J
P PHPersson skrev:
Finns alltid en bättre bil att vänta på, elmotorer / batterier kommer inte att bli dubbelt så bra över en natt så köp det du vill nu och ha inte ångest =).
Men vad jag har förstått så har denna längre räckvidd och bättre batterier än någon av konkurenterna för samma pengar?

J Jansson69 skrev:
Men vad jag har förstått så har denna längre räckvidd och bättre batterier än någon av konkurenterna för samma pengar?
Det är ingen som vet exakt vad BMW släpper. Men oavsett så kommer det vara så att när den kommit så är det en annan bil som är lite bättre som kommer 6 månader senare. Personligen av det jag läst, och det är ganska mycket, så är det inget revolutionerande.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J
P PHPersson skrev:
Det är ingen som vet exakt vad BMW släpper. Men oavsett så kommer det vara så att när den kommit så är det en annan bil som är lite bättre som kommer 6 månader senare. Personligen av det jag läst, och det är ganska mycket, så är det inget revolutionerande.
Ok, så 80 mils räckvidd för ex ix3 är ingett revolutionerande?

https://carup.se/80-mils-rackvidd-detta-ar-varldens-basta-elbil/

J Jansson69 skrev:
Ok, så 80 mils räckvidd för ex ix3 är ingett revolutionerande?

[länk]
Nej jag tycker inte det... de har uppnått räckvidden genom att ha en stort batteri. Man får fråga sig själv om man tycker det är viktigt eller inte med allt vad det innebär i form av vikt etc. Det är klart att det är en bra bil med all säkerhet men revolutionerande tycker jag inte det är på något sätt.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
J
P PHPersson skrev:
Nej jag tycker inte det... de har uppnått räckvidden genom att ha en stort batteri. Man får fråga sig själv om man tycker det är viktigt eller inte med allt vad det innebär i form av vikt etc. Det är klart att det är en bra bil med all säkerhet men revolutionerande tycker jag inte det är på något sätt.
Nja, enligt artikeln.

Enligt BMW minskar drivlinetekniken i Neue Klasse energiförbrukningen med 40 procent jämfört med förra (femte) generationens BMW eDrive-teknik. Det nya batteriet på 108,7 kWh har en 20 procent högre energidensitet jämfört med tidigare. Högspänningsbatteriet kan laddas från 10 till 80 procent kapacitet på 21 minuter.

J Jansson69 skrev:
Nja, enligt artikeln.

Enligt BMW minskar drivlinetekniken i Neue Klasse energiförbrukningen med 40 procent jämfört med förra (femte) generationens BMW eDrive-teknik. Det nya batteriet på 108,7 kWh har en 20 procent högre energidensitet jämfört med tidigare. Högspänningsbatteriet kan laddas från 10 till 80 procent kapacitet på 21 minuter.
Allt beror på vad du jämför med, tidigare BMW eller andra elbilar? Energidensitet har inget med vikten att göra utan enbart storleken på batteriet. Men det låter som att du själv tycker det är helt fantastiskt så varför köper du då inte bara den nya och väntar tills den kommer?

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
J
P PHPersson skrev:
Allt beror på vad du jämför med, tidigare BMW eller andra elbilar? Energidensitet har inget med vikten att göra utan enbart storleken på batteriet. Men det låter som att du själv tycker det är helt fantastiskt så varför köper du då inte bara den nya och väntar tills den kommer?
Jag ställde frågan här om vad som andra tycker..
Har förstått att du inte gillar/tycker den är något vidare bättre än nuvarande modeller vilket faktan ifrån BMW visar att den är..

J Jansson69 skrev:
Har förstått att du inte gillar/tycker den är något vidare bättre än nuvarande modeller vilket faktan ifrån BMW visar att den är..
Då föreslår jag att du läser vad jag har skrivit igen alternativt så har vi olika uppfattning om vad ordet revolutionerande betyder. Att den inte är bättre har jag aldrig sagt.
Ingen här inklusive dig och mig vet hur den bilen fungerar i verkligheten... och det finns massa andra bilar redan på marknaden med samma hastighet på laddning, samma förbrukning etc.

J Jansson69 skrev:
Bara för att svara mer konkret så är BMWn ensamma om att ha ett så stort batteri i en så liten bil vad jag vet, då får den såklart också längre räckvidd vilken är bra. Men slår du räckvidd / batteristorlek dvs förbrukning är det inte bättre än tex. en vanlig ID7:a som dessutom är större och billigare. Sen om du tycker det är revolutionerande så tycker du det, jag tycker det inte.

P PHPersson skrev:
Bara för att svara mer konkret så är BMWn ensamma om att ha ett så stort batteri i en så liten bil vad jag vet, då får den såklart också längre räckvidd vilken är bra.
Det är väl om inte revolutionärt så i alla fall ett stort steg evolutionärt. 108 kWh och 400 kW laddning.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är väl om inte revolutionärt så i alla fall ett stort steg evolutionärt. 108 kWh och 400 kW laddning.
Verkligen, kan bara hålla med även om bilar med ca den specen redan finns och vad jag förstår skall Polestar3 och Volvo ex90 få samma anart.

Men än viktigare tycker jag är medelhastigheten 0-80% än topphastigheten.

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Men än viktigare tycker jag är medelhastigheten 0-80% än topphastigheten.
Medelhastigheten är oftast noll medan man laddar.
Laddeffekten 10-80% lär ligga kring 210 kW för BMWn. Det är ganska bra, om än inte revolutionerande.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Medelhastigheten är oftast noll medan man laddar.
Laddeffekten 10-80% lär ligga kring 210 kW för BMWn. Det är ganska bra, om än inte revolutionerande.
Jaså? Alla mina elbilar har laddat vid retardation. Men det är bara 5st.

Edit: jag lovar… skall läsa SAOL innan jag skriver nästa inlägg så du förstår vad jag skriver.

J Jansson69 skrev:
Nja, enligt artikeln.

Det är förlusterna som minskar med 40%, inte förbrukningen. Ungefär som att motorns verkningsgrad går från 92% till 95,2% verkningsgrad. Den går ner i förbrukning och verkar vara nästan lika snål som en Tesla Model Y. Men det stora batteriet ger den bra räckvidd.
Kommande Volvo EX60 verkar landa på liknande nivåer.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Jaså? Alla mina elbilar har laddat vid retardation. Men det är bara 5st.

Edit: jag lovar… skall läsa SAOL innan jag skriver nästa inlägg så du förstår vad jag skriver.
Du har rätt. Dock krävs det en ganska lång nedförsbacke för att ladda 0-80%.😉
Bogsering kanske är ett alternativ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.