J Jansson69 skrev:
Är det värt att vänta på nya BMW Neue Klasse
X3 är det någon som är påläst, enligt rykten 80mil i räckvidd och väldigt snabb laddning..
Vem behöver 80 mils räckvidd och väldigt snabb laddning? Skulle jag köra 80 mil, eller ens 60, skulle jag vilja sova eller allra minst knäppa en öl, inte ladda i 20 minuter för att ge mig ut på fem timmars resa till.

Det kan säkert vara en bra bil på många vis, men den kombinationen av batteristorlek och laddhastighet måste ju vara totalt bortkastad minst 363 dagar om året för nästan alla.

En elbil för folk som aldrig kört elbil.

• Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
.
Kommande Volvo EX60 verkar landa på liknande nivåer.
Vad är det som talar för att EX60 skulle få låg förbrukning, varken EX30, XC40 eller EX90 har särskilt låg förbrukning, snarare tvärtom

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du har rätt. Dock krävs det en ganska lång nedförsbacke för att ladda 0-80%.😉
Bogsering kanske är ett alternativ?
Du är något på spåren, är det lösning för fossilbilister som har behov av att sträckköra? Man får haka på sig på nån typ av bogserlina så man laddar bilen med regenerering och slipper stå still 15min var 4e timme.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vem behöver 80 mils räckvidd och väldigt snabb laddning?
Jag tänker att jag skulle vilja ha 80mils räckvidd, jag har dryga 50 mil till särbon och 108 mil till fritidshuset.
Jag åker bara några få ggr om året till fritidshuset och brukar ju ändå stanna för mat och ordentlig bensträckare (med nuvarande bensinbil kan man ju dessutom behöva stanna och tanka en eller två gånger eftersom man sällan eller aldrig har proppfullt i tanken när man startar)

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Vem behöver 80 mils räckvidd och väldigt snabb laddning? Skulle jag köra 80 mil, eller ens 60, skulle jag vilja sova eller allra minst knäppa en öl, inte ladda i 20 minuter för att ge mig ut på fem timmars resa till.

Det kan säkert vara en bra bil på många vis, men den kombinationen av batteristorlek och laddhastighet måste ju vara totalt bortkastad minst 363 dagar om året för nästan alla.

Men det är inte 80 mils räckvidd på motorvägen, speciellt inte i sämre väder. Kanske 60 mil i praktiken från 100 till 0 och därefter under 50 mil.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men det är inte 80 mils räckvidd på motorvägen, speciellt inte i sämre väder. Kanske 60 mil i praktiken från 100 till 0 och därefter under 50 mil.
Det är lite så jag tänker, jag har dryga 50 mil från Östergötland till Medelpad och det händer ju att det är snömodd, eller för den delen -15° och bra fart på E4an eller ibland släpkärra som ska med, med 80mils teoretisk räckvidd borde jag oftast klara mej till särbon utan att behöva stanna och ladda.

L Liljeros skrev:
Vad är det som talar för att EX60 skulle få låg förbrukning, varken EX30, XC40 eller EX90 har särskilt låg förbrukning, snarare tvärtom
EX90 är snålare än Kia EV9, det är alltid något. En stor tegelsten men ändå över 600km WLTP
EX60 är en ny plattform, får stort batteri och mindre luftmotstånd än EX90

Lång räckvidd och snabb laddning blir lite lyxigt överflöd.
Sen är det nog närmare 400km motorväg vintertid som blir minsta räckvidd

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P Pin skrev:
Visst är det så, det var därför även jag skrev om 60 mil.

Så jag vidhåller att ytterst få har glädje av väldigt snabb laddning om man ändå har så stort batteri.

Det är mycket möjligt att det är en väldigt bra bil, men för att avgöra det skulle jag nog fokusera på en mängd andra saker än batteri och laddning, för de lär räcka mer än väl för alla.

• Gilla
djac
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Du är något på spåren, är det lösning för fossilbilister som har behov av att sträckköra? Man får haka på sig på nån typ av bogserlina så man laddar bilen med regenerering och slipper stå still 15min var 4e timme.
Tror inte det behövs, det räcker att du berättar vilken bil som jag efter 15min laddning på vintern kan köra på 110/120väg 4 timmar så köper jag och många andra med fossilbil den direkt. Då blir också 80mils räckvidd helt meningslöst.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du har rätt. Dock krävs det en ganska lång nedförsbacke för att ladda 0-80%.😉
Bogsering kanske är ett alternativ?
Ja bakom en Plaid borde man kunna få ut 400kW lätt… bra idé! 😉

P PHPersson skrev:
Tror inte det behövs, det räcker att du berättar vilken bil som jag efter 15min laddning på vintern kan köra på 110/120väg 4 timmar så köper jag och många andra med fossilbil den direkt. Då blir också 80mils räckvidd helt meningslöst.
Känns väldigt hypotetiskt förvisso då det i princip bara finns vägsträcka i hela Sverige där det är 110/120 i närmare 80 mil men en Model 3 Long range bör fixa det. Även nya EV6 med större batteri som har lite bättre laddkurva än Model 3 bör nog lösa det.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Känns väldigt hypotetiskt förvisso då det i princip bara finns vägsträcka i hela Sverige där det är 110/120 i närmare 80 mil men en Model 3 Long range bör fixa det. Även nya EV6 med större batteri som har lite bättre laddkurva än Model 3 bör nog lösa det.
Jag menade mest 110 eller 120. Men jag vet två olika 120 sträckor som jag kör ofta…
Jönköping - Norrköping.
Göteborg - Ängelholm.
Inte hela sträckorna men mixat.

L Liljeros skrev:
Har kollat Model3 (highland) och jag skulle säga att det inte går, laddar man från 10% i 15 min så landar man på 50%. 40% batteri känns orimligt att köra i 110km/h i 4h ens på sommaren när bilen är helt ny . Så vi kanske kan enas om att du var lite väl raljerande mot fossilförarna? :) Å andra sidan borde en 30min stopp räcka och det kanske inte är hela världen om man skall köra 4h.

J

Det finns många som har behov av längre räckvidd, bara för att DU inte har det så betyder det inte att behovet inte finns!

Sedan är det en stor fördel att kunna ladda sällan även om man kör mindre med tanke på att elpriserna skiftar såpass mycket, ju större batteri desto större frihet att ladda när priset är lågt tänker jag..

• Gilla
robhol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.