästan alla gör sådana resor) ser jag inte värdet av kombinationen.
Jag känner många som kör mer än 60 mil per dag när dom kör långt..
Att DU inte ser värdet är ju just din åsikt!
Här svarar du antingen på något helt annat än det jag skriver om och/eller förstår inte att batteristorlek är kostnadsdrivande.

Jag har inte ifrågasatt batteristorleken i sig, bara behovet av ett stort batteri parat med mycket potent snabbladdning. Men visst, jag tror att batteriet är onödigt stort och dyrt för nästan alla, så du gissade rätt eller har fångat något jag skrivit tidigare.

Att kompensera kostnaden för ett bautabatteri med att matcha ett emellanåt extremlågt elpris låter sig dock helt enkelt inte göras. Elpriset har återkommande dalar men dessa är närmast oförutsägbara på mer än ett dygns sikt. Man laddar därför när priset är rimligt lågt, vilket det ofta är mitt i natten på vintern och mitt på dagen på sommaren.

Även om man i vardagen bara skulle ladd till 50 eller 60 % vid normallågt pris för att toppa upp till 80 vid extremlågt är vinsten så liten att det aldrig lär kompensera för kostnaden av ett väldigt stort batteri.

Så jag vidhåller att BMW här gör en elbil för icke-elbilister. De kanske får några av deras gamla avgasbilkunder att byta, och det är väl gott så, men utifrån en nyttoanalys av rimligt vanliga körmönster är inte det här en bil som ger något nytt. Vilket var poängen i mitt första svar till dig.
Vad jag har förstått så blir det standard med det batteriet så det kommer inte att kosta extra..
Återigen så gör du din analys att det är onödigt men det finns många som trånar efter räckvidd och jag ser inga nackdelar med det..

Satsuki
J Jansson69 skrev:
Vad jag har förstått så blir det standard med det batteriet så det kommer inte att kosta extra..
Eftersom batteri är dyrt och ingen biltillverkar kommer gå med förlust kommer priset på bilen i så fall rimligen vara satt baserat på kostnaden för det superstora batteriet.
Om bilar med ett mindre batteri kostar lika mycket kan man tolka det som att de är gravt överprisade.

Var fö och tittade på just BMW elbilar förra veckan och kunde inte komma över hur osmart BMW designar bilar. Vem behöver 150cm motorhuv i en elbil? Även med en frunk är det löjligt mycket. Speciellt som bagageutrymmet även i de större modellerna var oväntat litet.

Kom fram till all ID7 gtx tourer såg ut att vara en trevlig bil, ska åka och titta på den i helgen. Är nyfiken på hur bagaget ser ur, på bilderna ser det lågt ut, men man behöver se det i verkligheten för att förstå. Vill också se förarmiljön, på bilderna såg det ut som en ofantlig mängd knappar och reglage, mer än på min TDi Tiguan.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Eftersom batteri är dyrt och ingen biltillverkar kommer gå med förlust kommer priset på bilen i så fall rimligen vara satt baserat på kostnaden för det superstora batteriet.
Om bilar med ett mindre batteri kostar lika mycket kan man tolka det som att de är gravt överprisade.

Var fö och tittade på just BMW elbilar förra veckan och kunde inte komma över hur osmart BMW designar bilar. Vem behöver 150cm motorhuv i en elbil? Även med en frunk är det löjligt mycket. Speciellt som bagageutrymmet även i de större modellerna var oväntat litet.

Kom fram till all ID7 gtx tourer såg ut att vara en trevlig bil, ska åka och titta på den i helgen. Är nyfiken på hur bagaget ser ur, på bilderna ser det lågt ut, men man behöver se det i verkligheten för att förstå. Vill också se förarmiljön, på bilderna såg det ut som en ofantlig mängd knappar och reglage, mer än på min TDi Tiguan.
Alla BMWs elbilar är byggda på en fossil plattform. Jämför du nuvarande iX3 med 2026 iX3 ser man att motorhuven är avkortad något.
Nya iX3 får ca30kWh extra batteri, det är en ökad produktionskostnad för cellerna på 30-40'. Men samtidigt nya celler, och ny generation på batteripacket, som förväntas vara 30-40kg lättare än dagens så det är inte omöjligt att det nya batteripacket är billigare att tillverka än dagens. Trots då att det har betydligt högre kapacitet

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…

Efter fyra år med elbil är min slutsats att det är bättre till vardags till priset av att inte vara lika praktiskt vid långresor. Jag har åkt 70 mil med släpvagn på en dag med ID4. Jag är inte den som skulle köra den sträckan i ett streck utan paus. Men man blir bunden till att antingen pausa där det finns en snabbladdare eller alternativt ta flera pauser än man annars gjort. Man kan inte lika enkelt av en impuls pausa på ett fint ställe man råkar passera. Resan tar lite längre tid om man är disciplinerad med var man pausar. Annars tar det mycket längre tid. Mängden snabbladdare ökar stadigt. Bilarna får större batterier och snabbare laddning. Men fortfarande är det inte riktigt lika smidigt som att stanna och tanka. Jag klarar mig absolut utan 80 mils räckvidd och 400 kW laddning. Men jag vill inte sträcka mig så långt som till att kalla det onödigt. Onödigt till vardags för mig. Men inte meningslöst.

• Gilla
MasMats och 6 till
  • Laddar…
J
Satsuki Satsuki skrev:

Vad jag har förstått så blir det standard på 3 serien så det finns ingett billigare att välja på..

J Jansson69 skrev:
Att DU inte ser värdet är ju just din åsikt!
Återigen, jag ser värdet men ifrågasätter att särskilt många har behovet. Det är förvisso en åsikt, men en baserad på data.
J Jansson69 skrev:
Vad jag har förstått så blir det standard med det batteriet så det kommer inte att kosta extra.
Som @Satsuki redan påtalat innebär det bara att startpriset för bilen blir högt, inte att det inte är en kostnad.
J Jansson69 skrev:
Återigen så gör du din analys att det är onödigt men det finns många som trånar efter räckvidd och jag ser inga nackdelar med det..
Håller med om att det är många som trånar efter det och förstår att du är en av dessa.

Jag säger bara att det ni vill ha sannolikt har rätt lite med era behov att göra.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det är väl även bra när de hittar ut på begagnatmarknaden för 4e-5e ägaren, typ de som kör en gammal V70 från 2002 idag.
Om det finns överkapacitet från början så blir kvarvarande räckvidd mer rimlig om 15-20 år.
Kanske också skulle fungera med något automatiskt system att batteriet "mappar" bort trasiga celler.

J
Återigen, jag ser värdet men ifrågasätter att särskilt många har behovet. Det är förvisso en åsikt, men en baserad på data.
Då kan du ju redovisa den datan?
Som @Satsuki redan påtalat innebär det bara att startpriset för bilen blir högt, inte att det inte är en kostnad.
Vad är för högt?
Håller med om att det är många som trånar efter det och förstår att du är en av dessa.

Jag säger bara att det ni vill ha sannolikt har rätt lite med era behov att göra.
Det vet DU ingett om😉

J Jansson69 skrev:
Vad är för högt?
Kring 300,000:- har jag läst tidigare i tråden är vad en ny bil max får kosta.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Då kan du ju redovisa den datan?
Den är fritt tillgänglig och diskuteras löpande här. En genomsnittlig bruksbil rullar ungefär 1.500 mil per år, en elbil lite mer. Få kör av naturliga skäl sällan riktigt långt snnat än på någon enstaka semester per år, de flesta inte ens då.

Vi har en snabbladdningstråd som ligger här och skräpar. Som synes laddar många väldigt sällan på snabbladdare, väldigt få ens varje månad.
J Jansson69 skrev:
Vad är för högt?
Det är upp till var och en att avgöra, men ”för högt” är ditt ordval, jag skrev bara ”högt”.
J Jansson69 skrev:
Det vet DU ingett om😉
Jo, mer än de flesta som inte kör elbil och vilka jag som sagt tror de riktar sig mot.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Så jag vidhåller att BMW här gör en elbil för icke-elbilister. De kanske får några av deras gamla avgasbilkunder att byta, och det är väl gott så, men utifrån en nyttoanalys av rimligt vanliga körmönster är inte det här en bil som ger något nytt.
Det är ju bra, de som redan har elbil verkar nöjda/ha accepterat räckvidd och tid för laddning.
Själv kör jag Stockholm-Malmö några gånger om året 63 mil. Jag vill ha ett längre stopp på vägen och inte i Jönköping som ligger i mitten. För mycket kö på matställen och inte rätt i tiden beroende på när vi startar resan. Så 40 mil i praktiken vill jag komma på 110/120 väg vad det nu blir i WLTP.

Kostar snabbladdningsförmpgan mycket att bygga in?

Lika onödigt är kanske över 450 hk i bilen. Men det kostar inte heller så mkt extra att producera.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
B bhus2021 skrev:
Kring 300,000:- har jag läst tidigare i tråden är vad en ny bil max får kosta.
Ok, då är den inte representativ för vad en ny Elbil säljs för i Sverige..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.